onsdag 21 april 2010

Därför röstar jag på Christian Engström

Det här kommer bli en lite annorlunda text. Det är inte alltid man författar någonting som kritiserar någonting man själv varit med och tagit fram.

Ja, jag satt i Årets Valberedning. Nej, jag var inte nöjd med att Christian Engström inte fick en plats i förslaget till styrelse och jag kämpade med näbbar och klor för att försöka få in honom. Jag stod relativt ensam i den övertygelsen i Valberedningen.

Till slut gav jag upp. Ett erbjudande låg på bordet att plocka upp en rekommendation om adjungering och detta fick mig även att inte reservera mig mot beslutet. Att jag inte reserverade mig är dock ingenting jag ångrar. Valberedningens förslag innehåller några mycket bra kandidater och att reservera mig skulle kasta en oförtjänt skugga över dem.

Jag postade här förut en beskrivning av röstförfarandet. Detta fick Jimmy "Kanin" Callin att reagera och påpeka att min upplevelse var inkorrekt. Jag bestämde mig för att gå igenom valberedningens backlogg i hopp om att hitta bevis för mina upplevelser, men hittade faktiskt inga. Valberedningen hade ett urvalssystem som bestod att man fick betygsätta kandidater - och där var alla medlemmar likvärdigt placerade i Alfabetisk ordning. Sedan började vi fylla listan i enlighet med de kandidater vi hade rankat högst.

Jag är medveten att jag i och med detta misstag har antytt att somliga skulle försökt manipulera processen till egen fördel (Det fanns ett citat postat här förut - det är fortfarande korrekt och det backar jag inte ifrån) - men att anklaga dem för att manipulera processen var aldrig min mening och jag tror inte att någon i Valberedningen haft den avsikten.

Jag vet inte hur min syn på röstprocessen kom till, men gissningsvis så tappade jag fokus någonstans på vägen och ett missförstånd kan ha etsat sig fast i huvudet. Jag är mycket ledsen för eventuellt besvär detta har orsakat.

Jag vill ha in Christian i styrelsen för att han är mycket kompetent. Jag arbetade med honom inför EU-Valet och jag blev mycket imponerad av vad jag sett. Han har ofta en unik syn på saker och ting, får saker gjorda och håller ofta huvudet kallt. Likväl kan han även förklara saker på ett sätt som gör att man förstår - gärna med en stor portion humor. Att inte ha honom i styrelsen under detta valår vore att skjuta oss själva i foten.

Jag uppmuntrar inte. Jag ber inte. Jag talar om hur jag kommer rösta. Jag kommer rösta på ett förslag som innehåller Christian Engström.

Ni kan rösta här.
I övrigt så har jag inte bestämt mig hur jag ska rösta i Valberedningsfrågan ännu. En del av mig vill helt enkelt rösta "Avstår" - främst för att Valberedare är ett rätt otacksamt jobb. Ingen blir nöjd. Någonsin.

Inga kommentarer: