tisdag 15 mars 2011

Öppet Brev till Securitas, MTR och SL

Till vem det berör.

Klockan 18.05, Tisdag den 8 Mars blir jag stoppad av en patrull iklädda kläder från Securitas när Tunnelbanetåget som jag reser på är på väg över Tranebergsbron. Dessa önskar se mitt färdbevis vilket jag lämnar över vid önskan. Då jag reser för reducerat pris så krävs även ett intyg från Försäkringskassan som skall uppvisas, om inspektören så begär även med Fotolegitimation. Mannen som inspekterar kortet begär intyget och sedan Fotolegitimation, vilket normalt aldrig sker, men något som jag enligt intyget är skyldig att visa upp vid förfrågan.

Vad som sedan händer är ett händelseförlopp som jag tvivlar på att något av de företag som detta brev riktar sig till vill ställa sig bakom.




Personen i fråga, visad på bilden ovan bestämmer sig för att - trots giltigt intyg, uppvisad legitimation och samarbete till den längd som krävs att skriva ut en böteslapp. När jag protesterar så bemöter han mig hånfullt och när jag kräver att få tillbaka min legitimation vägrar han blankt. Då varken han eller hans kollegor vid något tillfälle uppvisade legitimation som styrkte att de hade rätt till en sådan åtgärd så vill jag återigen betona att han behöll min legitimation mot min uttryckliga vilja. Detta är ett lagbrott.

Varför intyget - i hans ögon - inte dög i hans ögon var något mummel om att det var förfalskat och vart det tog vägen efter händelsen vet jag inte, men jag antar att de "beslagtog" det också. Om de haft misstanke att ett sådant intyg varit förfalskat skulle det inneburit en skyldighet för dessa personer att ringa polisen. Vid min uppmuntran att de faktiskt skulle göra en sådan sak förhöll de sig kallsinniga. Jag gjorde det inte på grund av min fasta övertygelse att personerna aldrig skulle vara kvar tills polisen kom. Slutligen tvingades jag skriva på boten, då jag fick jag förklarat för mig att jag aldrig skulle få återse min legitimation annars. Under hela händelsen fotograferade jag händelsen med min mobiltelefon.


Samtliga personer i denna patrull var medskyldiga till händelsen, antingen genom hånfulla tillmälen, eller genom passivitet vid direkt tillfrågan. Två MTR Anställda ombads också att inspektera intyg och giltighet på Månadskortet - vilket de blankt vägrade varpå dessa gick vidare. Jag finner sådant beteende högst klandervärt. Boten vägrade jag dock att emotta. Om den lämnades in (jag misstänker att så ej är fallet) så skall den ovillkorligen strykas.

Förutom att jag blev rejält skakad av att bli omringad och genom stöld av värdefulla föremål tvingad att stanna på platsen tvingades jag även begära ut ett nytt intyg. En fotokopia på detta intyg bifogas till er och Försäkringskassan skall ha ett stort tack som lyckades skicka det med kort varsel. Som ni noterar på datumet beställdes det dagen efter incidenten i fråga.

Det kommer hädanefter vara svårt för mig att motivera att jag ska framlämna intyg och värdehandlingar när sådant här beteende kan vara följden. På inget sätt har denna situation förstärkt mitt förtroende för Securitas eller dess anställda. Resultatet kommer onekligen bli att jag istället kommer tveka att uppvisa nödvändiga handlingar i rädslan att dessa oberättigat kommer att tas ifrån mig och böteslappar utskrivna.

Mitt förtroende för Securitas anställda att hantera frågan är just nu obefintligt. Även mitt förtroende för MTRs anställda är skakat i grunden då dessa visade ett ointresse att ingripa i en kort stund för att hjälpa till att reda ut situationen.

Jag förväntar mig ett svar på det här brevet, som liksom själva brevet kommer att publiceras offentligt på en och samma plats tillsammans med lämpligt material från händelsen ifråga.

Undertecknat
Jonathan Rieder Lundkvist

Update 16/3-11 :
Känner mig rätt överväldigad av alla som kommenterat och stött. Tack så mycket. Också fått svar ifrån Securitas och SL. SLs var ett långt, beklagande brev där de sade att de skulle försöka tala med de ansvariga. Securitas var en torr bekräftelse på att böteslappen ifråga (som hade lämnats in) hade rivits.

Update 18/3-11 :
Jag har äntligen fått tag på en "ansvarig" på Securitas (en viss Helen). Hur ansvarig har jag faktiskt ingen aning om, men det var den personen som jag blev vidarebefodrad till. Då jag förklarat vad som hänt och frågat vad som skulle göras för att sådana här situationer i framtiden skall kunna förhindras så blev svaret att de arbetade efter ett värdedokument som ständigt utvecklas etc etc.

Jag har svårt att känna att Securitas kommer göra någonting åt det här. Samtidigt måste jag erkänna att jag inte tror att jag kommer polisanmäla dem. Det skulle bara bli mitt ord mot sju Securitas, och jag har inte så stort förtroende över att det blir jag som blir trodd.

Hur jag ska gå vidare med det här vet jag inte ännu, men samtalet gjorde mig för sur för att bara lägga av. Nästa samtal får gå till MTR och Stockholms Lokaltrafik. Tror dock inte deras ansvariga jobbar helg dock...

Update 23/3-11:
Svaret från den 16:e löd såhär:

Jag har rapporterat händelsen till de ansvariga. Alla klagomål på vår personal följs upp. Arbetsledaren kommer nu att tala med biljettkontrollanten, för att undvika att det här händer igen.

Det låter väldigt mycket som ett standardbrev, så jag kontaktade dem igen för att ta reda på vilket sätt det hade följts upp och åtgärder vidtagits. Svaret jag fick var följande:

Exakt vad som händer mellan kontrollanterna i fråga och deras arbetsledare är sekretessbelagt inom Securitas och ingenting som vi tar del av.

Vad gäller själva kontrollrapporten får du kontakta biljettkontrollens kundtjänst: slbiljettkontroll@securitas.se eller 08-600 10 00 (menyval 3-3).

Alltså. Jag förstår att SL inte bör blanda sig alltför mycket i angelägenheter hos ett företag som de hyr för tjänster, men det känns konstigt att det är SEKRETESSBELAGT internt. Det finns alltså ingen större möjlighet för mig eller SL att då kontrollera att personer som kanske inte ska jobba som kontrollanter gör det eller ej - eller om de ens blir tillsagda efter en rapport.

Det känns inte alls speciellt förtroendeingivande...

37 kommentarer:

Sassur sa...

Jag hoppas verkligen du kommer polis anmäla händelsen.

per nyström sa...

Jag stöder dig till 100% Jag blir bara så ledsen :(

Christer sa...

Delat på fejan, retweetat på twitter och uppmärksammat på bloggen.

Polisanmäl om du inte gjort det!

Amrit sa...

Vad de flesta inte vet är att Väktare inte har något ordningsvaktförordnade, de har med andra ord inte mer rättigheter än gemene man.
En väktare kan inte lagenligt KRÄVA att någon skall visa legitimation, men de kan be dig stanna kvar tills ordningsvakt eller polis anlänt. De kan inte heller tvinga någon att stanna kvar tills ordningsvakt eller polis anlänt, dvs de får inte lägga hand på dig eller blockera din väg och ej medelst ord hota dig att stanna.
Om man däremot ger sitt ID-kort till en väktare så har man självmant gett det och alltså räknas det inte som att man blivit avkrävd sin ID-handling för uppvisning.

Men... Jag vet att de "väktare" som jobbar på Securitas åt SL/MTR inte är några riktiga väktare i bemärkelsen att de har andra uppdrag än åt just SL/MTR. De är utbildade att göra ungefär precis det de gör.
Råkar veta dessutom att de inte bryr sig om de lagar som gäller. Skrämsel är deras taktik så att de kan bötfälla och få in pengar. Detta bryr sig inte ledningen på vare sig Securitas, SL eller MTR om. Dessa företag vet om "problemet" och de låter allt fortgå för de tjänar pengar på det.

Om människor visste att de har lagen på sin sida och inte lät sig skrämmas av hormonstinna pajaser i grådassiga overaller så skulle Securitas inte få in lika mycket pengar.

redundans sa...

Starkt av dig att orka skriva om det du varit med om. Det viktigaste här är inte att anmäla, åtala och vinna rättegångar utan att våga ifrågasätta, granska och diskutera den värld vi lever i. Det gör dig till en stor människa både som bloggare och samhällsmedborgare.

Jag sprider denna post så mycket jag kan och önskar dig all kraft i världen.

Mvh #gategate-jesper

Per sa...

In och pusha för länkjuice mot detta inlägg. Så här får man inte göra. Det är katastrofalt dåligt beteende.

http://www.pusha.se/oppet-brev-till-securitas-mtr-och-sl

Caroline sa...

Hej Jonathan!

Jag har läst ditt inlägg och blir mycket upprörd över vad du utsatts för.

Jag har därför skapat en facebook sida för att uppmärksamma och sprida händelsen så att fler får reda på vad som hänt.

Jag hoppas att du inte misstycker.

Caroline sa...

Förlåt, jag glömde ju slänga med länken till sidan!

http://www.facebook.com/pages/St%C3%B6d-Jonathan-reider-lundkvist-i-kampen-mot-Securitas/117381611673723

shlstrm sa...

Fullständigt sinnessjukt. Det enda jag tänker är "men jag hade fan ringt snuten direkt", och så inser man att det antagligen hade varit helt åt fel håll.

Tycker att du ska ha så sjukt mycket kredit för att du lägger upp detta och berättar. Jag kan bara tänka mig hur detta känns, men det är starkt av dig.

Fattar inte varför inte folk som sitter runt omkring (om det nu gjorde det, förstås) inte säger någonting. Jag bara kokar av ilska när jag läser detta.

snomannen sa...

Jag avskyr såna där uniformerade banditer och har brölat om detta lite här och var, må det få stor spridning och du få ett svar från kräken och deras överordnade!

.of_darkness sa...

För framtida bruk, före du kliver genom spärren fotografera sl-accesskort och intyget och id-kortet tillsammans i en bild.

Och skaffa en stämpel från försäkringskassan på själva intyget och plasta in det.

Det för att sl fått för sig att kräva det fastän deras biljett regler inte kräver det och inte fk heller, det krävs bara en signatur från handläggaren för att den ska ha giltig status.

Och sen om de vill ge dig en bot, vägra att skriv på den. låt de påkalla polis och anmäl dem för tjänstefel när polisen kommer.

Och som sagt du skall polianmäla dem för tjänste fel och för egenmäktigt förfarande gällandes ditt id-kort.

Caly sa...

Japp, åkte genast upp på fejjan och min twitter, som en del välkända liberaler, piratpartister, informationsaktivister och andra frihetskämpar prenumererar.
Facistoida betongsandlådeoffer ska hängas ut offentligt så fort dom tar till sin fejk-auktoritet mot medborgare! Väl rutet, all lycka åt dig Jonathan!

tantrikblog sa...

Alltså, vilka jävla puckon det finns.

Men det är uppenbarligen inga lyckliga och harmoniska människor som tar sådana skitjobb. Tyvärr får de uniformer, och tror då att de har rätt att bete sig hur de vill.

Polisanmäl!

Faidros sa...

Postat även här - i en grupp som tillägnats det förra märkliga ingripandet som fick medial uppmärksamhet:

http://www.facebook.com/#!/pages/Kan-den-h%C3%A4r-kultingen-f%C3%A5-fler-fans-%C3%A4n-dessa-tv%C3%A5-grisar/313927873656

trumpy sa...

I och med att du blev omringad har du rätt att med våld bryta dig ut ur frihets bedövningen

Zambezi sa...

Parkeringsvakter får provision för varje bil de lappar. Jag undrar då om Securitas får provision för varje kontrollavgift de skriver ut? Jävla svineri från lingonpolisen (tre röda prickar, tre lingon). Du har mitt fulla stöd. Lycka till!

Mia sa...

Lider med dig! Det är som om de där "lingonen" ( vilket är en skymf mot bären) inte kom in på polishögskolan och sedan försöker leka polis till varje pris utan att ha varken kunskaper eller befogenheter. ANMÄL dem! Ring ner Securitas växel med för den delen.

alexlost sa...

"Zambezi sa...
Parkeringsvakter får provision för varje bil de lappar. "

Det stämmer inte. Utan de har en "kvot" att fylla. Gör man dåligt ifrån sig får man sparken.

freeborn sa...

Borde vara dags att vid denna typen av händelser det inte bara stannar vid kritik och fördömmanden mot vakterna/poliserna. Det är rätt uppenbart strukturella problem och inte vakterna i sig som är huvudproblemet (oavsett hur mycket idioter de är). Inget nytt i det förstås, men det tenderar allt för ofta att stanna vid individuell kritik mot personerna som utför smutsgörat och inte gå upp till de ytterst ansvariga i organisationerna.

Chengan sa...

Kom ihåg att du har inte skyldighet till något.

Det är dom som har skyldigheter då det är dom som jobbar eller sammarbetar med dessa företag, det är dom som är under kontrakt, inte du.

Vägra allt och vänta på polisen eller gå av där du ska gå av, använder dom våld så är det bara att gå till rätten och skaffa dig kunskap om juridik.

magnus sa...

väktare är ju bara låtsas poliser,det enda dom duger till är att stå att klämma på ***** om dom hittar den

Robert sa...

Vad ger dig rätten att publicera bilder på dess personer i din blogg?

Malin sa...

En liten undran bara: hade "väktarna" någon typ av tjänstebeteckning (på jacka, kepsar)? För om jag inte missminner mig, så är dessa inte alls väktare.
Polisanmäl händelsen. Det är samma människor som de senaste åren åkt runt och kollat färdbevis, men i nya kläder bara.

Jonas sa...

Robert: Lagen ger honom rätten. Så länge inte bilderna är kränkande eller används i kommersiellt syfte så behöver han inte samtycke från personerna ifråga.

Meron sa...

Polisanmäl händelsen. det här är ett uppenbart lagbrott

Robert sa...

Varför vill du hänga ut de här personerna? Vad är syftet med att publicera bilderna på dem?

Bara för att du blir illa behandlad så behöver inte du bete dig illa själv.

Du har ju en suddig bild på en av vakterna, du kunde nöjt dig med den som komplettering till ditt inlägg.

Det enda skälet du kan ha till att publicera bilderna är för att "ge igen".

Jag tycker helt enkelt det är lite trist att du inte kunde stå emot den frestelsen.

Fanny sa...

Robert:
Men de har ju kränkt hans integritet, varför ska man skona dem då och inte kunna göra likadant tillbaks?

De här svinen ska med all ära hängas ut med både bild, namn och address! Fyfan!

Svante sa...

Jag står helt bakom dig! Starkt att gå ut med detta.

Caroline sa...

För er som kommenterat nu i efterhand vill jag bara åter upprepa att jag och några andra startat en page för att uppmärksamma händelsen.

http://www.facebook.com/pages/St%C3%B6d-Jonathan-reider-lundkvist-i-kampen-mot-Securitas/117381611673723

Snälla likea sidan och sprid den vidare! Tillsammans kan vi göra mycket skillnad!

Aaron sa...

Alltid lika obehagligt att se Securitas trots att man alltid har biljett. Obehagliga människor. Man undrar hur de rekryterar.

Jonathan Rieder Lundkvist sa...

För er som undrar varför jag väljer att hänga ut personerna i fråga:

De här personerna har i tjänsteutövning begått ett stort fel. Det tänker jag inte ha översyn med.

Jag erkänner faktiskt att jag delvis lägger ut bilderna för att - som Robert säger - Ge igen och det kanske inte är sådär jättesnällt. Men ingen är perfekt.

Dock så tror jag att det faktum att bilderna finns där kan ge inlägget ett större genomslag där det behövs. På just Securitas.

Att personerna på ett väldigt orädd vis beter sig på det här sättet tyder på rutiner inom företaget där man vill skriva ut botar till höger och vänster, och är mindre nogräknad till vilka.

Jag vill gärna hoppas att det här kan leda till att åtminstone några vakter tänker sig för innan de börjar sin runda och att den här sortens situationer i längden undviks helt.

MDLX sa...

Människor i uniform tror de kan göra som dom vill. Ta av uniformen så blir de som du och jag. Helt sjukt!

Adam sa...

Robert: Självklart blir ett inlägg med bilder som visar både att han faktiskt träffat dem, att de var många och duger som identifiering bättre än ett inlägg utan bilder.

Och herregud, var inte en sån hobbyjurist. Man har all rätt att publicera bilder, även om det syns folk på dem. Trist samhälle annars, tänk dig att fotografera med en högupplösningskamera över drottninggatan och behöva fråga samtliga som kan identifieras innan man får publicera.

Thomas sa...

Sådana här kräk ska alla hållas utanför våra gator. Polisanmäl de alla!

Adam sa...

Du kan ju för övrigt berätta för Helen att du tänker polisanmäla om du inte ersätts för kränkningen och frihetsberövandet.

Lollo sa...

Jag är själv väktare, på just securitas faktiskt. Nu jobbar jag inte på den avdelningen alls utan har helt andra arbetsuppgifter. Men tänkte upplysa dig lite om vilka dina rättigheter är.

Som många redan har påpekat så måste du inte visa upp vare sig legget eller biljetten. De får faktiskt inte ens hålla dig kvar på platsen om du inte har begått något brott. Och att bara vägra visa legg är ett civilmål, du har du brutit avtalet mellan dig och vilka det nu är. Det är inget som en väktare kan gripa dig för.

Vill du ändock vara lite mer tillmötesgående så står det faktiskt att du ska kunna visa upp legg osv, du behöver med andra ord bara ta upp det ur fickan och visa det. Väktaren har INGEN rättighet att ens peta på kortet utan din tillåtelse.

En väktare får ALDRIG beslagta stöldgods!!!! Däremot får de utföra en skyddsvisitation, vilket innebär att de plockar bort allt som kan ens tänkas i din vildaste fantasi användas som vapen. Och sedan får de ge det till polisen om de griper dig. De får själva aldrig ta med sig något då det är stöld.

Och stöld min vän är något som gör att en väktare blir av med jobbet för, DIREKT!! Och personen kommer aldrig mer få jobb som väktare.

Jag tror att det var allt. Har du några frågor så är du välkommen att skicka ett mail till: kimmis87@hotmail.com

Btw, jag skulle bli mkt förvånad om de väktarna fortfarande har jobbet kvar.

Jonathan Lundkvist sa...

För det första är de inte ens väktare, utan biljettkontrollanter.

De har kvar jobbet. Min far bor vid Thorildsplan och de brukar gå förbi på väg till och från tunnelbanan. De som gjorde detta har jag sett flera gånger.