torsdag 11 mars 2010

Ingen kurs satt

Det här inlägget kommer bli lite mer personligt än normalt, men ikväll är inte riktigt en kväll för att skriva de vanliga politiska åsikterna som andra kan formulera bättre eller ladda upp fler foton från ännu en promenad längst en ny sträcka. När jag skriver det här så är jag inte ens säker på att jag kommer trycka på Publicera knappen, det återstår att se.

Jag vaknar, jag (kanske) gör något under dagen, äter, går och lägger mig. Perfekt normalt än så länge. Normalt in till det extrema. Något finns inte med mig längre. Jag vet att det faktum att jag inte har ett jobb är en del av det. Jag fortsätter söka det som kommer i min väg - men jag vet att jag också är på tok för kräsen. Det är en del av min generation. Många av oss vill inte stå på McDonalds och vända hamburgare. Jag skulle kunna säga att mitt temperament och personlighet inte skulle tåla ett sådant arbetsklimat men det kan lika gärna vara lathet som talar.

Visst, jag får lite ovanliga fotojobb här och var. De duger för att hålla ångan uppe på den fronten, men varje gång jag går ut för det så känner jag ofta att jag inte är tillräckligt duktig. Det kanske inte är så bra för mig att titta på alla andras fotografier hela tiden, jag får vad som måste vara mindervärdeskomplex. Ändå så jämför jag aldrig med någon annan förutom mig själv. Samtidigt har mina bilder blivit tråkigare på senare tiden. Jag försöker hitta nya ställen att fotografera på, men oftast så blir det bara en del nytt och en del gammalt. Inte en kul fälla att falla i direkt.

Mitt kärleksliv ska vi inte ens börja med att tala om.

Man kan avsluta med att skeppet finns på havet, men ingen kurs är satt.

2 kommentarer:

npcotyg sa...

Har man en kurs så missar man de riktigt stora äventyren, bit ihop och följ slumpens stigar...

Jonathan Rieder Lundkvist sa...

Somliga tolkar Dantes "Den Gudomliga Komedin" (som f ö är världens första Mary Sue Fanfiction):

"Ser man vägen framför sig går resan förlorad."