onsdag 21 april 2010

Wikipedia 2017 - Long John


Long John (I vissa fall Long John Lila) är ett flygplan av typen TBD Devestator som används av Piratpartiet för marknadsföring och i sällsynta fall Persontransport.

Flygplanet köptes in av partiet efter Valsegern 2010 där Piratpartiet fick 10% av rösterna och döpt efter Piratkaptenen från Skattkammarön , till ett pris som enligt dåvarande Partiledare Rickard Falkvinge uppgav var "en struntsumma". Oavsett pris så är flygplanet en villig deltagare på flygshower där man demonstrerar Torpedanfall på låg höjd med måltavlor med texten "ACTA", "IPRED" och "FRA" för att hylla partiets segrar över dessa lagförslag.

Planet fick även uppmärksamhet 2012 då vulkanen Katla fick ett utbrott och återigen förhindrade flygning över landet. Planet flög då runt och plockade upp personer som behövde transport.

Nuvarande Pilot är Jonathan Rieder Lundkvist som tar över efter tidigare Chefspilot Björn Felten. Planet har plats för tre passagerare samt pilot. Partiet har i flera år försökt få tillstånd att använda sin logo som nationsemblem på flygplanet, vilket har mötts av kalla handen av Luftfartsverket.

Okey. Jag hade tråkigt och en modell av en devestator hemma som jag egentligen hade tänkt och bygga till en civil Racervariant (Varför någon skulle göra det med ett torpedplan undgår mig...) och då jag tittade i färghyllan i den lokala butiken så upptäckte jag lila färg.

Idén föddes direkt - även om jag måste erkänna att en Corsair hade varit ett lite mer passande val för just den här idén. Men jag har gott om Lila färg, så det kommer.

Gällande historien om "emblemen" så arbetar jag just nu med att se om någon av Piratbutikens klistermärken duger för jobbet.

1 kommentar:

Anders Troberg sa...

Jag måste erkänna att jag gillar Spitfiren med svenska insignia i bakgrunden bättre, devastatorns målning ser mest anskrämlig ut.

Personligen skulle jag vilja se en Mig-3 med piratinsignia. Det är det vackraste flygplan som någonsin byggts. Otroligt vacker vinge, diskreta intag som ger en brutal framtoning och en placering av cockpit som ger den ett "fort" utseende.