onsdag 10 juli 2013

Säljer sex?

Häromdagen skulle jag underhålla en av mina hobbies; nämligen den hobby som gör att jag en gång i veckan - ibland mer - tar ett airsoftvapen i handen och helt enkelt går och skjuter antingen på andra personer likadant beväpnade eller på metalltavlor, noggrant uppsatta i en bana. "Underhållet" som sådant var att jag skulle beställa en sak ifrån en affär. Som tur var - enligt min upptäckt nästa morgon - så blev aldrig affären av. Förutom att detta resulterade i att jag hade pengar kvar till att betala tullen för det paket jag fick dagen därpå, så gjorde affären någonting jag inte är speciellt förtjust i.

De publicerade den här bilden.

En gång i tiden skulle jag haft svårt att motivera varför det störde mig (om jag ens skulle ha gjort det), men jag var också yngre då. Hell, jag har tagit bilder som inte är alltför olika själv även om jag strävat bort ifrån dem på senare år och istället gått i en annan riktning i mina "girls-with-guns" bilder.
Och egentligen är det väl inte sådär jättefarligt att två personer visar lite hud och leker runt med vapen. Det händer hela tiden att någon står modell och visar upp vapnet. Så varför uppröra sig över en liten detalj som den här?

Det har faktiskt - förvånansvärt nog - inte så mycket med det faktum att det är tjejer på bilden och även om det kan tolkas som en kvinnofråga behöver det inte vara det. Snarare är det en mansfråga. Airsoft är en mycket mansdominerad hobby och givetvis riktar sig då reklamen till män. Och vad är det som en man förväntas gilla.

I Gunfires egna ord - innan de redigerade det hela: "every healthy man likes women, guns and fast cars". Vi kan undvika den uppenbara piken mot homosexuella och personer med egen vilja här för stunden, men håll den i minnet. 

En lättklädd kvinna är ett lockbete. Det är bokstavligen ett bete på en lina, en lina som styrs av en fiskare som säger "Kom här, visst är hon läcker. Och hon ser ju ut att gilla samma saker som dig, du kanske kan få ligga med henne!". När du väl står där och antingen dregglar över henne eller företagets produkter - ibland båda - så är uppdraget redan slutfört. Det lockar helt enkelt folk. 

Och det är inte utan att jag undrar hur man kan lockas av någonting sådant. Vi kan utgå ifrån att personen inte ens är intresserad av hobbyn, utan enbart anställd för att stå just modell. Personer som är intresserade av hobbyn tenderar att klä sig smått annorlunda. Att man hyr in personer för att göra reklam är i och för sig inget allvarligt, men god sed är att personen ska promota produkten, inte sig själv. Om du ser en lättklädd, attraktiv person med ett litet vapen, vad tror du då det hela är reklam för?

Massor av positiva, häcklade, sexistiska kommentarer fälls om bilden. Om man jämför med konkurrentens reklambild av samma vapen så har bilden med tjejerna 367 fler likes och 83 fler shares än de reklambilder som faktiskt försöker promota det viktiga: Produkten. De få som kritiserar förfarandet kritiseras med försök till nedsättande ordalag utan framgång - jag tycker faktiskt inte ordet Gay bör användas som skällsord och tar därför inte åt mig att kallas det utan nöjer mig med ett enkelt "Tack för komplimangen".

Men varför lockar det folk? Det är kanske den svåraste frågan att svara på. Det vore lätt att säga några ord om Patriarkatet och tro att det är det enda, eviga svaret och så var det med den saken. Det tar emot att skriva att somliga män är som hundar som lockas med löften om lite kött men det tar skulle vara minst lika osant. Kanske Airsoft är en grabbig hobby, där jargong och vana skapar en miljö som gör det mer tolerant mot sådant här? Det är inte heller speciellt sant. Enola Gaye publicerade en gång en annons i Airsoft International med en naken tjej - ännu ett exempel här som ignorerades och hånades. Den fick så mycket kritik så att bilden togs bort ur tidningen. Frysen Airsoft i Sverige försökte också använda tjejer i sin reklam men fick också kritik för utförandet; speciellt uttalandet om att "de nu hade rosa gevär". Klassisk Sälj-Grej-med-Tjej.

Jag tror att det är så enkelt att samhället har blivit lite för vant vid att kritisera lättklädda modeller i H&M och att de sporter som av tradition anses grabbiga - speciellt "leka krig" som airsoft i okunskap kallas -  är mer sårbara för att låta kombinationen av nakenhet och hobbyn ta företräde. Bland sportbilar och i viss mån gaming och E-sport (Dreamhack i Sverige tog ett beundransvärt beslut i den frågan) så är detta en etablerad tradition.

Det krävdes en hel del arbete för att ens rubba hela tanken om booth babes som dessvärre fortfarande är en vanlig syn på de flesta mässor utomlands. Sverige ligger i framkant och jag tror också det gör att man har en förlåtande syn på det hela. Det är ovanligt, alltså varför gnälla på det om man råkar se det här och var?  Bullshit säger jag. Att inte uttrycka sitt missnöje med en direkt dålig reklamteknik uppmuntrar enbart till en sak, och det är återanvändning.

Rent personligen undrar jag om det inte snarare har med relevans att göra. Att kombinera en hobby med något som normalt inte hör hemma i den behöver göras med elegans och stil. Det kan göras bra, och det kan göras utan att vara sexistiskt. Dessvärre behöver branschen lära sig hur det skall göras innan de försöker sig på det. Frågan är om de någonsin kommer lära sig den läxan.

Inga kommentarer: