fredag 30 mars 2012

Om Vänner, Zoner och de båda i kombination

Jag har velat skriva det här inlägget ett långt tag nu; och jag har har haft orden cirkulerandes i huvudet i minst en vecka. Men det var först idag som jag bestämde mig för att faktiskt sätta mig ner för att verkligen få det skrivet.



Det hela handlar om Friend Zone; vilket är nog så konstigt i sig. Det är inte ett lätt ämne och många jag känner har olika åsikter om det. Ändå så är det ett överväldigande antal killar som känner igen fenomenet och uppgifterna om hur det fungerar är samstämmiga.

Så vad är Friend Zone? Friend Zone är en situation där flirtighet och attraktion avtar och en potentiell tjej bara ser en person (I nästan samtliga fall en kille) som en vän istället för som dejt eller pojkvän. De flesta är överens om att det brukar ta några månader innan det hela uppenbarar sig; och brukar vara en direkt uppmuntran till att man inte ska vänta med att försöka ta flirten till nästa steg.

Annars blir man - som uttrycket går - fast i Friend Zone.

Att sitta fast i Friend Zone brukar oftast betyda att man anser att varje försök att ta relationen tillbaka till ett romantiskt eller erotiskt stadium är dömt att misslyckats. Det behöver alltså inte vara resultatet av ett försök; utan är signaler som skickats ut på det ena sättet eller det andra. Det är också viktigt att poängtera att Friend Zone aldrig uppstår av att man fått nobben. Ett intresse måste ha funnits, och det måste ha avtagit för Friend Zone att uppstå.

Det är också intressant att notera de personer jag mött som påstår att Friend Zone inte finns. Oftast är argumentet, liksom ovan att det handlar om att folk får nobben och vill ha något att skylla på; men som jag säger så fungerar det inte så. Har man fått nobben så är det det som har hänt. Friend Zone är gradvis och nästan alltid omedvetet från tjejens sida.

Samma personer säger gärna också att de tycker vänskap gör det lättare för dem att bli kära än tvärtom. Det tvekar jag inte på; men alla fungerar på olika sätt. De personer som jag hör säga att Friend Zone är skräp är ofta självsäkra, självmedvetna tjejer som har en klar åsikt i frågan. Jag kan inte klandra dem för att inte tro på något de antagligen inte upplevt, men faktum är att Friend Zone är ett verkligt problem för lite för många - och dessutom så identiskt - så att det är svårt att bara avfärda det som en bortförklaring.

Vidare så kan Friend Zone också ha en psykisk aspekt. Mycket av det som styr Friend Zone är instinkt och impulser. Man behöver oftast komma till insikt att man hamnat i Friend Zone; och det begränsar det handlingsutrymme man anser sig ha.Man vågar helt enkelt inte riskera vänskapen för kärleken - vilket är ett annat grundkrav för Friend Zone.

Friend Zone är enligt mig något som de flesta känt av på ett sätt eller ett annat, dess konsekvenser tenderar att lämna ihåliga vänskapsrelationer som ibland slutar med brustet hjärta då personer försöker ändå med personer som tappat intresset.

Att lyckas ta sig ur Friend Zone anses generellt omöjligt; men detta stämmer inte. Målet måste bli att försöka återta det känslomässiga band som tidigare fanns. Går inte det, trots aktiva försök - då är det oftast att bli nobbad.

Somliga säger att Friend Zone är varför många killar försöker avancera relationer inom en snabb tidsram. De vill få en känslomässig investering, som en garanti för att det som man har inte försvinner. Det går att säga att det är ett tecken på brist på självförtroende men jag är inte säker på det. Klart är i alla fall att det inte är ett problem som kommer försvinna i första taget; om någonsin.







2 kommentarer:

Mikke sa...

Mycket insiktsfullt. Du har i min mening helt rätt. Tidsrymnden mellan att attraktion går över i kompisanda är inte så lång. Att åter skapa attraktion går men är svårt. Du har imo helt rätt

Anonym sa...

Lite sent svar. Men mitt tips är att var självständig obrydd och ge inte mer bekräftelse än acceptans. Var inte nice guy om hon inte gör något för dig. Då menar jag något substantiellt.

/han du taggade på FB med denna post i åtanke.