fredag 2 april 2010

Sen vs Senare

Det har på senare tid pågått en debatt mellan två delar av partiet. Den ena delen argumenterar för att man ska befästa organisationen - att vi helt enkelt inte är mogna att gå in i ett Riksdagsval 2010 och därmed ska se till att vi är ordentligt hårdhudade för att satsa allt 2014. Den teorins främsta förespråkare har backat med sina argument - men jag vill ändå skriva det här inlägget.

Den andra delen håller inte med. Och jag tillhör den andra delen.

Det är egentligen förvånansvärt att den här saken fortfarande diskuteras i bakgatorna inför Årsmötet. Vi har haft primärval. Vi har våra kandidater. Är det rättvist mot dem att säga "Nej, vi kommer inte satsa fullt ut det här valet". Vi har våra aktivister. Är det rättvist att säga till dem att "Ansträng er, sätt in allt arbete ni kan - men bara så ni vet, vi anstränger oss inte för att komma in". Och kommer våra passiva medlemmar och supportrar att förstå varför vi anser att 2010 är förlorat ?

Svaret är Nej.

Tillåt mig att gå tillbaka till Hösten 2006. Vi hade haft en bra valrörelse för ett så ungt parti. Vi hade folk lite överallt. Sedan kom dråpslaget. 0.6% procent. Väldigt många av de som var med då är folk jag inte ser nu. De som inte hade ett jättestort intresse av Partiet tappade helt enkelt lusten. Det var inte kul längre. Det som tog oss ur det var skapandet av Ung Pirat som gav många en möjlighet att sätta igång och jobba med någonting och de gör fortfarande ett strålande jobb och står nu på egna ben.

I valrörelsen 2009 hördes dock viskningar ibland personer jag känt sedan 2006. "Jag klarar inte ett nytt 2006". Besvikelsen skulle bli stor och hade vi inte kommit in i EU så hade nog 2010 varit partiets ödesval - där vår fortsatta existens fanns i vägskålen. Jag tror inte - och jag tror inte någon annan på fullaste allvar - tror att Piratpartiet kommer sluta finnas om vi förlorar 2010. Men om vi inte går fullt ut så kommer vi bli svagare av det. 2014 kommer bli ett dubbelt val - där EU Val och Riksdagsval kommer vara samma år. Att bli omvalda till EU med fler mandat kommer då bli en stor skjuts för oss.

Just nu ligger vi bättre till än någonsin. Vi har en utmärkt Riksdagslista , vi har en underbar organisation och vi har ett starkt nätverk av kontakter.

Vi har vad som krävs för att vinna 2010. Vinner vi 2010 så ligger vi i en bättre position än någonsin att ta valet 2014 med storm och förbättra våra positioner ytterligare.

Men om vi inte satsar på 2010, utan ger upp valet i förhand, då kommer Ask och Bodström, Mona och Fredrik att fortsätta med det dom gör nu i fyra år till. Fler drogtester av barn, mer datalagring, rosa kuvert och offentlig skam för moralbrott. Piratpartiet behövs i Riksdagen idag. Vi kan inte motivera för de som tror på våra frågor att de helvetiska dårarna ska få fritt tillträde till att hamra sönder demokrati och rättssäkerhet.

Därför behövs vi 2010. Därför ska vi satsa allt på 2010.

15 kommentarer:

Rasmus sa...

Håller också med. Det gäller bara att få folk att fatta att om alla som röstade på PP i EU-valet röstar på PP även i riksdagsvalet så kommer PP in i riksdagen.

Hur svårt kan det vara?

Anonym sa...

Vilka främsta förespråkare är det som backat med sina argument ? Sedan när finns det ingen konflikt ?

Anonym sa...

I egenskap av en som tänker rösta på PP i riksdagsvalet och som redan gjort så i valet till EU-parlamentet, så vill jag klargöra min personliga ståndpunkt:

Om PP avstår från att satsa fullt ut inför valet 2010 av någon sorts "taktiska" skäl eller vad det kan tänkas vara, så kommer PP att för alltid ha förlorat min röst.

Detta alldeles oavsett om PP anser sig ha en reell chans att komma in i riksdagen eller ej.

Om PP 2010 ger upp ambitionen att ta sig in i riksdagen redan från 2010 så kommer det att se *väldigt* *illa* ut med tanke på alla rättsvidriga lagar som övriga partier trycker ut över Sverige.

Slutsatsen riskerar att bli en fråga: "Anser inte PP detta vara ett större problem än att de kan vänta till 2014 med att försöka ta sig in?"

Att inte försöka ta sig in 2010 skulle innebära en gigantisk trovärdighetsförlust för PP, som jag misstänker i så fall kommer att bli omöjligt att reparera.

Jag *vill* kunna rösta på ett satsande PP i valet 2010.

Anders Troberg sa...

Håller med till 100%. Att inte klara 4% (eller åtminstone komma väldigt nära att klara det) 2010 skulle vara katastrof, både för energin inom partiet och för potentiellt väljarstöd. Väljarna vill känna att deras röst är viktig, och om de tappar förtroendet för att vi ska klara 4% så känns en röst på PP bortkastad.

Jag säger som en kompis som fick barn vid ung ålder: "Jag var inte alls redo, men när det väl var skarpt läge så blev jag redo attans fort".

Vi kör hårt. Vi kommer att vara redo när det verkligen gäller. Om något så tror jag att ett skarpt läge kommer att hjälpa partiet att fokusera, eftersom det ger oss stora frågor att hantera vilket gör att småproblemen kommer att lösas smidigare.

Man kan tycka vad man vill om Stalin, men han hade många visa oneliners. En av mina favoriter är "Inte ett steg bakåt!".

Anonym sa...

För att kunna göra en bra kampanj och ett bra resultat så tror jag att det behövs ett parti som inte är splittrat internt. Det är många som tycker att det bara är att köra på utan att förändra någonting. Var finns kompromissviljan ? Tyvärr tror jag inte att slutresultatet blir bra om man försöker sopa alla problem under mattan. Det är möjligt att jag har fel. Vet inte hur många som känner som jag men personligen så har mitt intresse för att stötta partiet på olika sätt minskat den senaste tiden.

Caspian Rehbinder sa...

Väl skrivet! +1

Mikke sa...

Det är väldigt många som har börjat tappa sugen just för att det inte satsas 100 % på 2010.
Jag tillhör ju dem som vägrar ge upp och jag tror inte på att någon i ledande position inom partiet har någon annan inställning än att satsa allt vi har på valet 2010. OM det skulle finnas nån i ledande pos. ( KL och uppåt ) som anser att valet 2010 är inte prio 1 just nu SÅ BÖR DEN PERSONEN SNARAST KLIVA ÅT SIDAN och släppa fram nån som är villig att satsa allt just nu.

Det är inte rimligt att folk ska offra tid med familj o vänner och lägga mycket pengar på en sak som inte drivs med samma glöd och inställning av ledande personer inom partiet.

Dessa personer är viktiga för partiets utveckling men bör inte sitta ivägen för engagemanget inför 2010. Dessa personer får ta vid efter valet igen imo.

/ Mikke

Stefan Flod sa...

Kan bara instämma! Bra rutet!

Jörgen L sa...

Naturligtvis ska vi satsa för fullt på valet! Vem säger nåt annat?

Däremot så skulle det vara bra om vi DESSUTOM ser till att vi har en bra och fungerande organisation, så att vi inte gör en "Ny Demokrati", dvs kommer in i riksdagen och sen faller ihop under mandatperioden.

Vi ska ju inte bara komma in det här valet, vi lär ju behövas 2014 och 2018 också...

Mikael Hedberg sa...

Jag håller med Jörgen... jag tror att du skulle säga att jag hör till den andra delen av partiet, men jag har inte någonsin hört någon säga att vi inte ska satsa till 100% på 2010.

Däremot hör jag många som säger att det inte kommer funka särskilt bra om vi skiter i vår interna organisation. Jag tror att vi behöver båda delarna, och jag tror inte det är ett så stort problem som många har försökt få det att verka. Det är naturligt att vi diskuterar intern organisation inför ett årsmöte.

Christer sa...

Mycket bra skrivet.

Vi kommer aldrig att få en organisation som alla är nöjda med.

Vi måste såklart köra 100% mot riksdagen i höst och vi måste lika självklart fortsätta förbättra organisationen i det oändliga. (Eller åtminstone så länge det finns en organisation att förbättra ;-))

Om någon tror att vi kan slå av på takten ett tag för att fila på organisationen, vänligen tänk om. Organisationen måste (och måste kunna) förbättras allteftersom, annars kan vi lägga ner idag.

Janne sa...

Vi var många som körde hårt inför EU-valet och det är inte så konstigt att vi sedan drabbats av en "utmattningsfas". De senaste månaderna har det dock varit ett intensivt internt arbete med att omstrukturera oss och formulera våra politiska program och det känns som om vi nu är bra förberedda på det som komma skall. Vi måste nu sakta men säkert börja ta oss in mer i gammelmedia, så att vi når ut till alla potentiella väljare. Så det är bara att gå ut hårt och sen öka...

Rick Falkvinge (pp) sa...

Mikael Hedberg: Jag tror att det uppslitande är att det är ungefär hälften (del A) som tycker att organisationen ÄR konstruerad och färdig, och att då se den andra hälften (del B) vilja göra om den medan del A vill ägna sig åt aktivism och valet, det upplevs som att del B kommer in under radarn och ändrar allt till som de vill ha det medan del A är upptagna med att jobba arslet av sig för riksdagen.

Det är därför det är så känslomässigt uppslitande. De som vill "ha en organisation" vill inte, i allas ögon, ha en organisation. De vill ha EN ANNAN organisation.

Daniel sa...

+1

tantrikblog sa...

Yessss!

Jag håller med till fullo.

Och Rick har en poäng, i det han skriver om dem som säger sig vilja ha en organisation, att de vill ha en ANNAN organisation.

Nå, det kan vi faktiskt inte ägna en massa tid åt i dagsläget. Vi har varken tid eller resurser för det.

Vi har ett val framför oss, och vi måste ha ett 100%-igt fokus på att få minst 4% av medborgarna att ge oss detta förtroende.

Det kommer inte att bli en lätt match, och därför måste vi fokusera.