tisdag 17 december 2013

Jag är helt enkelt awesome

Okey, det har varit nog med Doom and Gloom inlägg på den här bloggen för ett tag nu. Jag vet att jag skrev att jag tenderar att behöva skriva av mig när jag har besvär med en social grej eller en annan; men nu ska vi skriva om någonting annat; vi ska skriva om de positiva effekterna med att ha Asperger; i alla fall ur min synvinkel.

Jag har inga problem alls att prata med folk jag inte känner
Det är faktiskt sant. Jag har inga problem alls att hälsa på personer jag inte känner och jag har aldrig haft det. Det har visserligen blandade resultat, men jag vidhåller att själva egenskapen är positiv. Även om den ibland används för att säga åt folk jag tycker gör saker åt helvete så används den också på det allra bästa sättet, nämligen att skaffa sig nya bekantskaper. Det är förvånande att folk ofta verkar lite nervösa att gå fram till personer som av den ena eller andra anledningen fångar ditt intresse, för det är förvånansvärt ofta som det faktiskt lönar sig att gå fram. Med tanke på att en av de personerna som jag träffade på precis det viset, på en sak jag egentligen aldrig skulle ha gått på är en av de trevligaste och intelligentaste personer jag känner till så är det allt bevis jag behöver.

Jag har stora kunskaper inom ett fåtal ämnen
Det här är den stora Aspiegrejen tydligen. Man kan en hel del om valda ämnen. Och det är sant. Jag vet allt ifrån Slaget om Midway till vem som förde befäl över samtliga Enterprise samt två-tre dussin skepp ifrån Star Wars. Det är detaljer jag har i huvudet och kan plocka fram när som helst. Det är inte alltid som de är nödvändiga, men de gånger de är det så är det en utmärkt tillgång.

Jag bibehåller dock inte samma kunskap om ett område. Jag har perioder. En period kanske jag gillar Star Trek extra mycket, en annan Stargate, en tredje militärhistoria, en fjärde Warcraft. Ni förstår poängen. Är jag inne i en period utökar jag då min kunskap som bibehålls tills nästa gång ämnet är aktuellt. Under det hela konsumerar jag böcker, tv-serier, filmer och dylikt om ämnet ifråga.

Jag är enormt envis
Det kanske inte är ett Aspiedrag som sådant; men jag är säker på att det har påverkat. Jag är enormt envis, och har alltid varit. Nästan säkert så spelar min turbolenta skoltid in i det hela, men det innebär också att jag alltid kämpat tills jag antingen vunnit eller inser att det inte är värt det längre. Just den delen kan appliceras på det mesta, alltifrån försök att vinna någons hjärta till en onlinediskussion eller varför inte besegra någon i ett onlinespel. Jag ger inte upp i förtid. Givetvis har den här egenskapen behövs hanteras med lite självkännedom, jag vill inte vara arrogant men grundstommen är kvar och den är bara bra att ha. Ingenting annat. Egenskapen var till stor nytta under NaNoWriMo.

Jag är väldigt lojal
 Det finns några av mina vänner som påstår att det här är en dålig sak. Antagligen för att de har sett vart det har lett mig mer än en gång; som primärt exempel fallet Cansington. Men jag vägrar benhårt att släppa den här egenskapen, för jag tycker den är bra; även om dess motpol innebär att jag gärna är långsint; framför allt mot de som utnyttjat den här egenskapen. Den sammanfattas bäst med att jag även om bevisen kan tala för det tror det bästa om personer jag tycker om, försvarar dem inbitet och tolererar inte oemotsagt skitsnack.

 Sådär. Det kändes rätt bra att kunna besöka mina bra sidor. Det är trevligt att veta att de sidor man aldrig tänker på - för de kommer så naturligt - också kan få lite uppmärksamhet ibland. Som jag skrev i inlägget innan så tänker jag sällan på sådana här saker när det går bra, så jag är nästan tacksam över att det ibland inte gör det. Att reflektera är alltid hälsosamt; speciellt om det leder till den här slutsatsen.

Inga kommentarer: