fredag 4 mars 2011

Wikileaks och jag

Jag erkänner, jag var lite tveksam om jag verkligen ville författa det här inlägget. Runt omkring mig finns en massa personer som oreserverat hyllar Wikileaks, och något färre som oreserverat hyllar Julian Assange.

Samtidigt så tycker jag att hypen är något överdriven i båda fallen.

Om vi börjar otroligt kort om Julian Assange, så skiter jag fullkomligt i om han är misstänkt eller inte, det är inte sådant som får mig att bedöma en människa i många fall. Vad som gör mig tveksam är platsen han tar och vad som verkar vara en extrem arrogans. Han verkar anse att Wikileaks står och faller med honom, vilket absolut inte är fallet. Jag är av den bestämda åsikten att Wikileaks är mycket effektivare utan Julian. Hans vilda gapande i det rättsfall som inbegriper honom hjälper föga för att förstärka mitt förtroende.

På tal om Wikileaks då? Vad är min åsikt om dem?

Nödvändigt ont.

Jag tror på principen om nödvändigt ont. Att om någonting behöver göras och inte är helt moraliskt så kan det ibland vara nödvändigt att smutsa ner händerna själv. Oavsett om detta görs genom stadssanktionerade lönnmord eller genom en site som oreserverat släpper varenda dokument de kan få tag i.

Och det är lite det som faktiskt får mig att ha en viss ovilja mot Wikileaks. Jag känner mig inte bekväm med att de släpper allting de får tag i, även om jag anser att det är bättre än alternativet ! Ett bra exempel är att "Collateral Murder", videon där en helikopter ovetandes beskjuter journalister i den mest spridda versionen var grovt nerklippt, och viktiga ledtrådar till hela situationen gick förlorade för många. Mot den bakgrunden anser jag att det är bättre att allt släpps än litet. Men att Wikileaks inte skulle ha ett motiv förutom allmän godhet och vilja skapa öppenhet har jag svårt att tro på, speciellt med tanke åt vilja håll de stora släppen har gjorts.

Eller så är det bara för att de fick allt sitt användbara material från Bradley Manning.

Missförstå mig rätt, av alla i den här härvan respekterar jag honom mest. Han bröt mot ett gäng lagar och regler, för någonting han trodde var rätt. Men han bröt mot lagar. Tycker jag det är fel att han riskerar dödsstraff? Ja, självklart. Tycker jag det är fel att han riskerar fängelse? Inte nödvändigtvis. Han bröt mot lagen, och det gjorde han med högt huvud, för det han trodde på.

Att jag anser honom brottslig varken förminskar min beundran för vad han gjorde, eller minskar det faktum att han borde få ordentliga levnadsförhållanden i vilka han kommer antagligen få sitta en tid - för jag tvivlar på att det går att frikänna honom med de bevis som finns.

Och det var mina två 5.56 kalibers patroner...

Inga kommentarer: