onsdag 10 juni 2009

Bevara Biblioteken

Valseger. Och sedan någorlunda vila. Må vara att min telefon ringer lite då och då, men det överlever jag. Jag bestämmer mig för det bästa sättet att vila ut mina fötter och min röst är att läsa. Datorn får spela musiken för mig, men det är böckerna som är den riktiga kulturskatten i mitt hem. Den dagen jag flyttar kommer mer än hälften av mina flyttkartonger innehålla bökcer - och jag är inte säker på att bara en kommer upplåtas till Tom Clancy.

Jag var nog elva år då jag fick höra om Tom Clancy för första gången. Det var 1998 och Rainbow Six hade släppts till PC. Det var ett nytt sätt att spela på. SWAT 2 hade gjort det innan - men nu fick du - i full 3D planera en inbrytning för hur du skulle rädda gisslan. Och de spelen har jag varit ett stort fan av ända sedan dess.

Jag hade också turen att ha ett utmärkt bibliotek i skolan, något som inte alla har och det var en dag i första ring som jag gick runt där och tittade runt lite - och såg en bok som hette Täcknamn Rainbow. Själva översättningen av Titeln går att debattera (Six betyder i det här fallet Chef) och jag undrade om den hade ett samband med spelet.

Bara ett sätt att få reda på det tänkte jag och letade fram lånekortet - som jag inte hittade men bibliotekspersonalen kände mig tillräckligt väl - jag har alltid varit en storkonsument av böcker.

Vilket bilden här ovan bevisar. Den illustrerar vad det här boklånet startade.

4 kommentarer:

Fred Blomson sa...

Jag gratulerar dig Jonathan för artikeln att bevara biblioteken i Sverige.
Jag som emigrerad svensk är så stolt över all det fina vi njuter här i Sverige. När jag är på besok i andra länder, saknar jag mycket av det vi njuter här och brukar prisa Sverige för det.
Många kämpar i världen ser Sverige som exempel att ta efter i många sammanhang.
Om vi nu skulle avskaffa den offentliga sektorn för att lämna plats för hänsynslös marknads ekonomi och privatisering, skulle vi fala tllbacka till barbariet och analphabetism.
Fred Blomson
Idd.democrator@gmail.com
www.Idddemocrator.wordpress.com

Jens sa...

Kul!

Min grabb roades också av spelet du nämner och övertalade mig att köpa boken, vid ungefär samma tid du själv anger. Efter att han läst boken och ihärdigt övertalat mig, så läste jag den själv.

Detta startade samma intresse som du nämner och jag började läsa Jack Ryan böckerna i litterärt kronologisk ordning.

Min favorit är nog "Summan av skräck", följt av "Red Rabbit". Den förstnämnda för att den så ingående beskriver hur en vätebomb konstrueras - hmmm missförstå mig inte, det intressant är att det bygger på helt öppna källor och boken skrevs före internet! Den andra för att den så detaljerat beskriver spioneriet under det kalla kriget. När den sovjetiska underrättelsemannen studerar bilder tagna på en till synes flamsig hockey morsa och upptäcker att i själva verket genomför hon en överlämning på läktaren - det är litterär spänning!

Det är ytterligt tråkigt att Clancy slutat skriva. Jag har inte hittat någon författare som kunnat beskriva både storpolitiska skeenden, militärhistoriska och tekniska beskrivningar, så som Clancy gjorde och sy ihop allt till en rafflande spiontriller.

Om du har något tips, så vore det mer än välkommet.

Jonathan sa...

Lustigt, för Red Rabbit avskyr jag faktiskt. Jakten på Röd Oktober och Presidentens Order är nog mina favoriter, även fast Utan Misskund är lugnt den bästa boken.

Clancy lyckas i Utan Misskund förmedla en massa känslor som man inte tror man ska hitta i en sådan bok, samtidigt är den så grafisk och inlevande.

Jonathan sa...

Du förväxlar uppenbarligen Red Rabbit med Kardinalen i Kreml förresten. Det är då "den flamsiga hockeymorsan" (Miss Foley) finns.

Tom Clancy har f ö med flit fått detaljer angående bomben fel i Summan av Skräck. Det står i efterordet.