tisdag 2 september 2014

Svenska partiers brist på respekt för personlig integritet.

Jag är på väg hem och passerar Centralstationen. Miljöpartiets aktivister står där och nästa tvingar in ett blad i handen på en. Verkar inte finnas en tanke att jag kanske inte är intresserad. Väggarna är fyllda av deras budskap och allt jag tänker på när jag ser det är att jag är glad över att det inte längre finns en vallokal på Centralstation vilket det har funnits under de tidigare valåren. Glad över att det uppenbara valfusket inte tillåts men samtidigt lite dyster. Att ha en förtidsröstningslokal där var en bra idé. Jag antar att Miljöpartiet betalade mer pengar. Jag svänger ner mot Tunnelbanan och hoppar på röda linjen hem.

Något skär in i handen när jag går ned för trappan vid Ropsten. Det är en vass kant papper, en del av den valaffisch som Lidingöpartiet hängt över busshållplatsen. Den är hängd för högt vilket gör hela handtaget oanvändbart. Mina sympatier för partiet jag övervägt rösta på i kommunvalet minskar markant.  Det är inte den enda platsen man placerat valaffisher på. Hela ropsten är fyllda av dem och vid nästan varje lyktstolpe ser jag dem hänga. Jag håller med om många av budskapen men har svårt att erkänna det för mig själv. De vill ha ett vackert Lidingö. Det vill jag också. Ett Lidingö - och ett Stockholm - som inte har en jävla massa förfulande valaffischer överallt.

Det sista strået var när jag kom innanför dörren. Jag har två skyltar på min dörr - båda har samma budskap. Den första säger "Ingen reklam tack" och tenderar att ignoreras helt både av reklam och propaganda - somliga är av åsikten att detta är olika saker men det är inte jag. Ej heller så är jag av åsikten - som framfördes i Piratpartiets diskussionsgrupp - att flygblad från partier är samhällsinformation.

I alla händelser så slog jag på stora trumman. Jag satte tidigare i somras upp en skylt där jag uttryckligen förbjöd icke-adresserad reklam och propaganda. Den har fungerar någorlunda bättre, trots att den blev nedriven en gång varpå jag hittade ett reklamblad från Folkpartiet i tamburen. När den väl var skriven igen och uppsatt så dröjde det bara några dagar tills ett flygblad från Moderaterna fanns där. Men - tänkte jag - dessa partier gillar ju att kränka folks integritet i och med datalagringsdirektiv och FRA Lagar så kanske jag skulle slippa mer nu ?

Så fan heller. Socialdemokratin (som också är för ovanstående lagar kanske borde tilläggas) uppvisar sitt budskap med att alla ska med genom att fullständigt strunta i det faktum att jag inte vill ha någon jävla valpropaganda i min brevlåda. Främst för att jag söker information på det så kallade Internet och dels för att jag tycker att det är miljöfarlig nedskräpning. Dels blir jag sur för att jag uttryckligen sagt att jag inte vill ha någon reklam.

Det är en enkel önskan som de inte klarar av att respektera. Och om de inte klarar av att respektera den, hur fan hade de tänkt sig att klara av att ha en vettig integritetspolitik? Miljöpartiet respekterar inte vallagen. Socialdemokraterna, Folkpartiet och Moderaterna respekterar inte vad jag vill ha i min brevlåda. Är det här partierna vi låter hantera FRA och Datalagringsdirektivet? Inte så jävla konstigt att saker går åt helvete på den fronten.

Men det finns faktiskt en joker i leken. En rad under "ingen reklam tack" som informerar att överträdelser av mitt förbud mot reklam och propaganda kommer faktureras. Så för att vara rättvis kommer jag nu skicka en faktura för nedskräpning till de partier som lämnar oönskat material i min brevlåda och börjar med Socialdemokraterna, Moderaterna och Folkpartiet som är de som hittills överträtt förbudet.

För att vara rättvis med prissättningen så tas den från kommunala regler mot nedskräpning. Samma summor som gör att partierna hellre låter valaffischer sitta i evigheter än ta ner dem själva bör tilläggas. Kommer fler partiers material läggas i min brevlåda så kommer listan att utökas, precis som nedre delen av detta blogginlägg. Jag har lessnat på att min integritet inte respekteras och det kommer att återspegla sig både i och utanför valbåset.









Inga kommentarer: