tisdag 24 mars 2015

Storstockholms Lokaltrafik och dess kontrollbehov

Det finns personer - som med viss rätt - anklagar mig för att inte släppa den här historien. Det är kanske inte så konstigt, jag råkar ju vara av åsikten att en person ska kunna åka Tunnelbana utan att få sin legitimation stulen och påtvingas skriva på en bot. I det fallet hade jag giltigt färdbevis. För andra som råkar ut för samma sak så har de inte det. I åtminstone ytterligare ett fall (mörkertalet torde vara stort) så har en köpt biljett inte registrerats varpå personer fått böter utskrivna.

Sofia i artikeln är väldigt modig som vågar gå till rätten med det hela - det finns alltid en risk med att göra sådant. Är hon trovärdig? Det skulle jag vilja säga. SL har möjligheten att gräva fram bevis via sina övervakningskameror som skulle avgöra fallet åt antingen det ena eller andra hållet. De har valt att inte göra det vilket jag hoppas tolkas av rätten som att de undanhåller bevis som inte stödjer deras plädering.



Men för att återgå till artikeln ovan. Är jag verkligen så långsint så att jag såhär fyra år efter det har hänt fortfarande är arg för ovanstående händelse? Nej. Anser jag att jag borde arbeta för att den inte ska hända igen? Självklart. Det är ett arbete jag inte behövt göra under en stor del av de åren efter att Securitas vanhedrades och avskedades och ISS tog över. ISS har skött det här uppdraget med den äran, deras kontrollanter är trevliga och kontrollerar biljetter utan att överstiga sina befogenheter, något som Securitas inte klarade av.

Det är därför jag ser ett större problem med att SL nu kommer utöka sina satsningar mot de som åker utan giltig biljett. Dels så drivs det hela genom en PR Kampanj där man ska försöka skapa någon slags skam över att åka utan biljett utan någon som helst hänsyn till att alla inte har råd med SL Kortet - framför allt inte med tanke på att priset ökar hela tiden. Det hela blir till en dubbel bestraffning där SL försöker beskylla de som plankar för att biljettpriset ökar när ett ökande biljettpris kommer göra att många fler plankar.

Det andra problemet är att om situationerna som den som Sofia och jag råkade ut för - att vi som betalar också råkar ut för en bot - så kommer SL mycket snabbt förlora den moraliska grund som de försöker placera sig på. Varför ska jag med giltigt färdbevis samarbeta med biljettkontroll om jag trots det giltiga färdbeviset riskerar att åka på böter? Då är det enklare att helt enkelt gå förbi en biljettkontrollant och om vederbörande väljer att överstiga sina befogenheter polisanmäla vederbörande. För det är det jag är orolig för. Jag är orolig för att pressen på kontrollanterna från SL att stävja åkande utan biljett kommer skapa samma situation som vi hade under Securitas vilket var att biljettkontrollanterna kommer känna sig tvugna att skriva ut botar och hittar de inga olagliga åkare så kommer de ge sig på de lagliga.



Visserligen så kommer de nya kontrollerna att ske med Polis (!) och Ordningsvakter men det anser jag inte nödvändigtvis är en garanti för att de sker korrekt. Många Ordningsvakter är fast i ett "vi-och-dem" tänkande som inte uppmuntrar att de ska övervaka en situation på ett neutralt sätt. Tvingas de hålla kvar en person så är de benägna att hantera personen med misstänksamhet, även om allt vederbörande gjort är att undvika en kontrollant för att hen inte litar på att de kommer bli behandlade rättvist. Varför polisen ska bli inblandad förstår jag inte.

Tunnelbanepolisens uppgift torde vara att upprätthålla lugn och ordning, inte att ingå i Razzior där ordningsvakternas närvaro är fullt tillräcklig i den mån ett kvarhållande är nödvändigt. De har för övrigt inte heller alltid agerat korrekt. Deras motiv till varför de ska närvara är också tveksamma rent historiskt sett. Ska man nu jaga papperslösa så måste det finnas bättre sätt än att peka ut folk man tycker ser suspekta ut. Dessvärre så finns det fler saker som pekar i den riktningen. Tittar man på kartan var dessa razzior kommer att ske så framstår ett oroväckande mönster som av en händelse verkar fokusera kring Stockholms mindre privilegierade förorter trots att jag är övertygad om att ungdomar från Bromma och Enskede plankar minst lika mycket som de i Fittja och Rinkeby. Jag kommer bli mycket förvånad om en dylik razzia någonsin drabbar Linje 21 ute på Lidingö.

När jag var liten så var mitt drömjobb att vara en tunnelbanechaufför, ett yrke som EMTEÄRRHORA beskrev i en väldigt osmickrande detalj.  Jag är idag glad över att jag inte förföljde den barndomsdrömmen, lika glad som jag är över att jag aldrig lyssnade på det dussintal ordningsvakter som igenom min ungdom tyckte att deras jobb var okey och att jag borde arbeta för att bli det själv. Samtidigt sympatiserar jag med SLs situation. De har otillräckliga resurser för att hantera sina uppdrag och måste hitta en syndabock som inte är dem själva. Det finns bara en sådan grupp och de är plankarna. Det hade varit en sak om deras förskyllan enbart varit retorisk men nu kommer den att utökas till att påverka resenärernas vardag eftersom SL målat in sig i ett hörn och inte kommer ut på något annat sätt. Det är därför jag inte släpper vad som hände mig i Alvik. SL måste lära sig av sina misstag eller vara dömda att återupprepa dem och vill de inte minnas så måste någon påminna dem.


Inga kommentarer: