fredag 11 december 2009

Recension: Voddler

Jag har nyligen fått en invite till Filmbranchens svar på Spotify (som jag gillar väldigt mycket) - Voddler. Det var en intressant upplevelse och jag har redan sett min första film - och det var en film jag inte ens trodde skulle finnas där.

Så jag satte mig ner och såg Nionde Kompaniet som är en Rysk Krigsfilm om deras insats i Afganistan under åttiotalet.

Mitt första absoluta klagomål är att det verkar som att tjänsten är gjord för digitalboxar och DVD. På en dator är interfacet klumpigt och det tar längre tid än normalt att faktiskt välja film samt att antingen så har jag inte hittat hur man gör eller så går det inte att spola fram och tillbaka. Men dessa två saker är intressant också mitt enda klagomål.

Med 5 megabit lina så flyter Voddler bra och med väldigt hög kvalite på min dator. Att de hade Nionde Kompaniet är enligt mig redan där en överaskning. Jag såg den för första gången för tre år sedan - fildelad - då jag fick den rekommenderad för mig - men då var det med customgjord översättning.

Jag är mycket positivt överraskad och kommer fortsätta titta på filmer på Voddler - trots det lagom klena utbudet.

3 kommentarer:

Andreas G sa...

Hej Jonathan!

Jag har betatestat voddler genom Bredbandsbolaget en tid och mycket riktigt är den nuvarande clienten anpassad för fjärrkontroller då de ska släppa final versionen tillsamans med en voddler box till TVn world wide.

Du kan få fram menyn genom att trycka på Tab för att spola eller helt enkelt använda pil tangenterna. Du kan spola regelrätt eller hoppa fram efter kapitel indelning.

Utbudet var oerhört mycket större för någon månad sedan men de fick strul med delnings tekniken som ligger i voddler så vissa användare fick buffrande filmer eller sämre upplevelse. Det visade sig senare bero på att det var krock mellan voddler och vissa vanliga antivirusskydd och deras inbyggda brandväggar som var orsaken till de flesta felen som de var tvungen att bygga runt samt en minnesläcka som gjorde att långsammare maskiner upplevde buffring efter en stund.

Så för att hitta det felet så begränsade de antalet filmer så att fler skulle dela de befintliga filmerna och på så vis komma runt det hela tills problemet var åtgärdat. De har sedan dess i sakta mak ökat på antalet filmer stadigt varje vecka.

Anonym sa...

Vad jag saknar med Voddler är en linux klient så att jag kan köra den på min mythtv burk som är kopplad till min tv. Har provat Voddler på min bärbara windows pc men det är inte samma sak.

Dessutom så tar dom nu 37kr för vissa filmer (inkl reklam) och då ska man ändå fildela filmerna vilket kostar av min bandbredd. Premiumtjänst med månadskostnad som Spotify vore bättre lösning tycker jag.

Får väl se var Voddler hamnar när betan är avklarad...

Anonym sa...

Vad jag inte gillar alls med Voddler är att programmet installerar en torrentklient i systemet som ligger och drar processorkraft och bandbredd hela tiden som dator är igång. Enda sättet att som användare kunna styra hur mycket processorkraft och bandbredd som Voddler använder är att avinstallera programmet helt.