lördag 14 augusti 2010

Bröd och Skådespel i Södertälje

Så jag är precis nyss återkommen från Södertälje. Vad gjorde jag där kanske folk frågar.

Jo, jag ville se på Nordman och som den irriterande person jag är så stressade jag mig igenom en plastig måltid på McDonalds och rusade mot Pendeltåget bara för att komma en och en halv timme för tidigt - något som brukar vara generellt onödvändigt på små konserter i ännu mindre städer. Samtidigt fick jag se att stället hade en fullt utrustad och säkerligen mycket god grill.

Där fick jag lyssna på ett par hyfsade rappare som rappade dels om fånen Fredrik, om att man ska rösta rätt (läs rött) och att Södertälje var "En stad, ett folk"...

Hela grejen var nämnligen sponsrad av de Rödgröna. De ville helt enkelt få folk att rösta och allra helst på dem. Inga allianspartier fanns medverkande, röda rosor delades ut och jag försökte förgäves få svar på mina frågor om Kollektivtrafiken i de olika tälten de rödgröna hade. Jag vill gratulera Miljöpartiet för att de lyckades bäst, förresten.

Jag tycker också att kulturfestivalen var ett bra initativ. Det var delad kultur när den är som bäst och det hade jag tyckt även om jag betalat för inträde (vilket man inte behövde). Men efter Nordman så påbörjades det - tillsammans med en hysterisk attack av vildsinta myggor - ett tal av konfrancieren som frågade publiken om de gillade "massor av kultur till ingen kostnad" och uppmuntrade sedan folket i Södertälje att rösta.

Södertälje har all anledning att låta folk rösta - de vill hålla högerextrema krafter ute - men det är inte riktigt vad jag hade tänkt att den här bloggposten skulle handla om. Istället vill jag fokusera på det lovvärda i en gratis kulturfestival med åtminstone en känd artist. Det är något fler kommuner borde ha. Vad jag kritiserar är att den skedde av helt fel skäl. Det kändes - och var säkerligen - inte mycket mer än valfläsk. En Muta. Bröd och Skådespel.

Även om det är en bit på vägen, så är jag inte helt säker på att gammelpartierna någonsin kommer förstå vad fri kultur egentligen innebär.

1 kommentar:

113936556830625616547 sa...

Hade vart najs att vara där. Men jag var ju i Arboga ist. Det var inte heller så dumt! =)