måndag 27 juni 2011

Vart går gränsen för relevans?

Kvällens pris för dåligaste journalism går utan tvekan till denne herre vid namn Clas Svahn. Det är med viss svårighet som jag avhåller mig från att låta som en repig LP-skiva med inspelning av Svordomsvisan, men det här är bland det mest smaklösa jag läst.

Om vi börjar med att notera att hela nyheten är att hackaren lider av Asperger. Vad har det för relevans egentligen? Asperger påverkar inte omdömet på något sätt. Man har svårt att se sociala interaktioner, och har en viss tendens att bli överintresserad i vissa fall. So what?

Jag har svårt hur det har någon som helst koppling till det han är anklagad för. Man hade lika gärna kunnat skriva att han var homosexuell. Eller singel. Eller inte hade diskat hemma.

Förbannade idiot.

Andra inlägg på ämnet:
13 år - En skoltid med Aspergers Syndrom



4 kommentarer:

Lasse i Haninge sa...

Då jag själv har diagnostiserad Aspergers så blev jag först jävligt sne på artikeln i DN. Men när jag läste denna blogg blev jag snäpper surare. Att jämföra Aspergeres med att vara singel är totalt irrelevant. Singel kan vara självförvållat. Det är inte Aspergers. När jag läste bloggens första rader, inbillade jag mig att det var någon visste vad han/hon talade om. Ack vad jag bedrog mig. Bloggaren har också jämfört Aspergers med homosexualitet. Jaha. Då vet alltså bloggaren mer än forskarna vad som gör att människor drar sig till samkönade. Ja, där ser man. Vi har uppenbarligen med en expert att göra här. Dock ingen Aspergare. Aspergare stavar nämligen inte fel. (Inte jag heller. Sne är talesätt för SNED = skruvad).

irinisa sa...

Hej Lasse i Haninge!
Jag tror det kan ha skett ett missförstånd här. Vad jag tror att Jonathan syftade på med singel m.m. är att media inte hade rätten att kartlägga 19-åringens privatliv på det sätt att de går ut med att han har en diagnos, och dessutom försöker förklara hans brott med hans diagnos.

På liknande sätt kan man säga att singel är lika irrelevant för media att skriva i det här läget. Det är också ett lika stort brott mot integriteten att skriva att 19-åringen är singel, homosexuell som Asperger. På så sätt likställs dessa exempel. Sedan är det väl självklart att Asperger inte ska likställas med civilstånd eller sexualitet. Jonathan har inte ens sagt att det skulle likställas, utan han drog en parallell till integritet. Förvisso kan jag dock hålla med dig Lasse, då en diagnos är värre att gå ut med i media än exempelvis civilstånd (dock tror jag att sexualitet är precis lika tabu faktiskt). Hoppas detta rådde bot på din irritation, för jag själv tyckte att Jonathan gjorde en bra analys och gav bra jämförelser till precis varför artikeln i DN suger gigantiska mängder, och det är synd om inte du håller med pga missförstånd.

PS: En av mina bättre vänner har Asperger, hon skriver fel hela tiden.

Anna sa...

Hej,

Jag håller med dig - det är inte relevant huruvida denna person har AS eller inte. Men, jag vill även påpeka att det förmodligen inte är just journalisten Clas Svahn som har satt denna rubrik - det brukar de som arbetar med redigering göra.

Hälsningar,
Anna

Jonathan Rieder Lundkvist sa...

Lasse: Irinisa har helt rätt. Jag jämför inte Asperger med singel - utan som hon skriver att det vore lika fel att skriva att han vore det.