torsdag 27 maj 2010

Tunnelbanan och dess utbyggnad

DN publicerar idag Socialdemokraternas plan för att bygga ut Tunnelbanan - detta i kritik mot det planerade Spårväg City vars första del nästan redan är färdigbyggt - inklusive nya stationer och uppgraderad banvall. Jag hade tänkt att försöka att inte kommentera hur mycket SLs satsning på de "billiga bussarna" har misslyckats (speciellt jag som är beroende av dem) och hur de alltid åker i konvoy - speciellt i innerstaden. Misslyckas du med att fånga en är nästa antingen efter eller kommer om en halvtimma.

Men Tunnelbanan var det ja. Socialdemokraternas plan finns att beskåda här och jag hade tänkt att kommentera den punkt för punkt.

1: Odenplan mot Karolinska och Solna.
Att det behövs spårväg till Karolinska är något jag och Socialdemokraterna är någorlunda överens om men jag anser att Tunnelbana inte nödvändigtvis är det bästa sättet. Det vore effektivare och billigare att använda en gren av Tvärbanan - som just nu redan byggs ut mot Solna - till arbetet. Att låta den gå vidare till Danderyds Sjukhus förstår jag inte poängen med. Där finns redan en Tunnelbana.

2: Blå Linje till Nacka.
Har legat på bordet i evigheter. Helt beroende på hurvida Saltsjöbanan har en framtid eller inte. Jag anser att man istället borde uppgradera vagnarna på Saltsjöbanan och bygga tvåspårigt. Om det sedan inte fungerar så kan man se över nödvändigheten att bygga ut Tunnelbanan - speciellt då man tydligen vill dra linjen via Sofia.

3: Tredjespår mot Hässelby Strand som möjliggör Skipstop.
Nej. Det skulle inte vara effektivt för personer att byta tåg i Alvik för att sedan eventuellt komma snabbare fram. Speciellt då Tunnelbanan redan är inträngd. Sedan går inte alla av vid just de stationerna (om man förutsätter att den stannar vid Brommaplan, Vällingby och Hässelby Strand). Vill ni övertyga mig om det här, förklara det hela närmare men jag tror inte det kommer fungera.

4: Bygg vidare mot Ikea och Barkarby J
Ja. En av de få bra idéerna i förslaget.

5: Hagsätra till Liljeholmen via Älvsjö...
Tål att utvärderas närmare. En tanke här vore att bygga en tvärbaneförbindelse från Liljeholmen till Hagsätra.

6: ...och vidare till Fridhemsplan.
Nej i form av Tunnelbana. Ska denna del byggas så vore det lämpligare att bygga den i Tvärbaneform och koppla samman med Spårväg City. Jag tror i sådana fall mer på att bygga ut den mot slussen och koppla ihop med Saltsjöbanan.

7: Mörby mot Arninge.
Ja. Återigen, en av lite mer realistiska förslagen som finns med.

8: Öppna Kymlinge
Ah, Kymlinge. Socialdemokratins stora Miljonprojectspöke. Jag måste dock hålla med om att stationen bör öppnas. Det skulle ge utmärkta tillfällen för personer att på ett väldigt enkelt sätt komma åt Järvafältet och se stora naturområderna däromkring. Återigen ett tämligen realistiskt förslag.

9: Tvärförbindelse Rinkeby-Hallonbergen.
Varför?. En sådan förbindelse skulle sabotera det mesta som 8 skulle ådstakomma. Jag ser inte logiken i att utföra en sådan här sak.

10: T-banering:
...och slutligen tog vi MS-paint och ritade en stor ring runt stockholm. Jag förstår att den inte är exakt, men säga "Tunnelbanering" räcker inte. Speciellt inte med sådana vaga direktiv. Detaljer, bitte.

11: Bättre koppling mellan T-bana och Pendeltåg.
Lustigt att denna önskan tydligen inte reflekteras i er planering förutom på två punkter.

12: Öppna fler sekundärutgångar.
Ja.


Sådär, det var väl ungefär allt jag hade att säga om det hela. Min uppmaning som kommer högaktningsfullt ignoreras av partipamparna i Socialdemokratins högborg på Sveavägen är att ge fler detaljer, mindre MS-Paintringar utan förklaring och mindre satsning på att gräva ner Tunnelbanan. Anledningen till att den inte byggs ut är nämnligen att det är mycket dyrt - speciellt i jämförelse med spårväg. Det är därför vi har ett icke-fungerande system idag med bussar som inte går speciellt bra.

Detta är bara ett försök av S att komma ikapp Alliansen med att säga "oh, titta! Det går på räls och det gillar folk".

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var allt en snäll sågning där du berömmer/accepterar sex av punkterna.