torsdag 10 november 2011

Recension: Ligg med mig

Jag är känd som en nitisk planerare. Det är jag verkligen. När jag ser en film brukar jag visserligen inte planera för att jag ska tycka om filmen, men jag brukar ta reda på lite om den så att den får bra förutsättningar. Det är sällan jag låter magkänslan göra jobbet, men det händer ibland.

När Webhallen som tack för att jag twittrat från deras Battlefield 3 event gav mig två fribiljetter och ett medlemskort på Stockholm Film Festival så blev jag dock lite fundersam om det var rätt approach för mig att ta reda på mycket. Så jag beslöt att mitt val av filmer skulle basera sig enbart på det jag läste om filmen. Trailern vägrade jag att titta på. De har en elak vana att avslöja för mycket. Efter att ha sett trailern i efterhand tycker jag att det är lite så med den här trailern också.

Så se inte trailern.

Gör istället som jag gjorde. Kom enbart med den informationen som ni har fått från texten. Jag lovar att filmen är värd det. För den är rent ut sagt genial i sin enkelhet. Storyn går ut att Alma är ung och frustrerad över sin omgivning. Mer än så behövs egentligen inte för att bygga upp en bra setting, speciellt om man kryddar det hela med en rejäl dos igenkänningskomik. Filmen är och känns som en äkta feelgood film, som placerar ett leende på dina läppar.

Somliga verkar dock inte kunna låta bli att undvika att kalla filmen för en norsk, feminin American Pie. Det är den absolut inte. American Pie känns mer gjord för personer som inte vet vad filmen avhandlar, men Ligg med mig är precis tvärtom. För vi har ALLA varit i situationen där föräldrarna inte förstår, där "kompisarna" sätter sina egna intressen före dina, riktigt konstiga sexuella fantasier och framför allt viljan att bara ha någon att hålla om.

Filmen är en orgie i skrattsalvor men trots det är det inte säkert att den är avsedd att vara rolig. I min publik skrattades det högt åt många saker, men minst lika mycket var individuellt beroende på hur bra man kände igen sig själv eller sin omgivning.

Ligg med mig är en riktigt bra film som jag verkligen rekommenderar folk att se. Den har hjärta, kyla, eftertanke och en riklig portion humor av den sorten man behöver för att överleva i en stel och konservativ värld.