fredag 11 juni 2010

Vad är det för speciellt med Israel?

Jag har byggt hundratals flygplansmodeller. Ryska, vietnamesiska egyptiska och libyska MiGs. Luftwaffeflygplan från Andra Världskriget. Amerikanska bombplan från Vietnamkriget. Där står också en ensam liten Kfir med beväpning från 82. Den väcker alltid uppmärksamhet - och debatt. Inte om planet, utan om politiken. Kfir är nämligen ett Israeliskt flygplan.

Jag gillar också att göra videos från Strike Fighthers serien. Jag har hittils gjort några med både Sverige och Turkiet. På senare tid gjorde jag en med Israel. Det tog inte mindre än en timme efter jag postat den tills jag fick kommentaren "Du verkar rätt fäst vid IDF och deras armed forces?". En konstig kommentar - speciellt med tanke på att det inte är någon hemlighet vilket militärfreak jag är. Efter mitt svar så började genast politik att diskuteras.

Likadant så har jag två flaggor på mina väggar. Den ena är Tysk. Den andra är NATOs. Den tyska har bara väckt förfrågningar en enda gång. Jag tror inte ens en sovjetvimpel hade väckt debatt. Med tanke på vad Kfir:en har gjort hittils så undrar jag om inte en Israelisk flagga (vilket jag är på gränsen till sugen att skaffa bara för att procovera) skulle få folk att vända i dörren.

Det är idag i Sverige helt okey att kalla sig Kommunist och säga att tycker Sovjet var bra. Det väcker inga förhöjda ögonbryn även om somliga säkerligen (ink jag själv) ifrågasätter personens mentala hälsa och välstånd. Här är dock toleransnivån aningen lägre. Men jag känner mig ibland behandlad som en nazist när jag säger att jag har en Israel-positiv attityd - och det är inte bara de senaste veckorna. Det finns en djup rotad motvilja mot Israel i det här landet som jag inte är säker kan förklaras med ilska över Ship to Gaza och hur det slutade.

Israel är också det enda som extremvänster och extremhöger kan stå samlade kring. Nazister, Stalinister och Maoister - alla står de och skanderar om Israels utplåning - när de i normala fall hellre bankar på varandra. Jag är iofs inte så förvånad att Nazisterna vill förinta Israel - men att de allierar sig med Arvsfienden över frågan är en intressant sak att notera.

Svensk Media är också vinklad mot Israel. Nästan all information från Israels regering misstros och oftast har prefixet "påstår", "hävdar" eller liknande. Det kan visserligen skyllas på TT men det ligger djupare än så. Weasel Words för att misstänkliggöra Israel är mycket vanliga i debatten och medans motståndarnas propaganda (via folk som vill väl men satsar på fel häst) oftast kommer ocensurerad fram.

Israel har - i jämförelse - med USA, Turkiet, Iran, Irak, Ryssland, Vietnam Sovjetunionen, diverse länder i Afrika, Lybien och Nordkorea betett sig relativt lindrigt. Så varför är det ständigt Israels brott som hamnar i ljuset? För att återgå till Titeln: Vad är det för speciellt med Israel?

1 kommentar:

Jörgen L sa...

Jag tror att det handlar om en oerhörd besvikelse över att staten Israel på samma gång som den påstås vara "civilisationens utpost i mellanöstern" uppför sig på ett extremt ociviliserat sätt.

Att folk har en förväntning på att Israel ska uppföra sig som en västerländsk demokrati och visa respekt för grundläggande mänskliga rättigheter, visa god vilja och sträva efter fred.

När sen staten Israel inte lever upp till detta så skapar det frustration och besvikelse.