söndag 8 april 2012

Djur på Djurö 8 April 2012


 Detta är Gråsälskuten Pyttan. Hon är en av de två Gråsälskutar som just nu vårdas av Skansens personal för undernäring. De har antagligen kommit bort från sina mödrar varpå de inte klarar sig själva och har sedan hittats av allmänheten. Då kutarna inledningsvis behöver tittas till dygnet runt så bor Pyttan just nu i Linda Askelunds badkar. Jag som alltid varit ett stort fan av sälar frågade om jag fick komma och ta en titt - och lite bilder - vilket jag fick, något som jag är mycket tacksam för.

Det blev helt enkelt en resa ut till det för dagen mycket passande namnet Djurö.

Något jag snabbt lärde mig var att vissa egenskaper som Sälar uppvisar när man har en kamera måste vara genetiska. De tenderar att ge dig en perfekt bild; varpå när du faktiskt ska ta den så flyttar de på sig; gärna till en position man redan har en bild i. Pyttan var absolut inget undantag från den här regeln.








 Efter att jag fått möta Pyttan bidde det en liten paus då vi gick ut och tog lite frisk luft. Jag fick höra att katterna i huset efter alla badkarssälar blivit vana vid lukten och ljuden från dem. Det betydde dock inte att jag var speciellt accepterad. Katter tenderar att ogilla mig. Undrar varför?
Efter det gick vi ut och tittade på Lindas helt underbara Shettlandsponnyer. De var väldigt rara djur,  väldigt lekfulla och väldigt nyfikna på gästen i hagen.






Inga kommentarer: