måndag 1 december 2014

Om NyheterIdag, Avpixlat och deras roll som källor.

På det stora hela är jag nöjd med de egenskaper jag fötts med eller utvecklat genom åren. Somliga av dem är bra, andra dåliga men nästan alla är användbara förr eller senare. En av de egenskaperna som dock skapar mest frustration är min förmåga att dras in i Internetdebatter. Jag är usel på att hålla mig undan om jag anser mig ha något att bidra och det har jag nästan alltid - en egenskap som somliga stör sig på har jag hört.

Problemet med dessa debatter är att somliga anser det inte vara viktigt att en debatt förs på rätt sätt, artigt eller ens med trovärdiga källor  och det är just källorna jag hade tänkt och diskutera idag. Även om jag inte sett någon använda en satirkälla som Storkens Nyheter eller liknande så är länkar till Avpixlat och NyheterIdag tillräckligt vanliga i mitt flöde. En gång i tiden var även Alliansfritt Sverige oerhört vanliga i mitt flöde men något som hänt på senare tid verkar ha tagit musten ur dem. Det tycker jag är synd, för som kritisk kraft var de bra - tydliga med sin kritik även om de kunde vara häcklande och framför allt tydliga om vad de ville uppnå med den. Jag skulle hemskt gärna se att de fortsatte sitt arbete även mot den sittande regeringen för gudarna ska veta att den behöver lite eld i baken från de egna leden.

Så nu när vi etablerat att jag sparkar åt alla håll, vad är det då för fel med Avpixlat och NyheterIdag som källor? NyheterIdag försöker för det första att dölja det faktum att de är väldigt höger. Jag bekantade mig med dem när de publicerade flera artiklar om PolitikerStarCraft, ett av mina projekt och då med fokus på de matcher som Sverigedemokraterna spelade. Avpixlat försöker det motsatta, att vandra med någon slags stolthet över "forntida dagar" och gnäller gärna om "Zigernarna", "Vänsterpöbeln", "HBTQ-Lobbyn" och liknande retorik som känns igen från historialektionerna för den som bemödar sig att titta efter.

Det är egentligen inte så svårt att förstå varför de används som källor. De flesta av oss påverkas av känsloargument och det vet dem - liksom Alliansfritt - om. Vi vill kunna motivera att vi numera känner oss likgiltiga när vi ser en tiggare med att "de har ju ändå det rätt bra med fina bilar" och andra lögner. Vi vill kunna ställa någon till svars när vi får höra att en gammal snäll gumma legat i sin egen avföring i en vecka. Det är saker som gör oss förbannade, vare sig det är någon samhällslogiken säger att vi ska skydda eller vårt eget samvete som drabbas.

Vad man dock måste komma ihåg med källor av den här sorten är deras syfte. Avpixlat och NyheterIdag har som mål att få folk att rösta på Sverigedemokraterna och jag tror inte att någon av dem skulle förneka den saken. Eftersom detta är deras mål så måste man därför ta en närmare titt på deras metoder - känsloargumenten - och vad de handlar om. Artiklarna i sig har som syfte att få en person att anse att Sverigedemokraternas världsbild har ett mått av sanning i sig. Få personer delar världsbild med ett parti, därför att partier överdriver alltid; det gör deras budskap tydligare. Överdriver man inte tror folk ändå att man gör det och tror därför att det hela inte är så farligt.

Följaktligen så skrivs artiklarna med känslovinkeln, ibland utan några som helst bevis på vad de påstår, även när bevis torde vara enkelt. Istället blir det anonyma vittnesmål i en facebookpost som helt plötsligt tas som sanning bara för att det passar och när siten heter "NyheterIdag" blir det mycket enklare att trycka på delaknappen. När sedan kritiken mot källan till slut kommer så tvingas den som postat i försvarsställning därför att få personer i det här landet klarar av att erkänna när de gjort något fel eller så påbörjas en intensivt debatt mellan de personer som anklagar "PK-Media" för att dölja "sanningen" (för de förstår inte att de tar del av nyheter avsedda att få folk att acceptera en världsbild) och de som undrar varför någon skulle länka till en sådan källa. Det är redan mycket lätt att förvrida en händelse - framför allt om den går att analysera ideologiskt - och detta utnyttjas maximalt av alla som kan konsten.

Och det är därför man måste se sanningen bakom källor som Nyheter Idag och Avpixlat. De visar upp en bild där saker tagits ur sitt sammanhang, inte stämmer eller tolkas på det sätt som de finner bäst - precis som Alliansfritt Sverige (som säkerligen tog några lektioner från Politiskt Inkorrekt) gjorde. Men med Alliansfritt var syftet med sidan uppenbart - det hördes redan i namnet.Egentligen borde NyheterIdag byta namn till något mer passande, men de vet redan om att deras metod fungerar någorlunda väl. Det är nu ditt jobb att se till att den inte gör det.

Inga kommentarer: