tisdag 19 januari 2010

Kandidat Yvonne från Sandviken är olämplig

Okey. Jag vill bara få det ur mig att jag ser det som en besvikelse att jag måste aktivt skriva ett blogginlägg om en av våra Riksdagskandidater men kritiken riktas inte mot Partiet. Kritiken riktas helt mot Yvonne Lindvall som har den tveksamma smaken att enligt GD ta betalt för Intervjuer.

Man undrar lite hur hon tänker när hon kommer med ett sådant krav - och dessutom med formuleringen "Vet du hur mycket det här har kostat dig?" och sedan oartigt lägger på?

Jag kan inte behålla min ilska inom mig när det kommer till en så oerhörd korkad sak att säga - och den är lagom korkad även om man inte skulle vara Riksdagskandidat. Och detta med motiveringen "Ni får betalt för att prata, det får inte jag". Det är deras jobb, din idiot och jag kan garantera dig att de får betalt oavsett om de pratar med dig under fem minuter eller om de tar en fikapaus.

Det är min personliga önskan att Yvonne Lindvall ersätts av en annan kvinna på sin plats och att detta är någonting styrelsen kommer att åtse. För mig är hennes förtroende förbrukat.

19 kommentarer:

Mattias Bjärnemalm sa...

Hej

Jag förstår din frustration. Men låt oss tillämpa lite Kant. Anser du att alla kandidater vars förtroende upplevs förbrukat av en enskild medlem ska plockas bort av styrelsen, eller är det bara de som du anser olämpliga som ska bort?

Jonathan sa...

Jag uttycker inte något krav, utan helt enkelt en önskan på hur jag helst skulle se att situationen löstes - liksom du väldigt ofta har en personlig önskan på hur en situation bör lösas.

I det här fallet handlar det om att en medlem anser att de ska ta betalt för att tala med en tidning och med tanke på att partiet på gott och ont är mest kända som ett fildelarparti där det ofta går bra att peka ut oss som snåla eller giriga så är uttalandet väldigt dåligt.

I övrigt så anser jag inte att en enskild medlem aldrig ska ha sista ordet i ett sådant här fall. Om styrelsen anser eller om styrelsen uppfattar att en person har förbrukat sitt förtroende hos medlemmarna så är det också styrelsens roll att handla därefter.

UKS sa...

Fast det mest sannolika är ju att det var ett misslyckat skämt som reportern valde att spetsa till lite. Bättre att fråga henne själv innan man kritiserar för hårt.

Jonathan sa...

Ja, det är möjligt att det var ett misslyckat skämt men jag - som anser att man kan skämta om allt - anser att en skämtare bör välja sin publik med större omsorg i sådana fall.

Ssargon sa...

"Det är min personliga önskan att Yvonne Lindvall ersätts av en annan kvinna på sin plats och att detta är någonting styrelsen kommer att åtse. För mig är hennes förtroende förbrukat."

Varför just en kvinna? Inte för att jag bryr mig om könet men jag undrar lite varför du gör det?

Är det en rädsla för att bli anklagad för något?

Gärna en kvinna, gärna en man, gärna en infödd blåögd svenska, gärna en extremt mörkhyad man. Vem bryr sig om yttre omständigheter så länge personen i fråga är vettig och vältalig? :-)

Jonathan sa...

Ssargon, du har en viss poäng med mitt uttalande som så här i efterhand verkligen framstår som att jag skulle vara rädd för att framstå som kvinnohatare.

Skulle nog helst editerat det, men jag tror att jag låter det stå kvar och låter den här förklaringen stanna.

Jag har iofs två favoriter jag hellre skulle plockat in istället, men dessa förblir onämnda. Dock har du helt rätt i att det inte spelar roll, så länge de kan sköta sig bättre än Yvonne.

Anonym sa...

Quiz: Vilken olämplig företrädare för piratpartiet var det som i tv uttryckte att "...porrindustrin är som vilken annan bransch som helst."

Jonathan sa...

Porrindustrin är - när den sköts enligt konstens alla regler - som vilken annan branch som helst.

Det finns de som anser att den inte är det - och de finns de som anser att köttindustrin är de värsta banditerna som finns.

Ja, båda är kontroversiella på sitt vis, men det är upp till inviduell bedömning.

tantrikblog sa...

Det kanske var Henrik Alexandersson, alternativt någon som försvarade utnämningen av honom till funktionär i EU-parlamentet.

Jonathan sa...

Jag har för mig att personen i fråga försvarade Hax tidigare aktiviter (där han avslöjade missförhållanden i branchen ! ).

Jag tror att det var Rick eller CE men kommer inte ihåg vem.

caspianrehbinder sa...

Christian var det.

Jonas sa...

Det låter som en ovanligt smart kommentar till "men hur ska musikerna få betaaaalt" tycker jag. I vilket fall tycks det ha gått helt över huvudet på alla inblandade. Om det ens var med flit.

Ludvig Hoffman sa...

Har ni verkligen ingen humor? Artikeln antyder ju inget negativt alls om vare sig pirater eller kandidaten ifråga.

Dennis Nilsson sa...

Ta och tala med den här tjejen istället för att lyssna på vad andra säger att hon har sagt.

Det blir så lätt missförstånd.

Gustav Wetter sa...

Jag måste hålla med "Anonym" om att han/hon har en poäng; att säga att "porrbranschen är som vilken annan bransch som helst" tror jag är minst lika kontroversiellt i en väljares ögon som som att vilja ta betalt för intervjuer, om inte värre.

Att ha kondomförpackningar liggande på golvet när en tidning kommer på besök är även det något som ser minst lika illa ut, och i ett av gammelpartierna så hade det nog varit grund för att bli bortplockad från valsedlarna.

Jag menar såklart inte att PP bör sträva efter att bli lika blankputsade som de nuvarande riksdagspartierna. Det är dock naivt att tro att alla kontroversiella åsikter och livsstilar som företrädare för partiet har inte kommer att lyftas fram i dålig dager i en valrörelse.

PP största styrka, bredden av olika människor med olika bakgrund och åsikter, är samtidigt vår största svaghet. Vi har i våra led förutom porrfilmare även drogliberaler och luftarianer.

En intressant och rolig skara människor helt klart, men frågan är om det duger att ha den imagen när man ska gå till val? I en demokrati vinner tyvärr inte de som har rätt utan de som får flest röster...

stefan o sa...

Jag håller med Jonathan. Styrelsen bör ta bort Yvonne och ersätta med annan person. Hon verkar direkt olämplig.

Jonas sa...

Har hon den minsta insikt så tar hon tillbaka sin kandidatur.

Som det nu är ser hon ut som en lycksökare av värsta sort som hoppas på att mjölka lite snabba stålar genom att ställa upp som riksdagskandidat.

Eller möjligen en moderat som hoppas på att sabotera PP från insidan.

Anonym sa...

Gustav har en poäng i det han säger men jag tycker ändå att Yvonne är olämplig. Eller tycker och tycker, det är den känslan jag får när jag läser intervjun. Hon är precis en sådan som jag är rädd för - en typisk pajas/foliehatt som knappast inger förtroende inom eller utom partiet...

Anonym sa...

Svisch sa det, så kickade styrelsen henne:

http://forum.piratpartiet.se/Topic194143-517-1.aspx