lördag 25 september 2010

Snart dags för Spectrial igen...

Via Emil och Vidde hittar jag ett schema över hovrättsförhandlingarna i Spectrial:

  1. Tisdag 28 september 2010 Genomgång av yrkanden och utvecklande talanden.
  2. Onsdag 29 september 2010 Fortsättning av utvecklande av talanden.
  3. Fredag 1 oktober 2010 Fortsättning av utvecklande av talanden.
  4. Måndag 4 oktober 2010 Uppspelning av förhör.
  5. Tisdag 5 oktober 2010 Uppspelning av förhör samt vittnesförhör med Daniel Oded.
  6. Fredag 8 oktober 2010 Uppseplning av förhör.
  7. Måndag 11 oktober 2010 Reservdag.
  8. Tisdag 12 oktober 2010 Slutförande av talan.
  9. Fredag 15 oktober 2010 Fortsättning av slutförande av talan.
Min första reflektion var "Eh, va?".

Det som föranledde var det stora antalet uppspelningar som sker. Och det här ansåg man alltså att man skulle behöva flytta på från tidigare planerat datum? Jag vet att de flesta som sitter i domstolar är okunniga om teknik men hur kan man egentligen motivera att flytta något varav hälften Domarna kunde lyssnat på i bilen på vägen hem? Eller i hemmets lugna vrå utan advokater som säkerligen vill bjuda dem på lunch.

För att inte tala om att min Rättssäkerhetssinne kittlar när det kommer till att en överklagan baseras på inspelningar. Jag anser att det kan finnas ett visst intresse i att hovrätten också bedömmer personen som säger det, inte bara inövade ord som vem som helst kan få låta övertygande på band.

Spectrial, indeed.

1 kommentar:

Jan Tegnér sa...

Får hoppas att de inte spelar upp domslutet också... ;o)