lördag 8 september 2012

Securitas oförmåga att hantera kritik

Ack, Securitas. Ni är ett återkommande tema på den här bloggen vid det här laget. Så underbart trevligt att jag än en gång får chansen att skriva om er. Dessvärre så är det ytterligare kritik, vilket man tycker ni borde haft nog av vid det här laget.

Det som ligger till grund för det hela är givetvis den här händelsen som jag envetet vägrar släppa tills jag fått svar från Securitas om varför deras personal beter sig på sådant uppenbart idiotiskt sätt. Så jag formulerade en post på Securitas Sveriges Facebooksida där jag förklarade mitt problem. Det första svaret jag fick var att jag skulle kontakta Securitas kundtjänst. Det har jag gjort. Det var inte en effektiv metod, då det är uppenbart att det faktum att ingen annan kan överblicka fråga och svar leder till att Securitas helt enkelt struntar i den kritik som kommer in.

Därför tänkte jag återigen - ungefär som när detsamma gjordes med SLs Facebooksida - att debatten kunde tas i det öppna rummet.  Securitas håller uppenbarligen inte med. När inlägget i fråga började belastas med lite för mycket inlägg som kritiserade deras arbetsmetoder valde Securitas helt sonika att ta ifrån personer rätten att alls kommentera annat än "rekommendationer" och svara på deras inlägg.

Jag kan inte tolka deras agerande i den här frågan på annat sätt att de försvarar sin personal i det som hände mig. Lojalitet mot ens personal är visserligen en lovvärd egenskap, men är den verkligen sund när anklagelser som stöld, egenmäktigt förfarande, ofredande och utpressning ligger på bordet? Det finns inga ursäkter för att personer dagligen kränks av personal som verkar tro att det är deras plikt att bötfälla folk, och aldrig någonsin ta hänsyn till omständigheterna - eller som i mitt fall; bötfälla trots att jag innehade både giltigt intyg och giltigt färdbevis.

Det är en oroande utveckling vi ser från Securitas när deras svar på offentlig kritik är att stänga ner möjligheterna man har att klaga hos dem; speciellt när kritik som skickas till dem ignoreras. Det är oacceptabelt att Stockholms Lokaltrafik anställer ett bolag som anser att kritik mot anställda och arbetsmetoder bara kan viftas iväg, att det är en olägenhet. Det är inte en olägenhet, de sköter en viktig del av mångas vardag och kan därför inte bete sig som ett stökigt tonårsgäng som spelar Allan.

Som avslutning vill jag bara säga att om Securitas vill se hur biljettkontroller sköts korrekt? Titta på Lidingöbanans konduktörer. Trevliga, duktiga, flexibla och effektiva. Kärlek till dem!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kontrollanterna är sls kontrollanter och deras personal inte Securitas. Har du problem med någon ta de personligt med den personen och inte med företaget. Visst man är ansiktet ut åt på ett företag men de finns juh människor till allt här i världen.