måndag 2 augusti 2010

Alltid Aktuell - Vad spelar...

Då vi precis släppt vårat valmanifest (och rubrikerna skiljer sig mellan DN och SvD på ett nästan komiskt sätt vilket får en att veta vem som läst och vem som inte) så tänkte jag re-blogga en gammal favorit från förra året:

Vad spelar Jordbrukspolitik för roll om bönderna inte har rätten att uttrycka och utbyta sina metoder med varandra?

Vad spelar Skolpolitik för roll om allt barnen får lära sig att den store Ledaren är stor?

Vad spelar Försvarspolitik för roll om dess verksamhet sköts av civila myndigheter?

Vad spelar Sjukvårdspolitik för roll om läkaren inte har tystnadsplikt?

Vad spelar Skattepolitiken för roll om folket medelst den betalar att staten ska få läsa all deras kommunikation?

Vad spelar Invandringspolitik för roll om de som kommer hit inte är friare än i det land de kom ifrån?

Piratpartiets frågor är inte bara Fildelning. Ej heller är det inte bara "Stoppa FRA" vilket jag många gånger har fått kastat i ansiktet att det bara var populism. Piratpartiet handlar om att bevara de rättigheter som många verkar ta för givet. Har man inte rätten till ett privatliv och fri kommunikation så spelar alla andra frågor en väldigt liten roll. Att det finns personer som anser att det är en mindre viktig fråga skrämmer mig. Jag tänker aldrig kompromissa med personlig integritet och jag tänker aldrig rösta på någon som gör det. Jag vet vilka jag kommer rösta på.

Somliga vill inte förstå detta. Andra kommer aldrig göra det.

2 kommentarer:

Bo Grahn sa...

Välj istället ett parti som har ett heltäckande politiskt program för ditt val till Riksdagen. Piratpartiet hör inte hemma där 2010!
Jag väljer iallafall det alternativet även om Piratpartiet har en hel del bra åsikter i sak.
Men "enfrågepartier" får helst framföra sina
frågor på gatan utanför Riksdagshuset som
alla andra icke professionella lobbyister.

Jonathan Rieder Lundkvist sa...

Bo Grahn, det visar på en extrem arrogans och stor okunskap om det politiska systemet att skriva på det sätt du gör.

Att fokuspartier inte "hör hemma" är ungefär som att säga att inga partier hör hemma, för alla partier har frågor de värderar mer än andra. De andra frågorna är man mer villiga att förhandla bort.

Dessutom har det visat sig att "icke professionell" lobbyism inte fungerar. Det enda sättet vi hade kunnat hindra FRA-Lagen på och det enda sättet vi kommer kunna riva upp den är innanför Riksdagens väggar. Det fick vi veta 2008.

Och de som röstar på oss vet det också. Den 20 September kommer säkerligen bli en stor chock för dig och din verklighetsuppfattning.