tisdag 8 mars 2011

Securitas som i Tunnelbanan går (eller försöker iaf)






Iphone. Alla som levt med en Iphone som de kallar sin (och antagligen också döpt) vet exakt hur mycket en Iphone betyder för en. Surfa, musik, telefon, kamera - i allt! Fram tills nu har jag dock sällan använt just kameran på iphone då jag ofta har en bättre i väskan. Men då jag bara varit på middag hos min far får ni nöja er med dessa under omständigheterna bra bilderna på ett gäng Securitasväktare.

Anledningen till att de hängs ut (istället för att jag ringer upp och avkräver en ursäkt av deras chef, vilket jag i alla händelser kommer göra) är för att de för andra gången på ett halvår hävdar att ett av mina intyg hos försäkringskassan är bluff varpå de gjort sig av med det i deras ögon kränkande föremålet. Efter detta gjorde de ett tappert försök att ta min legitimation ifrån mig, men detta togs snabbt tillbaka. Jag litar inte på Securitas med mina värdesaker.

Jag måste erkänna att då jag ska besöka #gategate rättegången i morgon så finner jag det ironiskt att jag fotograferar detta med min Iphone. Jag måste erkänna att jag var orolig för att Iphone inte skulle klara trycket, men med tanke på det oerhört dåliga ljuset tycker jag att den skulle klarat sig bättre än förväntan. De skrev i alla händelser ut en böteslapp som jag vägrade ta emot. Vi får se hur det blir med den saken, men en ersättare för det gamla intyget är redan på väg. Vi får se vilket som kommer först.

Men låt mig bli personlig. Jag är känd som "facisten" av en av mina kompisar, då han anser att jag alltför oreserverat litar på Polisen. Och varför skulle jag inte göra det? De har bevisat att mitt förtroende för dem är berättigad. I mångt och mycket stämmer detta även för andra vaktbolag. De sköter sig i mina ögon. De går inte fram och startar bråk för att de tycker det är kul. De går inte omkring och beter sig som överdrivna grobianer som desperat vill ha lite respekt här i livet.

Vad är det med just Securitas som det går fel med? Ja, nu kommer någon säga att ACAB eller att alla väktare är dumma i huvudet, men jag har haft dussintals ihopstötningar med väktare i olika situationer. Bara - och enbart - Securitas har gett mig problem. Logiska förklaringar eller papper som styrker ens åsikt fungerar med alla andra vaktbolag. Så varför inte med Securitas? Anställer de avskrapet ? Försöker folk där kompensera för någonting?

Securitas förlorade för länge sedan min respekt. "De gör bara sitt jobb" försöker de hävda, men när man aktivt jävlas med folk, så är det inte ens jobb. Det är att missbruka det förtroende man har fått av sin arbetsgivare. Och det är därför titeln på bilderna ovan blir "Maktmissbrukare och fåne", numrerat därefter.

Inga kommentarer: