tisdag 7 juli 2009

Mer till Stim!

Min första tanke när jag läste det här var "skämtar ni?".

Jag citerar: "Man kanske har radion på eller en cd i datorn och då ska man ha tillstånd för arbetsplatsmusik"

Jag har nästan alltid min IPOD på mig när jag arbetar och hur många som tog med sig MP3-CDs för användning på skoldatorer då det begav sig har jag tappat räkningen på. Det här är fan löjligt. Speciellt då STIM anser att bara deras upphovsmän ska ha rätt till pengar.

Det här är ingenting annat än ett fånigt trick av STIM i deras patetiska, fåniga försök att få in mer pengar till sig själva och skivbolagen. Jag tvivlar på att artisterna själva kommer få en större del av kakan.

10 kommentarer:

Anonym fegis sa...

Förhoppningsvis handlar det om fallet då man dessutom använder högtalare för att spela upp ljudet, så flera individer delar på upplevelsen, inte när varje person sitter med sina personliga lurar, som du.

Men man vet inte så noga med de där organisationerna.

Jonathan sa...

Det ska enligt mig inte spela någon roll. Var går då gränsen? Tänk om man har ett par hörlurar som läcker ljud och som därmed delar med sig av ljuded?

Hela idén är absurd!

SBJ sa...

Det käns lite som det där i USA, där Skivindustrin krävde att de skulle få ersättning för alla ringsignaler till mobiltelefoner, då de räknar en ringsignal som ett offentligt framförande...

Får se hur länge det dröjer innan STIM kräver in ersättning från alla som har en mobiltelefon, eller från mobiloperatörerna (vilket i förlängningen betyder från kunderna)

Anders Andersson sa...

Högtalare eller hörlurar spelar helt riktigt ingen roll. Eftersom den anställde själv ändå inte har betalat för uppspelningen, så vill Stim ha betalt för alla som lyssnar, oavsett om tio personer lyssnar på samma radioapparat eller allihop sitter med varsin hörsnäcka. Det är lyssnandet under arbetstid som är den ersättningsgrundande användningen, inte spelandet.

Ja, i princip torde det rentav gälla den som telependlar och lyssnar på musik på hemarbetsplatsen (jag hoppas verkligen att Stim hävdar det och börjar hota med hembesök hos telependlare; allmänheten kommer att vara förstående)...

Vill arbetsgivarna bråka om saken kan de förmodligen kräva att de bara skall betala för det antal arbetstagare som faktiskt lyssnar, men då lär Stim kontra med krav på detaljerad redovisning av hur många som lyssnar på vad, och då blir det i praktiken dyrare än att betala en schablonsumma i proportion till hela antalet anställda.

Om min egen arbetsgivare skulle fråga mig vad jag lyssnar på, så svarar jag "allt möjligt, utom verk av svenska upphovsmän företrädda av Stim". Om i stället Stim frågar, så blir svaret att jag bedriver kommersiell piratkopiering av deras skyddade verk!

Avgränsningen till "företag med fler än 40 anställda" har för övrigt inget stöd i lag, utan den är vald av Stim för att de inte skall drunkna i tvister om småbelopp.

Upphovsrättslagen säger inte heller något särskilt om musik på arbetsplatser, utan hela resonemanget grundar sig vad jag kan se på ensamrätten till "offentliga framföranden", vilken enligt 2 § fjärde stycket även innefattar "framföranden som i förvärvsverksamhet anordnas till eller inför en större sluten krets". Den slutna kretsen är företagets anställda, och genom att arbetsgivaren antas utöva kontroll över vad som sker på arbetsplatsen räknas denne som "anordnare" av framförandet, även när den anställde tar med sig egen radio eller musikspelare.

Jag tror inte lagstiftaren hade personliga radioapparater på arbetsplatsen i åtanke när paragrafen formulerades, men det kanske visar sig om nu Stim skulle driva detta till en rättslig prövning. Då får rätten gå tillbaka till lagens förarbeten och försöka utröna vad som avsågs (om nu inte denna fråga redan har prövats i något tidigare mål).

Det här handlar principiellt sett inte bara om musik, utan om alla slags upphovsrättsskyddade verk, såsom text, bild, film och datorprogram. Stim företräder dock endast tonsättare och (tror jag) författare till sångtexter.

Sedan tillkommer de närstående rättigheterna, såsom utövande konstnärers ensamrätt till framföranden, vilka bevakas av Sami.

Om Stim kan förbjuda all förekomst av musik på svenska arbetsplatser, då kan andra rättighetshavare göra likadant beträffande sina verk. Jag skulle personligen gärna svartlista alla företag och organisationer som är med och finansierar Stims verksamhet, och exempelvis förbjuda dem att "ladda ned" information från mina webbsidor.

Tänk om vi kunde dela upp Sveriges alla näringsidkare i två grupper, en som bara har tillgång till stimmad musik, och en som bojkottar Stim men har tillgång till hela Internet i stället? Vilken grupp skulle företagen välja att finnas i? Vill de ingå i den moderna informationsekonomin eller agera mjölkkor åt en musikerorganisation som snart organiserar fler immaterialrättsjurister än musiker?

Anonym sa...

jag lyssnar bara på japansk musik... ska jag betala endå?

Anonym fegis sa...

Anders Andersson: Jag anser mig upplyst och förundrat förstummad. De verkar inte befinna sig i någon normal verklighet.

Anonym sa...

Hålla STIM, här kommer ett litet tips: Tältande O-ringendeltagare spelar ibland musik på kvällen som tältgrannarna kan höra - kräv betalt. (Detsamma gäller förstås förstås för diverse ungdomsläger så här på sommaren; Scouterna, Unga Örnar, Vi Unga, diverse idrottsläger...

Jonathan sa...

Jag kom precis på att jag spelar musik så det hörs ut över gatan.

Undrar om det också är något som STIM vill bötfälla ? :P

Anonym fegis sa...

Jonathan: Bötfäller gör inte Stim, men de skulle nog rent tekniskt kunna skicka en räkning till dig för överföring till allmänheten.

http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/31864AD1854D19C3C125716B0039E832

disa sa...

太極峽谷,磐石營地,九族文化村,風櫃斗,雅築沙里仙溫泉,蛇窯蟬說,合歡山,嘉南八卦窯,糯米石橋,震災紀念公園,芙蓉瀑布,水鳥保護區,牛耳藝術渡假村,敷榮堂,登瀛書院,木屐蘭溪谷,木生昆蟲館,泰雅渡假村,惠蓀林場,水沙連古道,台一生態教育休閒農場,清境農場,生態農場,豐年靈芝菇,錦吉昆蟲館
奧萬大,埔里酒廠,埔里鯉魚潭,中台禪寺,台灣地理中心碑,九族文化村,玉山國家公園,合歡山,日月潭,田尾公路花園,新百果山,鹿港龍山寺,台灣民俗村,鹿港天后宮,溪頭森林,廬山溫泉,草嶺風景區,劍湖山世界,北港朝天宮,三條崙海水浴場,夏威夷,池南森林遊樂區,鯉魚潭,太魯閣,秀姑巒溪,長春祠,大佛風景區,東勢林場,古奇峰,五指山風景區,海水浴場,六福村,秀姑巒溪,石梯坪,磯崎灣,掃叭石柱,七星潭,小叮噹科學園區,大聖渡假,三義木雕博物館,谷關風景區,武陵農場,大坑風景區,亞哥花園,崎頂海水浴場