måndag 30 augusti 2010

När Piratpartiet kommer in i Riksdagen och att stampa på ett ställe

Jag har på senaste tiden funderat lite på vad som kommer hända när Piratpartiet kommer in i Riksdagen år 2010. Hur och med vilka kan flyta, men att vi kommer in betvivlar jag inte.

Om du har stort tvivel och anser att PP inte kan komma in, sluta läsa nu. Det här inlägget kan inte läsas ur den synvinkeln - helt enkelt för att om PP inte kommer in i Riksdagen så förändras ingenting.

Det är också en intressant fundering. Om jag får gissa vilt - och det tänker jag bara ämna resten av den här raden åt - så kommer PP in, Centern åker ut och PP går med Alliansen.

Men vad händer efter Valvakan? Och vi kan glömma bort de segerrusiga piraterna som badar i fontäner, Rick Falkvinge som segerrusad går och knackar på Riksdagen kl 3 på morgonen och kräver att få bli insläppt, de vilda segerropen över hela landet av Pirater som äntligen uppnått det som de vill ha.

Det här inlägget handlar inte om dem. Det är långt mer personligt än så. Det handlar bara om mig och ingen annan. För mig kommer Piratpartiets segertåg in i Riksdagen ha högst personliga konsekvenser - inte minst för mina ansvarstaganden i Partiet. Jag antar att jag kommer fortsätta ha kvar dem ett tag i alla fall och förhoppningsvis längre än så då jag gillar det jag gör för partiet.

Men vad finns det mer att göra för ett parti som tagit det hela till nästa nivå? Somliga saker kommer inte ändra på sig. Men andra kommer göra det och det kan bli lite intressant att se dels hur det hanteras och dels om det påverkar mig personligen. Och det blir inte direkt bättre av att skriva av sig här.

Men tiden får utvisa hur det blir.

Inga kommentarer: