tisdag 12 januari 2010

Resistance is futile. We will adapt.

Den som vill kan möjligtvis efter titeln roa sig med att jämföra skiv och filmbranchen med Borgkollektivet från Star Trek med Henrik Pontén som Borgdrottningen själv, men det vore inte en helt korrekt beskrivning.

Vad vi ska beskåda här är två delar av nöjesbranchen och båda sammanfattas i titeln.

"Resistance is Futile" - Att äga en DVD.
Jag är ett stort fan av Stargate. Alla tre serierna följer jag slaviskt och utan nedladdning hade jag aldrig följt dem även om jag tittade på det när det gick på Kanal 6 och min begränsade ekonomi tillåter mig att inneha fyra DVD Boxar med Stargate brevid mina Star Trek boxar.

Om jag vill titta på Stargate kan jag antingen stoppa i en DVD i TVn, luta mig tillbaka i soffan och...vänta nu här? Reklam som inte går att hoppa över? Som handlar om vilken simpel tjyv jag är? Tittar på förpackningen. Ser rätt legal ut. Vid det här laget har jag sett "Downloading is stealing, stealing is against the law" så många gånger att den inte ens är rolig längre.

Det har börjat bli så att jag hellre kopplar in min bärbara Hårddisk i USB Porten på min DVD och tittar på Stargate på det viset. Det tar utrymme, men att klicka sig fram till rätt avsnitt tar ungefär lika lång tid som om jag skulle stoppat i en DVD och reklamen inte funnits där.

Jag kan förstå branchens behov av att uttrycka sina åsikter - det vill alla - men att göra det med en film som inte går att hoppa över på en rätt dyr DVD-Box där reklamen spelas varje gång du stoppar i DVDn - Det är inte speciellt kul.

Detta är alltså branchens "Resistance is futile" attityd. Lite som Staffan Danielsson när han debatterade FRA-Lagen ensam mot alla dess kritiker. Småleendes satt han och mös fram samma gamla dammiga argument. Han trodde sig veta att han har tiden på sin sida och ingenting någon gör kan stoppa honom. Det är en läxa han kommer få lära sig i sinom tid. Och det kommer branchen också att få göra.

Som en sidonot bör nämnas att den enda video som tagits bort pga copyrightskyddat innehåll handlade just om FRA-Lagen. Jag använde Imperial March i en privat inspelning. Sony Music var ansvariga för att ha rapporterat bort bort den. Den kommer upp igen när jag väl hittat orginalfilen och bytt ut musiken.

We will adapt.
En branch som faktiskt anpassar sig är biobranchen - och just nu är det främst tack vare den mer utvecklade 3D Tekniken som använts bl a i Avatar och som nu kommer till alla sex Star Wars filmerna. Behöver jag säga att jag personligen trodde att jag aldrig skulle kunna se orginaltrilogin på vita duken?

3D tekniken - som jag inte ännu provat själv bör tilläggas - är ett bra exempel på "We will adapt" mentaliteten. De vet att folk laddar ner. De vet att somliga hellre väntar på DVD-Release. Så vad gör man? Man ökar upplevelsen. Man ser till att fixa någonting extra som motiverar 95 kr för biljetten och 20 kr för en liten cola. De anpassar sig helt enkelt. Och det är berömvärt.
Jag tror att SF kan se fram emot ännu ett gott år.

Och medans jag ändå skriver, läs Skivad Lime om "Bajskontroversens dolda sanning". Mycket läsvärd!

2 kommentarer:

E-mannen sa...

Orginaltrilogin där Han Solo skjuter först?

Nä, trodde inte det va.
http://www.youtube.com/watch?v=Aoc3roT81nU

Jonathan sa...

E-Mannen: Specialversionerna finns inte i min värld. Orginalet är från 70:talet.

Jag är dock dessvärre beredd på att de kommer uppdatera specialversionerna och inte orginalet :(