lördag 5 december 2009

"Nej tack, ni gjorde mig kriminell"

Innan jag visste vad jag gjorde så hade jag sagt orden. Jag antar att den snälla äldre damen från Socialdemokraterna blev lite chockad - det är inte speciellt snälla ord men jag kunde inte tygla min mun vid tillfället. Det naturliga blev dock att hon frågade vad jag menade. Resultatet blev att jag missade den buss jag skulle med och istället stod och debatterade Fildelning med lokala representanter från orten.

För all del har jag mottagit min beskärda del av ord som slängs till mig av personer som inte vill argumentera, så jag tyckte att jag lika gärna kunde stanna och förklara mina ord. Det var också då en annan sak verkligen började formas i mitt huvud. Det var tanken att jag var kriminell. Jag är kriminell åtminstone två gånger i veckan och har nog sedan 2005 begått över 20 000 brott.

Det är en skrämmande tanke.

Jag tar inte någon ifrån någon deras rättmätiga egendom när jag fildelar. Jag skadar inte någon. Jag gör inget illa. Ändå så är Fildelning lite som Skattebrott - straffsatsen är löjligt hög för någonting som egentligen inte skadar någon, men även skattebrott kan jag förstå är ett brott då skatt är den avgift vi betalar för att bo i det här landet på gott och ont.

Det är ingen kul tanke att vara kriminell även om man vet att brottet är lågprioriterat och att risken att åka fast är skrämmande liten. Och ännu värre är att personer har suttit och röstat igenom att jag, tillsammans med större delen av Sveriges befolkning ska vara kriminella för att vi följer den moderna tekniken.

Det var den snälla damens teori att Alliansen skulle gjort likadant och även om jag också tror det så kändes det inte som en ursäkt, även om hon personligen inte hade med saken att göra. Faktum är att Alliansen har fortsatt samma väg som Socialdemokraterna startade. Det finns inget riksdagsparti som har trovärdighet i den här frågan var mina sista ord innan jag gick därifrån till nästa buss.

Förhoppningsvis har vi ett sådant 2010 nästa år. Rösta Pirat.

17 kommentarer:

Jens-Jasper Gyllengahm sa...

Fast när det gäller skattebrott så skadar Du verkligen någon - nämligen alla andra. Minskade skatteintäkter innebär t.ex. för landstingen färre operationer, för staten att motorvägen aldrig byggdes och den farligare vägen blev kvar osv.

Anonym sa...

Skatt är inte något man betalar för att få bo i Sverige, jag bor i Filippinerna och betalar till svenska staten 25% i skatt på min pension. Jag har dock ej tillgång till något av det som innebär socialt skyddsnät, såsom fri, eller nästan fri sjukvård, ej heller några andra förmåner, utom den att jag får rösta på Piratpartiet :)
Roland Eriksson

Anonym sa...

Att smita från skatten drabbar visst någon och är oerhört omoraliskt. Det blir mindre pengar till skola, vård och omsorg m.m. Har man den inställningen så förstår jag att man anser att fildelningen inte skadar, klart den gör. Det finns dessutom forskning som visar att illegala fildelningen orsakar förluster på 10-20% för branschen, lågt räknat. Och de flesta skivbolag har gått med förlust den senaste tiden. Det här handlar enbart om att parasitera. Piratpartiet = Parasitpartiet!

Anonym sa...

Jag hoppas att du har lärt dig något av de tidigare inläggen. Nämligen att Piratpartiet inte är ett liberalt parti.

Och om partiet skulle uppfattas på det sättet skulle det förlorar många av sina medlemmar och röster. Att jämnställa skatter och fildelning skadar Piratpartiet.

Jonathan sa...

Piratpartiet är inte ett Liberalt parti. Det är inte heller Kommunistiskt eller Konvervativt.

Det för Piratpolitik, politik som inte förs idag utom i just Piratpartiet. Därav namnet.

Att säga att skatt är en avgift för att bo i landet var inte en korrekt term, men tillräckligt nära - och skattebrott skadar fortfarande ingen människa fysiskt även om det är fel.

I övrigt jämför jag inte skatter och fildening, jag sade att brotten liknar varandra i den mån att de är orimligt hög straffsats för ett relativt oskyldigt brott.

Jag skulle aldrig kunna se en våldtäktsman i ögonen, men jag struntar i om någon fuskar med skatten - men jag vet att Skattefuskaren antagligen satt längre än våldtäktsmannen.

Att Skivbolag förlorar pengar beror dels på fildeningen, men av andra orsaker. Det beror på att de är vana att kunna släppa vilken skit som helst - men med fildelning får även små artister större chans att komma i rampljuset och det gynnar DERAS skivbolag. Skivbolagen förlorar numera på att fronta gigantiska artister som inte förtjänar uppmärksamheten.

Vidare läsning: http://www.aftonbladet.se/pryl/article330240.ab

Jens-Jasper Gyllengahm sa...

Det är trist att Du inte kan låta bli att fortsätta att argumentera från en nyliberalt synvinkel - som i motsats till hur PP försöker ställa sig utanför och över fördelningspolitik.

Möjligen sitter Du fast i åsikten att skatt är stöld, annars skulle Du inte slaskargumentera och jämföra skattebrott med våldtäkt. Och nej, det stämmer inte att det döms hårdare för skattebrott.

Den här typen av mindre lyckade inlägg gynnar knappast synen att PP förutsättningslöst kommer att jobba enbart för sina frågor. Eller tror Du att PP klarar att nå Riksdagen enbart med väljare som hoppar av Alliansen?!

Jonathan sa...

Jag är personligen piratliberal, så det förklarar vinkeln även om jag är konservativ i försvarsfrågor.

Jag jämför inte skatt med våldtäkt. Jag pekar på skillnaderna i brotten och visar på hur en usel handling mot en människa ger lika stort straff som skattebrott - antagligen mindre. Alltså det du läser ut som en jämförelse är redan samhällets dom - att skattebrott är jämställt eller ibland straffas hårdare än våldtäkt.

Visst är det skönt med ett balanserat rättssamhälle?

Och nej, vi vann faktiskt EU-Valet på väljare som antingen var nya eller som hoppade av Vänsterblocket. Jag tror det blir en lika stor blandning i Riksdagsvalet.

Jens-Jasper Gyllengahm sa...

Jag har svårt att förstå varifrån Du fått att skattebrott straffas hårdare än våldtäkter. Straffen för det senare är betydligt längre, hårdare och med längre preskriptionstid. Du verkar väldigt felinformerad här. Pröva googla lite om Du saknar en lagbok.

Om något kan Du i stället diskutera huruvida den samlade straffskalan för brott, och i synnerhet våldsbrott, i Sverige är för komprimerad. Även om även det tydligen är en vänster-högerfråga.

Och om Du förstår att personer som knappast vill höra 'skatt är stöld'-argumentation är en viktig väljargrupp, varför envisas Du? För handen på hjärtat, tror inte även Du att den här typen av diskussioner stöter bort fler än det attraherar?

Jonathan sa...

Jag behöver inte googla endera. Jag har personer i min bekantskapskrets som blivit våldtagna samt två som begått skattebrott. I det första fallet fick min bekant ett högre straff än det sammanlagda straffet för våldtäkterna.

Alltså har samhället inför mina ögon bevisat vad de prioriterar.

Jens-Jasper Gyllengahm sa...

Då gör jag det åt Dig.

http://www.ekobrottsmyndigheten.se/templates/Page____1811.aspx

vari står att skattebrott har ett straff på upp till 2 år. För grovt sådant upp till 6 år - relativt ovanligt att det utdöms för övrigt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ldt%C3%A4kt#Svensk_r.C3.A4tt_efter_1_april_2005

här kan man utläsa att straffet är 2 - 6 år. Om brottet anses som mindre grovt, dvs vad som kallades sexuellt utnyttjande tidigare, upp till 4 år. Om grovt 4 - 10 år.

I princip börjar således våldtäktsstraffskalan där skattebrottsskalan slutar...

Huruvida samhället prioriterar våldtäkter eller inte är knappast otydligt. Få, om någon påstår att skattebrott är viktigare. Felet ligger kanske mera inom polis och åklagarmyndigheterna - men även att det ofta är synnerligen svårt att bevisa något. Utslagsgivande fysiska bevis saknas ofta. Ord står vanligen mot ord - ofta är offer och förövare bekanta och har helt olika uppfattning om vad som skett och varför. Överfallsvåldtäkter är rätt ovanliga.

Även skattebrott är ofta väldigt besvärliga att utreda. Bevisningen verkar antingen finnas i sådana kopiösa mängder att åklagarna inte förmår gå igenom dem i tid innan preskription. Eller saknas helt - vilket kan leda till åtal för bokföringsbrott i stället, som har ännu lägre påföljd. Kompetens för området är vanligen skral och man prioriterar hela området kring ekonomiska brott synnerligen lågt - just för att även samhället i stort gör det...

Att bygga sina övertygelser på vandringssägner och sedan vägra ta in ny information är mänskligt, men kanske inte helt rationellt.

Ha det!

Jonathan sa...

Att någonting står på pappret när det bevisligen inte är så i verkligheten är inte mycket värt.

Jens-Jasper Gyllengahm sa...

Oj, Du tror verkligen stenhårt på det här. Menar Du att det finns någon form av konspiration mot skattebrottslingar? ;)

Fundera över om det som står om lagstiftningen verkligen är falskt. Är det troligt att rättsväsendet inte följer den, i synnerhet som om detta skulle uppmärksammas i media?

Överväg sen om Dina 'bevis' (hörsägen?) verkligen är säkra - kanske, bara kanske, är det så att någon som dömts för ett brott både är bitter och vill minska sin egen roll i det uppkomna resultatet?

Jonathan sa...

Jag "tror" ingenting. Jag berättar utifrån mina upplevelser hur samhället skiljer på dessa två brott och vilket som straffas hårdast.

I ett av fallen var jag med i rätten då jag intimt kände personen. De andra två kan teoretiskt vara felaktigt men inte troligt - de har inte direkt anledning att ljuga.

Jens-Jasper Gyllengahm sa...

Du har inte övervägt att Du jämför äpplen och päron? Bevisligen är straffen högre för våldtäkt. Men, som jag skrev tidigare, är bevisningen svårare i våldtäktsmål. Så om någon döms till 12 månaders fängelse för skattebrott samtidigt som om någon annan blir frikänd för våldtäkt är inte det samma sak som att samhället ser allvarligare på det förra. Det kallas för rättssäkerhet - onekligen kan man se det som att det är på offrets bekostnad, men alternativet är värre.

I annat fall återstår konspirationen mot skattesmitare. Vem ligger bakom?

Jonathan sa...

Personerna som begick våldtäkten befanns skyldiga och fick straff. Detsamma för skattesmitaren. Skattesmitaren fick ett högre straff än båda våldtäksmännen tillsammans.

Förstår du inte hur jävla fel detta är ?

Jens-Jasper Gyllengahm sa...

Utifrån Din beskrivning kan man inte säga mycket. Du har möjlighet att själv kontrollera straffskalorna - bevisligen är det strängare straff för våldtäkt än skattebrott. Vilket knappast kan tolkas som att samhället resonerar som Du påstår.

Om det blir som Du skriver beror det t.ex. på att våldtäkten inte är grov. Liksom att det kan ha funnits förmildrande omständigheter som ålder osv - något svensk rätt vanligen tar rätt stor hänsyn till. Vid alla brott, även skattebrott.

Medan det skattebrott Du avser möjligen var just grovt;

'Vid bedömande om brottet är grovt skall enligt lagen särskilt beaktas om det rört mycket betydande belopp, om gärningsmannen använt falska handlingar eller vilseledande bokföring eller om förfarandet ingått som ett led i en brottslighet som utövats systematiskt eller i större omfattning eller i annat fall varit av synnerligen farlig art.'

Inte heller kan den dömde personen varit tillämplig för;

'Den som frivilligt vidtar åtgärd som leder till att skatten kan påföras, tillgodoräknas eller återbetalas med rätt belopp, skall enligt 12 § skattebrottslagen inte dömas för skattebrott.'

Och kanske fanns det heller inga förmildrande omständigheter man tog hänsyn till i det här fallet.

Vanligen avtjänas straff för skattebrott på en sk öppen anstalt, vilket våldtäktsdömda enbart kan få göra inför frigivning.

Så nej, jag förstår inte hur jävla fel det här är. Om något är fel är det att straff rent allmänt är korta i Sverige - men å andra sidan tycks ingen bli bättre av dem.

Till sist; En lite brasklapp som gäller alla mål i Sverige och mig veterligen i alla andra länder. Med en skicklig jurist på Din sida har Du betydligt större möjligheter att komma lindrigare undan. Återigen oavsett typ av mål, så det har liten relevans för det vi diskuterar här.

Båda citaten från http://sv.wikipedia.org/wiki/Skattebrott

Pop sa...

Du gjorde dig själv kriminell när du begick ett brott?

Om du fildelar illegalt, det vill säga utanför de tillåtna ramarna, så bryter du mot lagen och kränker brottsoffren, i det här fallet upphovsrättsinnehavarna, som har lagligt stöd för ensamrätten till exemplarframställning.

Du gör dig själv kriminell och du beter dig i mina ögon som ett svin,när du påstår att illegal fildelning inte skadar någon. Dina resonemang krossar drömmar!

Saknar du förmågan att tänka i flera led? Om du tittar på försäljningsstatistiken i musikbranschen för de senaste 10 åren (glf) så ser du en nedgång på ca: 800 000 000 kronor jämfört med 1998, det är mer än 50% av den totala försäljningen. Hur tror du att det påverkar återväxten i branschen? Finns det möjlighet att satsa på nästa intressanta möjliga "klassiker"? Blir det bara dansband, coverband och redan etablerade artister, som har möjlighet att utvecklas, då de enligt färsk statistik är överrepresenterade i den marginella ökning av konsertrelaterade inkomster för artister.

Hur blir återväxten när alla artister förväntas göra allt själva? Vissa är bara väldigt bra på att, exempelvis, sjunga. Vem skall hjälpa dem att göra inspelningar som världen kan njuta av, då inspelade verk skall vara fria att dela i en piratvärld och få kompetenta producenter och tekniker arbetar gratis?

Nädu, du gör dig själv kriminell och er linje i upphovsrättsfrågan är egoistisk och verklighetsfrånvänd!