onsdag 19 maj 2010

Midnattssågning

Normalt sett ogillar jag insekter. Jag undviker dem oftast men ibland för nöjes skull kan jag titta på dem igenom en glasruta och skratta. Det hade jag tänkt göra nu, men då Skansens akvarium inte har öppet mitt i natten så får jag väl ta NejtillPP bloggens senaste underverk.

Det ska sägas att det bär mig emot att länka till sidan då jag anser att den verkligen inte förtjänar den uppmärksamhet den kommer få - om så en enda person klickar på den - men jag har lite tråkigt och dessutom friskar en god debatt alltid upp lite. Vi får bara hoppas att mina argument blir besvarade.

Som bakgrundsinformation bör det nämnas att den ovanstående bloggen med nästan all säkerhet är ett led i desinformationskampanj som Sverigedemokraterna bedriver mot oss - främst på Youtube där de i tid och otid brukar spamma ner Piratvideos med saker såsom "SD 2010" och "SD är emot IPRED". Att få dem att förklara det senare brukar vara rätt underhållande.

Sådär. Nu ska vi ta en titt på inlägget i sig. Mina kommentarer är i fetstil - kursivt är citerat direkt från inlägget.

Detta agerande visar på följande:
  • Att Piratpartiet verkligen är ett enfrågeparti, i syfte att säkerställa fortsatt illegal nedladdning. Kan man inte få sin vilja igenom på politisk väg så tar man lagen i egna händer!
Om man ska förändra samhället, så kan det ibland behövas att gå emot lagar. Men i det här fallet har inga lagar brutits. Tingsrättens dom har inte vunnit laga kraft (i och med att den är överklagad) och vad Piratpartiet har tagit över är en sökmotor. Lite som att vi skulle ta över Google.
  • Att man gått i säng med Pirate Bay och har samma moral och inställning till lagen som personerna bakom, fjärran från hur ett seriöst parti med ambitioner att komma in i riksdagen agerar. Man blir nu jävig i fildelningsdebatten, jäv är ju annars något som man anser är helt oacceptabelt…
Vi har varit en del av debatten i flera år. "Jävig i fildelningsdebatten" kan man bara vara om man ska föreställa opartisk. Det är inte vi. Vi är väldigt på det klara med var våra åsikter ligger och att vara en del i debatten är inte jävighet. Sluta försöka plocka billiga poäng genom att ta ord ur deras normala mening.
  • Att man är helt desperata när det gäller medlemsraset och opinionsraset
2% i mätningar när våra frågor inte synts på nära ett halvår är _inte_ ett ras.
  • Att man nu valt att sluta ge sken av att vara ett seriöst parti och istället går man ihop med Pirate Bay. Får man verkligen ställa upp i ett riksdagsval om man inte längre är ett politiskt parti?
Får man driva tidning som politiskt parti? Just precis. Man får också driva sökmotor som politiskt parti. Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför just att hosta The Pirate Bay skulle sluta göra oss till politiskt parti.

Innebär detta att man kommer att ställa upp på motsvarande sätt med barnporr? Den censureras ju så då kan pedofiler alltså snart räkna med att Pirate Bay levererar kapacitet åt spärrade sidor för att säkerställa yttrandefriheten?

Och där kom Pedofilkortet. Att sprida barnporr är inte bara olagligt, det är omoraliskt och vi står inte för barnporr i någon form. Det är också kul att de här - redan - blandar ihop oss och The Pirate Bay som fortfarande är separata organisationer. Att vi hostar dem betyder inte att vi säger åt dem vad de ska göra.

Sedan att Barnporrfilter i många delar av världen utvecklats till att censurera allt annat än just barnporr är viktigt i sammanhanget. Det är bättre att angripa sidorna direkt och arrestera de som ligger bakom än att bara blunda och låtsas som de inte finns.

Jaså? Det är väl bara att stänga ner Piratpartiets server om det finns laglig grund för det. Piratpartiet får väl skylla sig själva. Varför skulle det vara politisk censur?

En gång laddade Sverigedemokratisk Ungdom upp Mohammedbilder på sin hemsida. De utlyste även en tävling om vem som kunde rita den finaste Mohammed. Detta fick våra diplomatiska relationer att bli lite kyliga. Varpå Sverigedemokraternas hemsida helt sonika stängdes ner av dåravande Justitieminister Laila Freivalds.

Det hela är ett utmärkt exempel på när ett parti kan straffas för vad de tror på. Jag tycker inte Sverigedemokraterna ska "skylla sig själva" när de stängs ner av staten för att de sprider en åsikt de tror på. Jag tycker istället det är Staten som ska skämmas. Censur är alltid fel, även om jag inte håller med om åsikten som censureras.

Piratpartiet har ju nu visat att de inte längre är ett politiskt parti utan snarare en medhjälpare till brott mot upphovsrättslagen, nu tillsammans med Pirate Bay.

Återigen så undrar jag var det kommer ifrån att vi inte är ett politiskt parti av den här anledningen.

DN.se säger Piratpartiet vill ta över Pirate Bay, enligt deras startsida. Senare är rubriken ändrad till Piratpartiet operatör åt Pirate Bay.

Jadu, Tidningar är lite si och så med sina rubriker. Rubriken ändrades för att den första rubriken var felaktig. Svårare än så är det inte.

Man kör alltså över en domstols beslut och anser att man vet bättre. Det handlar ju förstås inte ett dugg om att förstå nätfrågor, det handlar om helt olika syn på lagen och en total respektlöshet för gällande lagar av Piratpartiet!

Vi har inte kört över någon domstols beslut. Tingsrättens dom i Stockholm är överklagad och har inte vunnit laga kraft. Den tyska domen är även den preliminär - men ISP stängde ner för säkerhets skull.

Jag håller dock med dig om att det handlar om olika syn på lagen. Det är dock inte respektlöshet. Vi är politiker för att vi vill ändra lagarna - inte tolka dem.
Och just respektlöshet inför IPRED, FRA och andra lagar som finns till för att begränsa folkets rätt till övervakningsfri kommunikation, rättssäkerhet och rätt att sprida kultur utan hinder är faktiskt bara sunt förnuft.

5 kommentarer:

Daniel sa...

Mata inte trollet...

Tor sa...

Varför tror du att han är Sverigedemokrat?
Jag har inte sett någonting som tyder på det.

Jonathan Rieder Lundkvist sa...

Tor: Ta bara en titt på deras Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/NejTillPP

Björn sa...

Angående benämningen "har gått i säng med" tycker jag fortfarande min kommentar var bäst! :-)

hannadonsberg sa...

Go post. Själv vägrar jag bemöta smutskastning av den graden. *kram*