måndag 11 maj 2009

Fri Kunskap...

...Delad Kultur och ett Skyddat Privatliv är de tre hörnstenar som Piratpartiet vilar på. Men idag ska jag bara skriva om de två första delarna av det.

Delad Kultur och Fri Kunskap.

På vilket bättre sätt kan man tänka sig att göra detta än att återigen införa Fri Entré på Museum runt om i landet? Museumens ökade anslag skulle göra detta möjligt - om en frivilligt möjligt medans Socialdemokraterna i deras enda sak som jag faktiskt aktivt stödjer ansåg att det skulle vara gratis - om än kanske biljett för specialutställningar såsom Cosmonova (som jag går till på tok för lite...).

Fri Kultur och Delad Kunskap handlar inte som många tror bara om att fildelning på Internet utan det handlar om fler aspekter i samhället. Museum ska vara tillgängliga för alla eftersom den samlade kunskapen de innehar är ovärdelig.

Eva Bäckstedt skriver mycket klokt om detta - hon förstår deras beslut men att kunskapen i museumen tillhör oss alla, och att göra den tillgänglig för alla är det demokratiskt rätta.

Nu kommer säkerligen någon i Piratpartiet dra det gamla insiderskämtet med "men hur ska museumen få betalt" - Men de får de redan. Deras besökssiffror skjuter i höjden, vilket gör att fler kommer vilja ställa ut på sagda museum. Deras cafeér och butiker ökar sin försäljning. De går miste om extrapengar, men inte mycket förutom för kanske de allra västa turistfällorna.

Jag guidade runt två stycken vänner från Datorspelet World of Warcraft i Stockholm, ett par strax under trettio och de var mycket imponerade över vad Stockholm hade att erbjuda - och de brydde sig inte nämnvärt om priset för att få se sälar, vargar, björnar, älgar och ett slagskepp från Stormaktstiden. Det är något jag snart får göra igen, då en tjej jag chattat med i över ett år nu kommer till Staden på besök. Hon kommer också få uppleva den kultur och delade kunskap som Stockholm har att erbjuda och som i viss mån fortfarande lockar människor.

Det är därför inte en dålig sak att göra entreavgiften till museum fritt. Det museum jag går på oftast är Stadsmuseum. Deras utställningar är otroligt intressanta, och med bonusen av fri entré så är det oftare som jag tar mig dit. Nästa museum som jag borde besöka snarast är Naturhistoriska Riksmuseumet. Jag är där på tok för sällan och det är dags igen.

Inga kommentarer: