onsdag 24 mars 2010

Battlefield: Bad Company 2

Jag älskar Bad Company 2. Det kan vara för att jag saknat en hyfsad shooter sedan jag började lessna lite på Battlefield 2 (och sedan spelade Project Reality) men jag tror inte det.

Spelet är strålande - Frostbite motorn är underbar och att spränga sönder saker för att skapa sig en alternativ dörr är underbart. Många kommer kanske göra jämförelsen Modern Warfare 2 vs Bad Company 2 men den jämförelsen finner jag felaktig. Battlefield är vad som avses. Ett slagfält. Modern Warfare 2 kändes mera som en liten, lokal strid - sådana som utspelas över hela kartan på Battlefield.

Då jag inte är typen som gillar att begrava mina åsikter i en massa onödiga ord så kommer här - Saker jag vill kommentera på angående Bad Company 2. Rekommenderad musik att lyssna på under tiden är temat från Battlefield 1943.

1: Frostbitemotorn.

Något annat vore väl konstigt? Det har varit spelets stora försäljningsargument - att man kan förstöra allting. En person som campar i ett hus? Inga problem. Förstör huset. C4, 40mm Granater, UAV Raketer eller Stridsvagn. Allting fungerar och sedan kan man avancera. Dessvärre så löser det inte problemet med....

2: Recons.

På varje Karta finns det ungefär 1/3 till hälften som spelar Recon. De är personer med krypskyttegevär. Normalt sett är inte detta ett större problem. De lider av tunnelseende och är väldigt enkla att slå ut bara man kommer tillräckligt nära och det är inte heller ett problem.

Problemet finns i spelläget Rush där anfallande laget ska ta ett mål genom att apteptera en sprängladdning på två punkter och sedan hålla punkten i 30 sekunder tills målet är förstört.
Här blir problemet att det finns för många Recons. De som anfaller är helt enkelt inte tillräckligt många - och Recons är inte väldigt duktiga på att ge täcka de som anfaller. Istället brukar det utvecklas till muskötdueller ala Napoleon där Recons står och skjuter på varandra - oftast med en medic som är redo att plocka upp dem från golvet direkt när de faller. Att begränsa antalet Recons för anfallande laget i Rush vore en bra idé.

Alternativt se till att alla som väljer Rush kan lite om....

3: Teamwork.

Detta är verkligen det Battlefield handlar om. Rusar ditt lag runt som yra höns så händer ingenting. Dessvärre är det ofta det händer. Men det är otroligt tillfredställande att till helt okända människor begära in eldunderstöd på en viss punkt för att sedan se hur huset eller platsen blir angripen av raketer eller eld från Stridsfordon. Här fyller Recons två viktiga funktioner. Dels att agera som mobila spawnplatser där man inte hamnar under eld direkt samt att understödja medelst punkteld.

Att man får poäng om man pekar ut var fienden är och fienden då blir bekämpad är underbart det med. Kort sagt, det är en ren fröjd när man får det att fungera.

4: Modifieringar och Kits:

Detta är också en klassisk Battlefield detalj och i Bad Company 2 har man överträffat sig själv. Det finns närmast ett oändligt antal modifieringar som går att göra. Problemet här är tvåfaldigt.

För det första så finns det alltid vad man i MMORPG termer brukar kalla "Best in Slot" - dvs någonting som helt enkelt är bästa valet. Detta är oftast det vapen som har hög skada, hög träffsäkerhet och medium till hög Rate of Fire. Enda undantaget är Medic som har MG3 för hög RoF, M60 för hög Accuracy / Damage och MG36 som ett acceptabelt mellanting.

Det finns väldigt få alternativ om man vill ha det som faktiskt passar bäst - och det finns aldrig behov att ta någonting annat för att situationen kräver det. Det finns också vapen (bl a Thompson och hagelgevär) som går att använda av alla klasser. Problemet med dem är att de inte går att utrusta med tillbehör som är Class Specific - oftast sikten vilket jag tycker är fånigt - speciellt då M14 och G3A3 låses upp senare och likt kräftor kräva dessa drycker så anser jag att jag ska kunna placera ett sikte på mitt vapen om jag låst upp det för den klassen.

Att självmant kunna byta ut granatkastaren (Smoke och Shotguntilläggen används aldrig - Shotgun främst för att den laddas om lika långsamt som granaten....) till C4 är också någonting jag saknar och gärna vill ha. Samma sak med Ljuddämparen som Engineers har. Alla klasser borde kunna använda ljuddämpare till en viss kostnad på Träffsäkerhet och Skada.

Avslutningsvis vill jag säga att jag fortfarande älskar spelet och kommer fortsätta spela det. Just nu Rank 14 och fortsätter uppåt...

Inga kommentarer: