tisdag 26 januari 2010

Delad Kultur och Fri Kunskap - Fildelning AFK

Idén är inte ny, det vet jag. Men jag tycker ändå att det är en bra idé - och därför så kommer jag - från och med i morgon att varje månad - förutom den här månaden då det blir tre - lämna en bok på Tunnelbanan eller bussen där jag sedan uppmanar nästa person att ge den vidare när de läst klart den samt en länk till denna blogg.


De böcker som kommer lämnas i morgon är:


Buss 167/177/509: Maus 1&2 av Art Speigelman
Tunnelbana från Brommaplan till Hötorget: Jakten på Röd Oktober av Tom Clancy
Tunnelbana från T-centralen till Brommaplan: Chefer från Helvetet av Rosetta Sten


Jag önskar mottagaren trevlig läsning.

9 kommentarer:

Jan-Olof Flink sa...

Delar du via bookcrossing?

Mvh

/J-O

OlofB sa...

JRL! Vilken kul idé! Jag har en massa böcker som jag läst och inte nödvändigtvis vill ha kvar i bokhyllan. Detta ska realiseras ;)

Jonathan sa...

Jan Olof: Jag tror det är namnet på fenomenet. Det är som sagt ingen ny idé.

Fredrik Moberg (pp) sa...

+1

Har själv en pappkasse böcker som väntar på samma öde. Ska bara preppas med lämplig propaganda först.

Jan-Olof Flink sa...

Jo, men det finns ju en rätt trevlig site http://www.bookcrossing.com/ där man kan registrera sina böcker innan man släpper ut dem, så att man kan se var de tagit vägen, och ibland får man en blänkare om att någon har läst boken ifråga.

Mvh

/J-O

tantrikblog sa...

Skitbra! Min svärmor bor i ett rätt stort hus på Söder, och de har ett liknande system i hennes farstu.

Väggen är lite ojämn, och det sticker ut tegelstenar lite här och var (medveten dekorationsdetalj), och där ställer folk böcker.

Funkar kanon!

Thomas Tvivlaren sa...

Mycket bra Jonathan! Jag har ett uppslag till ett blogginlägg som dessvärre blivit om inte bortglömt så i varje fall nedprioriterat men den innehåller den här typen av aktivism.

Anonym sa...

Hej!
Har din bok ´Chefer från Helvetet´ skriven av Rosetta Sten.
Det var min kille som hittade den i går i tunnelbanan. Har läst 129 sidor av 332. Kul läsning! Skall lämna den i tunnelbanan när jag har läst klart. Hoppas det är okej!Med vänlig hälsning,
Vill vara Anonym!

Jonathan sa...

Anonym: Givetvis är det okey, det är det det är till för :)

Hoppas du gillar boken !