söndag 10 januari 2010

Bröderna Lejonhjärta - Stadsteatern

Jag har nu precis varit och sett Stadsteaterns uppsättning av Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta. Det var en intressant tolkning som jag i det stora hela tyckte väldigt bra om, med vissa få undantag.

Det negativa är extra tydligt i ett hopp i teknologi - Det är svärd och pilbågar, gamla hus och "Hästar" (som egentligen är citybikes) mot Muren som tolkas som brännande laser och Tengilssoldater som hoppar fallskärm till Helikopterljud med K-pistar vid bröstet.

En annan sak som jag har svårt för är samspelet mellan Jonathan och Skorpan. I de första scenerna fungerade det hyfsat, för att bara bli plågsamt krystat vid scenerna i Nangiala vilket kanske kan förklaras av att regissörens tolkning är att Skorpan drömmer allt. Hans tal om att Jonathan väntar i Nangiala skakar bedrövade sjuksköterskor huvudet åt och i den kända slutscenen sitter han ensam med sina ben återigen förlamade och krokiga. Sjukhussängen lämnar aldrig Scenen och Skorpan är hela tiden i sin pyjamas.

Det är en tolkning som jag djupt ogillar och just det tar lite av magiken bort från Bröderna Lejonhjärta. Det är en saga som görs till en pjäs, inte en 80:tals musikal om Hippies som tar för mycket LSD.

Det som pjäsen förlorar med ovanstående tas tillbak - och det med råge. Hubert (Lars Göran Person) är en strålande roll som stjäl showen i alla scener han är med i. Även Jussi (Mats Qviström) gör ett strålande arbete. Sofia (Eva Stenson) verkar dock dessvärre ha tonats ner och både hennes utstrålning och röst - liksom dialog är som tagen från filmen.

Dialogen är på sina ställen rakt ur boken och även om det är som sig bör så används det för mycket. Där man har nytolkat eller skapat nytt tillhör pjäsens bästa stunder, speciellt före och efter Tengils ankomst.

Jag skulle vara försiktig med att rekommendera folk att se pjäsen, men jag gillade den för vad den är. Om du liksom jag gillar Sagan så är den fortfarande hållbar i scenform.

1 kommentar:

Tittskåpsteater sa...

Jag håller med dig där om samspelet! Men tekniken tycker jag är underbar!
Gå in på min blogg www.tittskapsteatern.blogg.se
och läs om vad som händer i teatervärlden! Tipsna gärna kompisar och familj om min blogg också! Ha det bra!