fredag 28 oktober 2011

Ny kamera: Canon 600D

Att skaffa ny kamera är inte någonting många fotografer gör i en handvändning. Istället så ligger det viktiga i nya objektiv, blixtar och andra tillbehör. I mitt fall blev det en nödvändighet för den gamla ligger på verkstaden och går inte att laga för någonting som ens liknar en rimlig summa. Samtidigt ville jag inte spendera samma summa på en ny 500D, utan jag kunde lika gärna passa på att uppgradera.

Så det blev att skaffa en ny kamera. Bara huset som tur är och affären jag valde för ändamålet var Webhallen - främst för att de erbjöd den service jag lärt mig finns där och för att de hade en mycket fördelaktig försäkring - någonting som är bra att ha med tanke på vad som hände den förra kameran.

Det betyder inte att det lätta är slut. En ny kamera är lite som att dejta en ny tjej. Visst, man kan se allt det fina på utsidan, man kanske rentav har känt sig för lite så att allting passar, men det viktiga finns på insidan. Och insidan är alltid olika från modell från modell - ibland även kameror emellan.

Min 600D har nu prövats en stund utomhus - utan stativ och med min Tamron 17-50 och jag gillar vad jag hittils sett av den. Ingen kamera gör sitt bästa i höstmörkret utan stativ och med ett otillräckligt ljusstarkt stativ - men vid Kapten Sisko, den försöker och gör så med distinktion. Även om bilderna på min 22 tums skärm inte blev lika bra på den lilla så är det inte långt ifrån. Mörkret klarar den också oerhört väl så länge som man ger den tillräckligt med ljuskällor i närheten.

Den och jag kommer lära känna varandra i en tid nu, men jag är säker på att vi kommer vara mycket goda kamrater. I morgon så blir det en rundvandring i Stockholm som börjar på Skansen. Det kommer bli mig ett sant nöje att se hur den här än så länge förtjusande kameran kommer reagera med mitt 70-200 4L och några sälar...

1 kommentar:

missRockAngel sa...

Hur funkar kameran? Är du nöjd? Undrar då jag själv funderar på en 600D.
http://www.missrockangel.se/2012/02/kameraval.html?utm_source=BP_recent