tisdag 20 april 2010

Ork och Lust

"We meet at Midway - The Tactics are crucial."
Midway - Sabaton

Ni som följt den här bloggen ser att det på senare tid - valåret till trots - bloggats mest med bilder, humor och till och med datorspel. Egentligen skulle jag hellre vilja blogga om hur jävla awesome Sabatons läckta album Coat of Arms är men det kan jag inte.

Jag har läst runt efter Piratkaptenens uppläsning av marchorder inför valet. Inte så konstigt och som jag förutspådde i en skypekanal så tyckte somliga att Rick inte hade rätt att be folk hålla klaffen om Internkritik. Känner ni att ni - mot all förmodan - behöver en förklaring så läs Feltens inlägg som förklarar att det är paus - inte stopp. Vad vi står inför liknar i mångt och mycket Slaget vid Midway. En stor chansning utan tillräckligt med styrkor mot en övermakt - och förlorar vi så är det visserligen inte allt - men tillräckligt stort för att vi inte vet om vi kan fortsätta. Och Rick Falkvinge är vår Ray Spruance.

För att återknyta till min första rad så har jag inte känt mig som en så aktiv Pirat på senaste tiden. Internkäbblet - som jag ofta inte orkar med ens i frågor jag bryr mig om - sväller nästan över allt. Folk kan inte säga en åsikt utan att någon annan känner sig personligen kränkta av det och svarar. Istället för att se det för vad det är som är problemet så reser man tagg och helt plötsligt har du en duell mellan två sköldpaddor - båda gömmer sig bakom ett skal och ingen vill egentligen se vad som händer.

Detta är inte ännu generellt beteende - vettiga personer finns fortfarande där ute som försöker göra allt för att släta över fjädrarna - men det är tillräckligt återkommande för att det ska tära på min vilja att arbeta för det här partiet.

Det finns inte mycket glädje i att stå att dela ut flygblad till att börja med - och när man vet att grus i maskineriet saboterar redan små chanser så är det inte någonting kul.

Så jag skulle vilja be folk på mina bara knän: Jag vet att det finns organisationsnördar, personer som känner sig besvikna på diverse personer och folk som av olika anledningar hellre hackar inåt än utåt. Skriv ner varför ni är sura och besvikna nu. Lägg undan pappret eller dokumentet någonstans. Ta fram det den tjugonde september. Om det då är relevant, driv frågan då - och jag lovar att jag kommer lyssna (såvida jag inte av glädjen från en Valseger ligger utslagen i en fontän - men då får ni väl väcka mig med uppläsningen av det).

Jag kräver ingenting. Jag förbjuder inte. Men jag vill verkligen inte ha små extra, onödiga krutdurkar brevid mig. Den jag har för att ladda kanonen är illa nog.

4 kommentarer:

Anders Troberg sa...

Bra talat, instämmer 100%.

Nu fixar vi valet, sedan kan folk få gnälla röven av sig. Gör vi det i någon annan ordning så fixar vi inte valet. Punkt. Det är inte svårare än så. Är det någon som inte håller med så tar jag redan i förväg mig friheten att ifrågasätta deras intelligens, för det är verkligen uppenbart.

Så, precis som JRL och många andra så ber jag er: Vi spelar i samma team, vi slåss på samma sida, vi sitter i samma båt, vi arbetar mot samma mål. Snälla, förstå situationen och bete er därefter.

Christer sa...

Helt rätt, gräv ner stridsyxorna och ge järnet nu så vi kommer in i Riksdagen i höst!

Daniel sa...

Tack tack tack tack tack! Det du skriver om "ork" är precis vad jag också känner.

Och förhoppningsvis joinar jag på det där med utslagen i en fontän i höst. :;-)

tantrikblog sa...

Jag instämmer till 100 %!

Nu måste vi formera våra styrkor (för att fortsätta med militäranalogierna) och fokusera helt och hållet på målet.

Organisationen i all ära, men vad fan ska men med ett perfekt kök till om man inte kan servera mat till alla gäster?

Organisationens syfte just nu måste vara att vinna valet.

Man kan ALDRIG (read my lips) skapa en perfekt organisation. Den existerar inte i sinnevärlden.

Det enda som kan vara perfekt med en organisation är om man lyckas uppnå de uppsatta målen, hur kaotisk organisationen än är internt.

Låt oss bevisa det nu i år, inför valet.