söndag 27 juni 2010

Yrkesförsvaret och Jag

"Varför tar du inte anställning hos försvaret?" får jag ibland frågan. Det är ofta ibland då jag klagar över bristen på fotograferingsjobb då bekanta ibland kan ställa mig den här frågan. Svaret jag ger beror lite på vem som frågar. Ibland skämtar jag bort det med att säga att jag tycker Flecktarn och G36 är mer lockande än M90 och AK5. Ibland citerar jag Sgt Ho från boken Starship Troopers. Och ibland säger jag det jag ska säga till er nu.

Jag är inte rätt person till att arbeta inom Försvarsmakten. Det finns många anledningar till detta varav Fysiskt Oskick, visst "överintresse" för försvarsfrågor, teknik och taktik och annat toppar. Jag är inte ens säker på att min personliga motivation skulle räcka speciellt länge inom jobbet. Det absolut enda jag tror jag skulle duga till inom Försvaret är deras Bildbyrå - Combat Camera - och de behöver knappast rekrytera mig - och även där spelar ovanstående fortfarande roll.

Idag så är det här inte de personerna som Försvarsmakten letar efter. Men det är de här personerna försvarsmakten kommer få till sig i drivor. Det kommer bara ta ett litet tag fram tills de accepteras för att Försvarsmakten blir tillräckligt desperat. Försvarsmakten är nämnligen en av de värsta arbetsgivarna i landet. Och vi vet alla hur gnälliga och glada på att få förmåner vi åttiotalister är!

Så illa är det nog inte. Inte ännu. Inte när Försvarsmakten fortfarande har ett gäng från Värnpliktsystemet kvar. Men problemen kommer hopa sig inom några år då Försvaret måste konkurrera med andra arbetsplatser och utbildningar.

Men när den sort som Försvarsmakten vill ha frågar "Whats in it for me" så är det bäst om Försvaret har ett svar. Annars kanske de tvingas plocka in lönnfeta MÖP:ar, outbildade fattiga eller rentav kriminella.

3 kommentarer:

Cornucopia? sa...

G36 används även inom svenska Försvarsmakten. Iaf av vissa speciella förband. Fast de har förstås inte flecktarn.

cavatus.wordpress.com sa...

Missa för allt i världen inte denna svenska journalists träffsäkra samtidsanalys. Krönikorna finns här:

www.korta.nu/jc

Hade hennes penna varit ett svärd hade huvuden rullat i svensk politik! Hon är, mig veterligen, den första svenska journalisten som törs lämna den politiskt korrekta mittfåran.

Beelzebjörn sa...

Själv tror jag inte att jag "har vad som krävs för att ha en åsikt"...