lördag 27 mars 2010

Piratpartiets Valberedning

Jag känner att Piratpartiets Valberedning det här året har haft lite problem. Den har kritiserats (enligt mig med rätta) för att ställa Christian Engström utanför styrelsens förslag och när allting diskuteras så verkar det faktiskt som att det bara är MaB som alla vill tala med om saken.

För att hjälpa till att fram till årsmötet profilera även de andra medlemmarna i Valberedningen så har jag tagit fram en metod där jag jämför varje medlem i Valberedningen med ett djur från Skansen - tillsammans med mina egna foton.

Så, här kommer alltså en väldigt sen profilerande presentation av Valberedningens Medlemmar!

Mimmi Lowejko:

Mimmi är nog Valberedningens Lappuggla. Lite skygg, mycket vackra fjädrar men det är alltid en upplevelse när hon säger någonting för det är alltid värt att lyssna på. Det är enbart synd att jag inte får chansen att jobba med henne ännu ett år. Må hennes vingar alltid bära henne till en trevlig plats.

Marco Baxemyr

Han kommer från långt däruppe, när han åker ner så blir det till en enorm kostnad - oftast så förlorar han den mat han hade i munnen. Marco Baxemur är Valberedningens Ringsvansade lemur! Trots detta åker han gärna ner för att med bravur och intelligens delta i långa, tråkiga diskussioner om medlemmars intima vanor och på vilket sätt de bäst kan användas i styrelsearbetet. Han är heller inte rädd för att när det behövs hålla om någon med Svansen.

Jimmy Callin

Jimmy är Valberedningens kanin. Men inte vilken Kanin som helst utan vår belgiske Jättekanin! Jag antar att en bild på Lille Skutt skulle vara mer passande trots det, men jag bestämde mig direkt för att bara använda bilder jag själv tagit.

Jimmy är orädd för att säga vad han tycker, även bland lite större personer (något som jag hade svårt med i hans ålder), framför eleganta förslag och förutom att han hoppar längst är han vår ständige sekreterare och byrokrat. Han är den som får saker gjorda och jag antar att det är hans långa öron som gör att han multitaskar på ett så utmärkt sätt.

Jonathan Rieder Lundkvist

Jonathan Rieder Lundkvist (aka _jag_) är en Knubbsäl. Men inte vilken knubbsäl som helst, utan en ett år gammal, hyperaktiv, uberkramvänlig Knubbsäl som hatar att sitta still. Men för att jag inte ska göra en MaB och tala om min egen förträfflighet när jag gett fel nummer till någon så ska jag citera densamme om vad han anser att jag har bidragit med i arbetet.

Jonathan har tidigare suttit i Ung Pirats valberedning och har därifrån erfarenhet av valberedningsarbete. Han har, precis som mig och Janne, funnits med i partiet sedan 2006 och på så sätt byggt upp en god kännedom om organisationen och ett brett kontaktnät. Personligen upplever jag att JRL varit den inom valberedningen som bäst motarbetat groupthink och ifrågasatt saker vi andra tagit för givna, vilket varit ovärderligt i vårt arbete.
Mattias Bjärnemalm

Mattias är valberedningens Bisonoxe. När han inte bär ner sängar från vinden halv tre på natten stångar han sig igenom debatter med sina horn tills han får lite hö varpå han lägger sig ner och somnar på stört - för att sex timmar senare vakna och göra om allt. Han verkar ha outtröttlig energi och älskar att göra det han gör. Dessvärre är han så stor så att det han gör skymmer alla de andra djuren.

Vid första mötet kom han även att ofrivilligt välja Valberedningens officiella Themesong som kommer från att MaB var sex timmar försenad till vårt första möte.

Jan Lindgren

Jan Lindgren är en Björn - men inte vilken vilken björn som helst utan en öm, kärleksfull Björnmamma med tre ungar på ett år som stojar och leker. Trots detta vandrar han runt i buren, är aktiv, ger många förslag och synpunkter när man egentligen bara vill tvinga honom att lägga huvudet på närmaste sten. Han drar ett stort lass - både i och utanför Valberedningen och jag skulle vilja gå så långt som att säga att hans engagemang varit oersättligt för oss.

Med lurviga tassar och oändligt tålamod så har han hjälp oss att slå sönder det stenblock som visade sig innehålla mycket kompetenta kandidater.

Och det avslutar min presentation av Piratpartiets Valberedning. Jag hoppas ni uppskattat vårt arbete.

7 kommentarer:

Anne Kekki Forshaga sa...

Me like

Kanin sa...

Hahaha! Kärlek <3 <3 <3

Mimmi sa...

Jag skulle vilja se "Är du vaken Mab" på stora skärmen och hög volym. Men det var mycket fint skrivet JRL. Tack. Snel Hest, men lite stygg ibland. Mest ärlig och rättfram och kanske lite burdus ibland. Om jag får jämföra dig med Sj så är det ett lok som ångar på!

Hanna sa...

Åh! :D

Leffelini sa...

Naaaaaw,jag vet att det inte är samma djur men jag fick ändå bilder ifrån filmen Madagaskar i huvudet där jag tänkte på ett valberedningsmöte som att de karaktärerna skulle haft dem :D Nu vill jag bara gosa på er allihopa!

Anonym sa...

Hmm tycker de där med stenblocket låter lite skumt även om tanken bakom är god. I mina öron låter de som att ni slår sönder kandidater men de menar du väl inte?!:p
haha tänkte precis som Leffelini Madagaskar ftw.

Thomas Tvivlaren sa...

Hahaha...