måndag 6 februari 2012

En personlig reflektion om Kollektivtrafiken

Det börjar bli tjatigt. Samma visa, om och om igen. Ytterligare en buss som kört förbi hållplatsen trots att fem personer står huttrande och väntar. Ytterligare en busschaufför som hellre lämnar bussplatsen tidigt än väntar in personer som springandes försöker ta sig till bussen. Att se Securitas Grobianer dundra igenom en vagn och struntar i vilka regler och lagar som bryts för att "kontrollera färdbevis".

Och det är bara de uppenbart dåliga sakerna. Det är sakerna som märks.

Men låt oss ta det från början. Jag är beroende av kollektivtrafiken. Utan den kommer jag inte ifrån mitt bostadsområde. Bostadsområdet är inte isolerat, men det ligger smått avsides från andra bostadsområden och Tunnelbana. Det är alltså viktigt för mig att den fungerar, och på grund av det behöver jag investera i ett månadskort.

Men jag börjar undra lite vad det är jag betalar för.

Jag har alltid varit en supporter av en kollektivtrafik som tar pengar för sina tjänster. Logiskt så bör detta leda till bättre tjänster, bättre tillgång och bra vilkor för de som arbetar för att föra oss dit vi ska. Det är under de senaste åren som den illusionen har krossats i mina ögon.

MTR och SL har inte varit snälla barn i år. Och inte året innan dess, eller året innan dess heller. Det som först öppnade mina ögon var den händelse jag redan bloggat om, när Securitas trots giltigt och uppvisat färdbevis tillsammans med giltigt intyg skrivit ut en bot. De var säkerligen pressade att göra en sådan sak av sina chefer, vilket förklarar uppföljningen som inte är desto mindre oroande att tänka på.

Ingenting hände.

Jag har inte fått veta någonting om det togs några åtgärder mot de skyldiga. Jag har inte fått veta om SL eller MTR hört av sig till Securitas i frågan. De stonewallade helt enkelt, de teg som muren.

Och det är här som jag tror det ena problemet ligger. För en person som anser sig felaktigt behandlad kommer under de här förutsättningarna aldrig att kunna veta om denne får upprättelse. Polisanmälan? Visst, då är det du som åker dit istället. Det vill ingen vettig person riskera. Inte ens i ett av de grövsta dokumenterade fallen blev en person fälld.

Och det börjar med SLs och MTRs hållning i frågan. De har inget intresse av kundsupport. De har inget intresse att följa upp klagomål. De har inget intresse av att investera i oss som kunder. För vi har inget val. Inte såvida vi inte vill ta bilen överallt, och det vore en dyster utsikt för staden om det skulle vara nödvändigt.

Detta är också i viss mån en hållning de har mot sina egna anställda. De bryr sig lika lite om dem som om sina kunder. Jag kan inte på fullaste allvar hysa agg mot en person som bara har en dålig dag på jobbet, inte efter att jag läst på olika bloggar om hur de faktiskt behandlas av MTR. Det är inte ovanligt att en tunnelbane eller busschaufför får arbeta flera timmar övertid innan de blir avlösta. Då kan jag förstå om även den snällaste busschaufför kan bete sig som ett rötägg ibland, även om de kör iväg från en person som halkade när denne sprang mot bussen.

Det skulle vara svårt att inte bli galen under sådana omständigheter. Jag tror inte jag skulle klara det. Det betyder inte alltid att jag håller god min när jag blir frånkörd från den andra bussen samma morgon för att chauffören inte vill svänga in på busshållplatsen i rädsla att det ska ta tre minuter att komma ut igen. Men det betyder att jag kan förstå logiken bakom.

Men sådana här saker täcker också upp de gånger som de faktiskt har en bra dag. För när de har en bra dag, då märker vi inget och det är som det ska vara.

Men det är ändå inte utan att jag måste tänka "Är det verkligen så att jag betalar för att utsättas för det här." Och där är svaret "Ja, du betalar för att utsättas för det här". Jag kan förstå plankarna. De behandlas likadant, men de behöver i alla fall inte betala för besväret.

De behandlas till och med likadant av Securitas personal, som jag aldrig mer kommer kunna lita på. Jag har till och med tagit för vana att alltid bära två intyg med mig, i händelse av att Securitas tycker det är skoj att ta ett av dem ifrån mig.

Det är svårt att motiveras att betala när det här är vad man ser. Det är svårt att motiveras att betala när tjänsten inte lever upp till vad den ska. Det är svårt att motiveras att betala för att få frysa en kvart till. SL kommer inte lyssna på det här blogginlägget. Inte MTR heller. Huruvida min vilja att betala finns eller inte, så kommer jag antagligen fortsätta med det, även om det kostar mig fem mindre chipspåsar (eller två portioner tacos) i månaden.

Men jag kommer inte ta samma självsäkra belåtenhet över det hela. För den har SL, MTR och Securitas gemensamt och grundligt skrapat bort. SL kanske kan återvinna den - om de börjar bry sig om de problem deras kunder upplever. MTR har visat att de inte är vänligt inställda och Securitas anser jag är bortom all räddning vid det här laget.

Och det värsta av allt är att jag inte ens tror det kommer bli sämre innan det blir bättre. Fortsätter det så här kommer det aldrig kunna finnas en utgångspunkt därifrån bättre är ett alternativ.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det du skriver om att anställda inom MTR blir behandlade illa är en korrekt uppfattning och ännu värre är det att SL inte bryr sig absolut ett skit! Så länge MTR betalar in pengar och sköter trafiken enligt avtalet så lägger sig SL inte i alls hur alla anställda inom MTR blir behandlade, länge har facken suttit i knät på MTR/ MTRS men nu har det skapats opinion gällande kollektivtrafiken som heter "Världens bästa tunnelbana 2.0" och syftar på att en bra kollektivtrafik kan endast tillhandahållas om man har personal som mår väl och blir behandlad på ett bra vis vilket absolut inte sker idag. Tidspress till bristningsgränsen för förare, obefintliga toabesök för spärrexpeditörer och Kundservicevärdar som snart blir ett minne blott då de (läs MTR) lägger ut mer och mer på spärrexpeditörernas timmar för att det ska bli så billigt som möjligt för företaget som då ska betala ofattbara summor pengar till MTR Hong Kong. Det var ingen överraskning att med ett hongkongstryrd kollektivtrafik skulle fallera men att det skulle bli så här allvarligt var de nog få som viste.
MTR och SL har vart ute i Blåsväder i media tidigare och än är det inte slut, blir det ingen förbättring för alla de anställda kommer bra mycket grövre material att komma in till media.
Tyvärr, det är verkligen beklagligt men så länge vi blir illa behandlade kommer detta gå ut över arbetet i mötet med resenärerna, det många gör är att hänvisa sitt missnöje till att skriva så mycket som möjligt till SL och MTR, tyvärr väldigt få som vill/ orkar engagera sig.