söndag 8 augusti 2010

Hur går det efter Valet?

Jag har suttit och spånat med många olika personer om hur Sverige ser ut politiskt efter valet men jag har faktiskt aldrig skrivit ner mina teorier vilket jag tycker är något jag faktiskt borde göra. Det är min fasta åsikt att antingen så kommer Piratpartiet in - eller så gör Sverigedemokraterna det.

Och jag ser framför mig tre olika scenarion:

1: Sverigedemokraterna kommer in i Riksdagen
Jag måste erkänna att detta är det troligaste scenariot - och potentiellt också det stökigaste. I det här alternativet har inget parti åkt ut ur Riksdagen för att maka plats för Folkhemsgrabbarna.

SD i Riksdagen kan bli både intressant och oroväckande. Inget parti kommer vilja samarbeta med dem (i alla fall inte i början) även om Mona Sahlin möjligen kommer överväga det för att bli första kvinnliga Stadsministern. Hamnar SD i Vågmästarställning är det dock ingen större fara för de stora partierna - dock så innebär det att de kommer fortsätta serva Piratpartiets fler och fler lagar att bryta upp. De kommer inte stanna länge.

Två andra möjligheter är att SD skapar så mycket tumult så att nyval utropas. Ett sådant skulle SD inte överleva. Andra möjligheten är att M och S helt enkelt slår ihop sina påsar och samarbetar inom de frågor de redan has konsensus över.


2: Piratpartiet kommer in i Riksdagen
Om Piratpartiet kommer in i Riksdagen så kommer det skapa jubel över hela riket, då vi är fullständigt Awesome.

I det här alternativet tror jag KD; Centern eller möjligen Folkpartiet har åkt ut. Alliansen kommer ge oss vad vi än vill ha för att fylla luckan. I det ljuset så tror jag inte Mona Sahlin (vars parti inte är speciellt trovärdigare än Alliansen) kommer ha så mycket att sätta emot.

3: Både Piratpartiet och Sverigedemokraterna kommer in i Riksdagen:
...and Hilarity ensues när Svenska folket sitter på valvakor och utbrister ett kollektivt "WTF".

I det här alternativet har KD, C och kanske rentav V förlorat massvis med röster och antagligen åkt ut ur Riksdagen. Det blir ett race till Piratpartiet enligt scenariot ovan. Dock så är det inte omöjligt att andra sidan då försöker samarbeta med SD i tysthet.

5 kommentarer:

André sa...

Försöker förgäves få ihop vänsterblocket med främlingsfientlighet. Jag påstår inte att det därför skulle vara troligare att Reinfeldt skulle samarbeta med SD, men i en höger-vänsterskala brukar dom mest främlingsfientliga partierna ligga långt till höger. Reinfeldt är långt därifrån, men Sahlin är ännu längre bort. För att inte tala om Ohly som alla gånger skulle offra regeringsmakten hellre före att samarbeta med SD. Säga vad man vill om (V) men principer håller dom hårt vid.

Jonathan Rieder Lundkvist sa...

André: Jag tror inte att något parti i Riksdagen skulle tacka nej till Riksdagsmakten - även om det innebär att samarbeta med SD.

André sa...

Då tror vi helt enkelt olika :)
Väljarna skulle onekligen straffa den "skyldige" i kommande val.

Jonathan Rieder Lundkvist sa...

André: Om väljarna faktiskt straffade skyldiga politiker skulle inget av våra Riksdagspartier existera idag.

berinder sa...

Att något av dagens riksdagspartier skulle samarbeta med SD har jag svårt att tro, då ser jag femklövern som ett troligare alternativ, att MP får någon viktig symbolfråga av Alliansen och lirar med dom. Med Sahlins och Ohlys goda minne dessutom.

MP kan kosta på sig att lira höger ett tag. Inget av alllianspartierna kan säga att rödgrönt är ok om vi får det här... Då dom bundit upp sig hårt på skattefrågan.

Själv tror jag på Två ut och Två in. Dvs SD+PP in och C+KD ut. Det WTF vi får höra då lär eka i världsrymden länge...