lördag 7 maj 2011

Marinens Dag i Stockholm

Det är inte ofta den här bloggen gör skäl för "Försvar" som står uppe under rubriken, ty det mesta som skrivs i försvarsväg skrivs redan bra och insatt av bloggar som Klart Skepp, Wisemans Wisedoms, Morgonsur (vars berättelser om Bosnien ni alla borde läsa) , fd Försvarsmaktsanställde Chefsingenjören och författaren till technothrillern Midvintermörker, Cornucopia.

Och det är inte utan att jag finner att just Wisemans senaste inlägg har en viss relevans för dagens inlägg. Jag blev nämligen via mail inbjuden till att deltaga på en av VIP Grupperna som fick en guidad tur på ett fartyg under Marinens Dag som idag ägde rum i Stockholm. Syftet med det hela är givetvis att skapa ett gott underlag för rekrytering, vilket jag måste säga vad ett lyckat sätt att utföra det hela på.

Min egen tur började förbi Skeppsholmen runt halv tio på morgonen för att ta bilder av den del av flottan som låg vid Skeppsbron. Totalt så var det sex stycken fartyg. HMS Spårö, en Minröjare av Spåröklass, samt två st minröjare av Kosterklass, HMS Koster och HMS Kullen.

Om Thumbsnails är suddiga, klicka på bilden för se större version.

Min färd fortsatte utmed Skeppsholmen mot Djurgårdsfärjan som skulle bli mitt medel för att ta mig till Galarparken där Marinens Dag ägde rum. På vägen dit fick jag även se några Stridsbåtar ur Amfibieförbanden som anlände till Galärvarvet och lade till, tillsammans med Svävare.

Om Thumbsnails är suddiga, klicka på bilden för se större version.
Om Thumbsnails är suddiga, klicka på bilden för se större version.
Vid ankomst i Galärparken var där full aktivitet. Amf 1 hade precis lagt till med Stridsbåt 90, en lite större transportbåt och ovan visade Svävare, och det blev snart dags för den rundtur jag hade blivit inbokad på. Från rekryteringsplatsen där vi skulle mötas blev vi snabbt och effektivt ihopsamlade och visades till HMS Sundsvall, en Korvett av Göteborgsklassen.

Ombord så bjöds det på kaffe, ramlösa och kaka och till min stora lycka penna och anteckningsblock - ty mina egna dylika verktyg hade glömts hemma. Under tiden så berättade Magnus Jirlind om Försvarsmaktens verksamhet och svarade kompetent på frågor. Med var även Pierre Brant från Amfibiekåren och han berättade lite kort om deras verksamhet.

Guide ombord på Sundsvall var Mattias Axner, fartygets luftförsvarsofficer.

Det blev en kort, men intressant rundtur där vi fick veta om livet ombord, olika tjänster, hur fartyget agerade i olika situationer och allmän information. Ur rekryteringssynpunkt måste jag belysa hur duktigt det hela var skött. De skämtade gärna, var avslappade och var noga med att förklara arbetsvilkor och att ingen tjänst var viktigare än någon annan. De berättade också mycket om den gemenskap som finns - och måste - finnas i Flottan.

Jag fick även en kort pratstund med föraren på den närvarande Svävaren, Fänrik Johan Mattson, som lugnt förklarade att han hade ett av Sveriges roligaste jobb.

Jag måste berömma Försvarsmakten att öppna upp sin verksamhet på det här viset och låta allmänheten veta hur deras verksamhet sköts. Det går redan för mycket fördomar om hur Försvarsmaktens verksamhet idag bedrivs, och en allmän uppfattning om att allt den gör är att kosta skattebetalarnas pengar. Därför är det också viktigt att man visar upp vad man faktiskt gör och inte bara skriver TV-Reklam. Och sådana här dagar är perfekta för sådant.

Fler bilder från dagen finns på Facebook och kan ses även du inte har ett account på sidan.

1 kommentar:

Klart Skepp sa...

Kanonbilder Jonathan!