torsdag 30 juni 2011

Vem saboterade Ship to Gaza?

Vem saboterade ship to Gaza? En intressant frågeställning. Och alla säger sig veta svaret. Att svaret är olika beroende på åsikt verkar inte någon tänka på, för alla som uttalar sig säger sig sitta inne med sanningen och alla andra har fel. Det är bara gammal vanlig hederlig personlig övertygelse som är i farten igen, och det är väldigt mänskligt.

Det finns för övrigt två saker som intresserar mig med sabotaget. För det första så är det enda av icke-kritisk natur, det kunde lätt upptäckas och sedan repareras. Den båten planerar fortfarande att delta i avseglingen. Den andra hade dock saboterats på ett lite mer intressant sätt, som skulle inneburit en gradvis försämring av motorförmågan, tills båten till slut hade sjunkit.

Båt nr 2 hade filats eller hamrats, Båt nr 1 hade skadats med "massiv kraft från en hydraulisk anordning". Två olika tillvägagångssätt. Källa på det här kan dock bara ges från twitter i nuläget, men bildmaterial på sabotagen utlovas av organisationen Ship to Gaza så jag antar vi kommer få se det hela snart. (Uppdatering: Bilder kan hittas i den här artikeln )

Uppdatering: Kalle Larsson (V) säger att skadorna på de båda fartygen är identiska.

För det andra så verkar svensk massmedia tiga om det hela, vilket är rätt ovanligt.

Som jag ser det finns det flera stycken tänkbara skyldiga till båtarnas sabotage:

Israel är givetvis det de flesta skyller på. Och varför inte egentligen? Israel har en lång historia av att använda sin underättelsetjänst, Mossad på ett aktivt vis när de vill åstadkomma någonting, och de är allmänt erkända som bland de bästa i världen. Det rimmar lite illa med sabotaget av det första fartyget men desto bättre med det andra. Att det skedde två olika sabotage på två olika platser talar också för Israel som sabotören men rent personligen tror jag inte på en officiell sanktion från Israels ledning.

Gällande det andra fartyget så har Turkiet en tradition av att få sina händer smutsiga, och de har också varit Israels vänner. Det handlas en hel del vapen dem emellan, och trots de hätska ropen kring förra årets frihetsflottilla så är det möjligt att Israels påtryckningar fått Turkiet att agera på ett sätt som Israel kanske eller kanske inte står bakom.

I slutändan så måste man dock notera att det inte riktigt vore ekonomiskt för Israel att sätta in så mycket resurser för preventiva åtgärder som 1/ är kortsiktiga och 2/ riskerar att ge dem en hel del extra negativ uppmärksamhet, någonting de inte behöver mer av. De har redan en flotta på plats för att stoppa fartygen. De behöver inte stoppa dem i hamn.

Sedan har vi Ship to Gaza själva. Somliga av mina meningsfränder i frågan har pekat ut det lite bekväma i att redan ha dykare och UV-Hus till kameror redo - men att inte ha det för en sådan här aktion vore enligt mig inkompetens och det är inte riktigt ett ord jag är villig att lägga på de som planerat konvojen.

De har dock mest att vinna på sabotaget. Att somliga fartyg inte kommer iväg för att bli bryskt stoppade av Israeliska flottan är egentligen en liten sak mot att kunna peka mot att ett fartyg blivit saboterat i en annan nations hamn. Samtidigt så tror jag också att de flesta ombord på fartygen faktiskt menar väl, och inte enbart är ute efter att demonisera Israel (även om jag är säker på att sådana också finns på fartyget). Det skulle vara svårt att till dessa sälja idén om att sabotera ett eget fartyg bara för att fälla skulden på någon annan.

Utöver det så skulle det vara en massiv prestigeförlust om sanningen uppdagades. Många av aktivisterna skulle inte bry sig nämnvärt, men omvärldens respekt för projectet skulle falla som en sten, och det är inte något Ship to Gaza har råd med.

Så om jag har skrivit att de mer uppenbara aktörerna inte är de troliga, vilka finns kvar? Det skulle i sådana fall vara inviduella personer som för den ena eller den andra sidan anser att ett sabotage på fartyget vore en bra idé. I Turkiets fall är det möjligt att det hela kan vara på någon nivå beordrat, men det tror jag inte heller. Det troligaste är helt enkelt att några antingen försöker hjälpa Israel på ett sätt det inte vill ha hjälp på - eller att någon helt enkelt vill demonisera dem ytterligare.

Utöver detta kan det också vara möjligt att två olika ligger bakom de båda sabotagen. Tillvägagångssättet tyder i viss mån på det - speciellt då det verkar som att resultaten skulle skilja sig. Vanligtvis brukar tillvägagångssättet för angrepp av den här sorten vara identiska, och det verkar som det enda identiska är platsen som angreps och inte sättet det gjordes på.

Givetvis finns risken att det hela handlar om att fartygen helt enkelt gått sönder av naturliga skäl - men jag skulle vilja utesluta det också. Jag förväntar mig att om någon ska segla från Grekland till Gaza så är de också skickliga nog att se skillnaden på naturlig och mänsklig åverkan. Och mänsklig åverkan kan vara nog så svårt att hitta vem som ligger bakom i slutändan.

Inga kommentarer: