fredag 9 augusti 2013

Avslutad Utställning: "Se upp för tåg"



Det finns en sak som alla som träffat Jonathan som barn kommer ihåg. Förutom det där att han skulle bli allforskare, menar jag. Och det var allt man snubblade på. I hela lägenheten. Utan undantag. Och när du väl snubblat så var man försiktig med vart man tog emot någonstans. Allting Jonathan brydde sig om som barn var tåg. Åka tåg, köra Brio- och Märklintåg, affischer på tåg, se på tåg och titta i tågkataloger och böcker. Till och med några av familjeutflykterna var framsynta nog att se själva resan som målet med utflykten då Jonathan med förälder åkte till de olika ändstationerna för att där se hur det såg ut.

Även om andra sysselsättningar och hobbys beblandats med tågen genom åren finns fortfarande den barnsliga känslan inför tågen kvar, och framför allt erbjöd Lidingöbanan en viss mystik genom åren då Jonathan bodde i Bromma. Det var nämligen det enda tåg som aldrig åktes till sin slutdestination. Så nu när Jonathan bor på Lidingö var det bara naturligt att det gamla intresset får tågen skulle kombineras med en av hans stora passioner i livet; Fotografering.

Som hans farväl till Lidingöbanans gamla, vackra vagnar och den naturskönhet som präglar banan visar han nu sin senaste utställning; ”Se upp för tåg – En fotoutställning om Lidingöbanan”.



Så stod det intill idag på Lidingö Stadshus där min utställning har hängt sedan den 20 Juni. Det var en kärleksförklaring till Lidingöbanan som jag tycker mycket om, och som jag fick äran att fotografera inför dess ombyggnad som kommer leda till att de vagnar som jag tycker är så ståtliga och vackra inte längre kommer köras i annat än veterantågssyfte. Det är tråkigt, men förändring är nödvändig för samhället och det här är en del av den.

Inför min förra utställning var idén att min gästboks inlägg inte skulle läsas av mig tills utställningen var slut och publiceras offentligt på den här bloggen - bra som dåligt. Då gick inte det, då biblioteket hävdade att gästboken blivit stulen; själv tror jag mer på att den slarvades bort under ett event de hade. Oavsett orsaken var det synd; men jag bestämde mig för att göra samma sak.

Fram tills dess att de här raderna skrivs har jag inte öppnat gästboken. Jag kommer göra det nu, och skriva ner de reaktioner som utställningen har fått. Inläggen kommer vara i fetstil, mina egna kommentarer kommer vara i kursivt.

Hej! =)
Bokstavligen det första inlägget, på bokens pärm. Mycket passande.

Fantastiskt fin utställning / Alba.

Jättefint och Livfullt / Gerd & Johnnie

Jonathan! Slå på stort har du alltid gjort. Men nu har du slagit till ordentligt! Du kommer gå långt med dina utställningar. Kram
/ (Jag skäms för att erkänna att jag inte kan läsa skrivstilen som signaturen är skriven i)

Kommer Lidingö komma på räls igen? Vilken otroligt färgrik utställning; blir inspirerad att ta nästa tåg. Du är fotograf ut i minsta tum. All kärlek till en stor konstnär. /Mia och Micke


Underbara bilder du har arbetat fram! Käppalabilden fick mig för ett långt ögonblick tro att den var tagen i ett Märklinlandskap pga distansen uppifrån. Var det medvetet tro? Vagn i Vinkel är suverän!  Tack! /Sebastian

"Käppala Station"
Tack! /Sven & Gummel Olsson 15/7 2013


Så otroligt vackra bilder! Bra gjort!

Underbara bilder! Tack! 19.07 - Kl 11.00 /M Strömme

Bra bilder, väldigt tidstypisk i dem, tack!

Fina bilder tycker vi gamla Brevikbor som åkte med dem gamla trälådorna på 40:talet.  /Lillan och Lasse Söderberg

Lovely Jonathan!  Kram / N 2013


Fler inlägg än så finns inte i boken; men det är trevligt att veta att utställningen var uppskattad. Jag ser det som lyckat med så många och trevliga reaktioner. Den stod i en entréhall i semestertider. För er som varit på semester eller annars inte haft tid att se utställningen så postar jag härunder samtliga bilder i den.















1 kommentar:

Chi sa...

This is awesome!