måndag 2 april 2012

The Scandinavian Front: Midvintermörker



För er som vet vad TSF är och hur det installeras och bara är ute efter att ladda ner TSF finns det länkar längre ner. 

För er som inte vet det eller bara vill läsa mer, fortsätt läs. 



Vad är TSF?
TSF eller The Scandinavian Front är en modifikation till spelet Strike Fighters 2: Europe som ges ut av Third Wire Interactive. Modifikationens mål är att återskapa de skandinaviska flygvapnen mellan 1950 och 2015 för spelet, och sedan skapa scenarion där spelaren får flyga dem. Varje paket som släpps innehåller en kampanj, samt allt som behövs för att spela dem och de är därför fristående; även om de också är gjorda för att spelas samtidigt. Följande paket av TSF har släppts:
Catalinaaffären (1952)
Operation Isbjörn (1956)
Operation Mannerheims Sköld (1966)
Midvintermörker (2012)
Operation Mannerheims Sköld (2014)

Det hela kan laddas ner i ett enda stort paket här. Du behöver ladda ner båda filerna..

Teamet som ligger bakom The Scandinavian Front består just nu av fem personer från lika många länder. Vi gör det för vi tycker det är kul och vi kommer aldrig ta betalt för vårt arbete.

Vad är TSF Midvintermörker?
TSF Midvintermörker är en kampanj baserad på boken med samma namn av Lars Wilderäng. Jag läste den när den kom ut och just flygdelarna tyckte jag väldigt bra om. Det blev naturligt att när TSF kom igång att göra en kampanj baserad på boken. Det hade också en ytterligare fördel i att SF2 kan ställas in mellan att vara väldigt enkelt eller lagom svårt att flyga i. Det är den perfekta plattformen för projektet.
TSF: Lätta inställningar


TSF: Svåra inställningar

I TSF Midvintermörker så deltar du som en pilot i Operation Gudrun, motanfallet mot Rysk Trupp på Gotland. Modifikationen strävar efter att följa boken där det är möjligt; men då kampanjen är dynamisk är det omöjligt för oss att styra händelseförloppet. Detta gör att utgången kan bli både bättre eller sämre än boken. Ditt mål är främst att överleva, någonting som är lättare sagt än gjort.

Installation:
Se till att Strike Fighters 2: Europe är installerat och patchat till senaste patchen, och starta det en gång för att ställa in dina inställningar gällande grafik, kontroller och annat sådant. Avsluta sedan programmet.

Det rekommenderas – men är inte nödvändigt om TSF är allt du är ute efter – att du skapar en separat ”modfolder” för spelet. Kopiera ”Strike Fighters 2 Europe.exe” och byt namn till ”Strike Fighters 2 The Scandinavian Front.exe”. Öppna sedan den filen, och följ Steg 1 igen. Lägg sedan till en genväg till den filen på lämplig plats.

Leta sedan upp din ”modfolder”. För Windows Vista/7 så finns denna här i C:\Users\Dittnamn\Saved Games\ThirdWire ; för Windows XP finns den i Mina Dokument. Packa upp filen i StrikeFighters2 The Scandinavian Front och skriv över om nödvändigt. Starta sedan spelet. Om du då ser TSF Menyskärm så har du gjort rätt. Annars kontrollera om filerna kopierats på korrekt vis.
Undrar du över något är det bara att skriva din fråga i kommentarerna.
Om du inte spelat eller sällan spelar flygspel är nedanstående bra att veta:
Gripen-D är din plattform för att lära dig planet om du sällan eller aldrig flyger i simulator.

Ditt Flygplan:
Till skillnad från tidigare TSF paket får du den här gången ett enda flygplan att leka med; men i enlighet med dess namn klarar det av lite allt möjligt lika bra. Flygplanet i fråga är givetvis ryggraden i det svenska flygvapnet; JAS 39C Gripen. Det är ett utmärkt flygplan som har en hel verktygslåda av användbara saker som hjälper dig att överleva den kommande striden.

Det absolut viktigaste är din radar. Det är med den som du får en överblick över vänner och fienders positioner. Med hjälp av datalänk från en av NATOs E-3s AWACs så finns det ingen risk att någonting undgår dig.

Skulle fientligt luftvärn eller jakt låsa på dig med radarstyrd robot så kommer din EWR att börja tjuta. Det är ett stadigt men bestämt pipande som säger till dig att du är upplyst av fientlig radar. Om en robot avfyras mot dig blir det ett snabbare pipande. Då är det dags att använda motmedel.

Gripen bär tre sorters motmedel. Det första är din passiva störningsutrustning. Den bör inte aktiveras såvida du inte redan är låst på av fientlig radar. Den hjälper till att göra det svårare för radar och radarstyrda robotar att hitta dig. Om du tror att den fientliga radarn har slutat låsa på dig ska du stänga av utrustningen. Desto mer den är på, desto troligare är det att fienden kan bränna igenom den.

De andra två motmedlen är aktiva; remsor och facklor. De förstnämnda används i händelse att radarstyrd robot har avfyrats mot dig. Då gör du undanmanöver; och fäller två remsor varannan sekund tills hotet är avvärjt. Facklor används mot värmesökande robotar, och enbart din roteman kan ge dig varningar om en sådan avfyrats mot dig. Använd på samma sätt som ovan.

Gripen bär också offensiv utrustning. IRIS-T har du alltid två av, och de sitter på vingspetsarna. Dessa är värmesökande jaktrobotar för närkamp och rätt bra sådana också. De använder en signal för att markera när du låst på målet. Du kan också se vilket mål du låst på via din Heads Up Display.

Robot 99 AMRAAM är din radarstyrda jaktrobot. Den fungerar bäst på avstånd mellan 15 till 5 nautiska mil. Radarn hjälper dig att låsa Robot 99. Detta kan göras på två sätt; antingen manuellt eller automatiskt läge. Manuellt läge är det bästa sättet om du tänker skjuta på långt håll, automatiskt fungerar bäst om du inte har tid att välja mål. Om du spelar på de lägre svårighetsgraderna kommer en gul fyrkant (istället för en röd) tala om för dig vilket mål som är upplyst med din Robot.

”Ryssen får smaka robot stor, Ryssen springer hem till mor” lyder ett av amfibiekårens nödrim i boken. Piloter är dock övertygade om att det är Robot 15F som avses. Detta är en snabb och effektiv robot för användning mot sjömål. Välj dit mål och avfyra roboten. Svårare än så är det inte.

Lite knepigare att använda är GBU-12B Paveway II. Det är en laserstyrd bomb som kräver en LANTIRN Kapsel ombord på planet. Till skillnad från andra, mindre intelligenta bomber så behöver du fästa uppmärksamhet på skärmen i din cockpit som talar om när du kan fälla. Desto större hårkors, desto större chans för träff. Bomben guidar sedan sig själv till ditt mål. Du behöver dock fortsätta belysa målet tills bomben har träffat.

Bombkapsel 90 är förlagd i lager då Sverige skrivit under ett kontrakt mot Klustervapen. Det hindrar inte Försvarsmakten från att använda den i denna kritiska stund. När du väljer bombkapseln kommer en linje med en punkt dyka upp i din Heads Up Display; där punkten är kommer kapseln sprida ut sin last. Var försiktig då det är ett förödande vapen som du inte vill råka fälla på egna styrkor.

Det är viktigt att veta när var och en av dessa saker skall användas; och känner du dig osäker på vad du borde ha för uppdraget; ändra inte på din vapenlast. Du får med dig vad du behöver; så länge detta finns i lager. Vill du öva dig med planet så finns det tre stycken träningsuppdrag där du får öva dina kunskaper i en JAS 39D Gripen. Välj ”Single Mission”, sedan ”Load Mission”. Välj uppdragen i listan. Där finns allt från vanlig flygning till flygning i dåligt väder samt uppdrag mot B-styrkan.


Operation Gudrun:
I Operation Gudrun deltar två reducerade flottiljer (F 21 Luleå/F 17 Kallinge), med två divisioner i varje. Dessa har kodnamnen ”Aquila”, ”Gator”, ”Colt” och ”Wolf”. Samtliga flyger JAS 39C Gripen. Vidare deltar också tre TP-84 Hercules vars roll är att fälla fallskärmsjägare över Gotland.
Egna markförband består av Nationella Skyddsstyrkorna samt Victor Lima, Tango Lima och Sierra Lima. Detta är Stridsgrupp Gotland. De har lyckats inta Visby samt Visby Flygplats; och avvaktar nu i skogarna utanför Visby. Operationens framgång hänger på dem.

NATO är neutrala, men patrullerar trots detta luftrummet kring östersjön och delger via Norge den data som E-3 Sentry flygplanen samlar in.
Fienden har kraftsamlat tre skvadroner moderna jaktflygplan av typ ”Fulcrum” och ”Flanker” mot de svenska styrkorna. Vidare har de en skvadron markattackflygplan av typ ”Frogfoot” samt AWACS-plan av typ ”Mainstay”. På marken har de två reducerade luftlandsättningsdivisioner; samt en fulltalig. Deras fartyg i Slite Hamn lastar även av T-90 Stridsvagnar.
Det är nu upp till dig att hjälpa Stridsgrupp Gotland att återta ön; något som är lättare sagt än gjort.
"Jag är glad över att ni är neutrala på vår sida."
Avslutning:
Jag skulle vilja poängtera att det vi arbetar med är begränsat. Det är därför inte möjligt att återskapa alla detaljer i boken; även om vi skulle velat. Till exempel så stödjer spelmotorn nedskjutning av missiler enbart under vissa förhållanden, vilka vi inte kunde återskapa här. Det gör att användning av Robot 15 är betydligt enklare än i boken; det finns ingenting som skjuter mot dem. Radiotrafiken är helt felaktig; vi har inga röstskådespelare för tillfället; och därför använder de fel callsigns. Vidare är kampanjen dynamisk och utgår därför ifrån grundförutsättningarna i boken. Vi har gjort vad vi kunnat för att göra den tillräckligt nära boken; och vi hoppas ni tycker vi har lyckats bra.
Avslutningsvis vill jag också tacka Lars Wilderäng som inte bara skrivit boken utan även agerat bollplank för vissa av de tidigare idéerna för hur kampanjen skulle se ut. Jag är glad över att vi till slut fick tillfälle att göra det hela så nära boken vi kan i nuläget.

Mycket nöje!

1 kommentar:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag antar att du sett att han nu skrivit och länkat dig?

http://cornucopia.cornubot.se/2012/04/midvintermorker-nu-som-datorspel.html

:-)