måndag 25 maj 2009

Din åsikt är värdelös


"Rösta inte på Piratpartiet, det är en bortkastad röst" får jag ofta höra ute på stan. Bortkastad på vilket sätt då frågar jag. Att rösta är att använda en demokratisk rättighet och detta görs utefter din vision om hur du vill att samhället ska vara. Den som säger att det du ska rösta på är en bortkastad röst respekterar inte ditt val av Parti. Den personen anser att din åsikt är värdelös och att du borde välja något av de politiskt korrekta förmyndarpartierna från Sveriges Riksdag.

Det har skett mygel med valsedlar, partierna får stora bidrag, de får mer mediautrymme och TV-tid och ändå så måste man dra till med något så urbota fånigt som att säga att det är en bortkastad röst ! En Röst kan aldrig vara bortkastad. Jag skulle kunna säga att en bortkastad röst är en röst på ett parti där man inte vet vad de kommer kompromissa bort men det säger jag inte. Jag respekterar erat val av politiskt parti och vad ni röstar på. Det enda jag begär i gengäld är att ni respekterar mitt - oavsett vilken valsedel jag lägger i röstlådan.

Med min icke-bortkastade röst vill jag deklarera att min åsikt är att jag vill ha ett EU fritt från lobbyister (aktivister är alltid välkomna), ett EU som står för öppenhet och demokrati utan tvång och att integritets, demokrati och människorättsfrågor aldrig ska kompromissas bort.

EU-Valet pågår just nu. Gå och rösta du med. Det är enkelt och tar inte mer än fem minuter.

17 kommentarer:

Anonym sa...

som jag har förstått det, syftar komentaren "en bortkastad röst" ofta inte på partiet värderingar utan snarare "rösta inte på ett parti som inte har en chans att komma över 4%"

hörde detta ganska ofta innan 2006. Det är största anledningen till att jag gillar opionundersökningar. idag(hela våren) så är det inget giltit argument längre då ni nu fått visas att röstbasen faktiskt finns där
/Zenki

Jonathan sa...

Det är fortfarande samma sak. Du röstar på dina egna värderingar - om partiet har en chans att komma över 4% hör egentligen inte till saken.

Alla bör rösta på det som de känner ligger närmast sina hjärtefrågor, alltså finns det inget alternativ där man faktiskt slänger bort sin röst.

Anonym sa...

Men om det finns flera partier som man sympatiserar med, men bara ett av dem har chans att komma in, så måste det ju vara mest logiskt att rösta så att ens röst faktiskt räknas.

Jonathan sa...

Din röst räknas oavsett vilket parti du röstar på. Faktum är att den räknas även om du väljer en blankröst.

Och ja, väljer man mellan flera partier så kanske man väljer det parti som har störst chans - men det betyder inte att de andra alternativen innebär att du kastar bort din röst.

Anonym sa...

Jag förstår inte logiken bakom att rösta den som slipper in bara på grund av detta.

Vad har man för nytta av detta då. Man kan väl kontakta en ledarmöt oberoende om man röstat på henne eller inte.

Så på vilket sätt skiljer de från att rösta de du mest tycker stämmer för dig. Du kan alltid sen efteråt ta till de partiet du vill mest höra av dem som ar inne.

Denna tankegång ar en cirkel definition av typ: Hur kan maskinen vara söder den funkade ju väl igår? Saker förändras, punkt slut.

Jens sa...

Den enda bortkastade rösten är den som inte används. Att säga något annat är att motverka demokratin.

Marcus sa...

Med det nuvarande röstningssystemet är rösten i praktiken bortkastad om partiet man röstat på inte kommer in. Dvs alla som röstat på något parti som inte kommit in ignoreras då mandaten fördelas. (Skulle man istället ha ett röstningssystem som uppfyller condorcet-kriterierna så skulle man såväl kunna föredra piratpartiet som påverka andra partier.)

Jesper sa...

Som Jens sa, allting förutom att inte gå och rösta är inte bortkastade röster! Allt annat är att motverka demokrati!

Man kan väl säga såhär också, hade det nu varit val och Piratpartiet inte hade funnits (eller något annat parti som tar upp sådana frågor) så hade jag faktiskt röstat blankt... Hade ALDRIG lagt min röst på nuvarande riksdagspartier för DET är en bortkastad röst om något!

Anonym sa...

offtopic: jag tror du har pastat in nåt felaktigt i länken i din bloggpost..

Jonathan sa...

Offtopic: Jo, det hade jag visst gjort :P

Anders Andersson sa...

Marcus, din röst räknas innan mandatfördelningen görs. Det är just den rösten som (tillsammans med alla andra röster) avgör huruvida ditt parti tar något mandat alls.

Partirösterna räknas givetvis inte om sedan mandaten fördelats; alla röster är då redan räknade. Om du menar att din röst inte räknas efter mandatfördelningen, då räknas faktiskt ingen annan röst heller. En röst på socialdemokraterna (som nästan alldeles säkert kommer in hur du än gör) är därmed lika "bortkastad" som en röst på Libertas (som inte har några tryckta valsedlar i detta val).

I europaparlamentsvalet "kostar" ett mandat drygt 100.000 röster. Det är med andra ord en chans på 100.000 att just din röst avgör huruvida ditt parti får ett (till) mandat, och det oavsett vilket parti du röstar på. De andra 99.999 rösterna, skulle de vara "bortkastade" för att ingen av dem ensam givit ett till mandat?

Svaret är att alla röster är lika mycket värda; rösterna har ingen inbördes ordning utan det är endast totala antalet röster på ett parti som räknas.

Valet är inget lotteri, där var och en som röstat på ett parti som tar mandat får en nallebjörn. Valet är en opinionsyttring, där man talar om vem man vill bli representerad av. Man kanske inte får som man vill, men det framgår av det offentliggjorda valresultatet hur rösterna fördelat sig, även på partier som inte tagit mandat. Alla får ta del av "vinsten", även om man själv inte får det man önskat.

I riksdagsvalet är tröskeln för att ta det första mandatet betydligt högre än för varje ytterligare mandat, men inte heller där räknas rösterna om sedan mandatfördelningen är klar. Och om rösten är "bortkastad" bara för att ens parti inte kommer in i riksdagen, är den då inte lika "bortkastad" för att ens parti inte får bilda regering utan hamnar i opposition? I regeringsvalet gäller en spärr på hela 50 procent. Var rösterna på (s), (v) och (mp) "bortkastade" i 2006 års riksdagsval?

Anders Troberg sa...

De som pratar om bortkastade röster är oftast de som tror att det gäller att pricka en "vinnare", så att man kan hävda att man röstade rätt. Jag skulle uppskatta om de höll sig till att rösta i melodifestivalen, för deras röster är skadliga för demokratin.

md2perpe sa...

Rösta inte på Moderaterna - det är en bortkastad frihet!

Anonym sa...

Jag röstade på Piratpartiet i riksdagsvalet 2006, och jag kan helt ärligt säga att det är den första gång som jag har känt mig 100% nöjd med mitt val av parti. Och inte bara nöjd, utan till och med stolt.

Hur kan man känna sig nöjd och stolt om man inte följer sin övertygelse?

Sen vill jag slå ett slag för soffliggandet också, även om jag aldrig har ägnat mig åt det själv. Varför är det så förbannat fint att "dra ett kort" om man inte har en åsikt, eller bryr sig? Det är en betydligt starkare proteströst att stanna hemma än att rösta blankt, om man vill skaka om politikerna.

Anders Troberg sa...

Blankröst som protest fungerar inte längre. För ett tag sedan så räknas de inte separat, utan räknas som om man inte röstat alls.

Om du ska proteströsta blankt så är det alltså bättre att skriva ett fiktivt partinamn, tex Talande Tomma Stolar. Det redovisas i resultatet.

Marcus sa...

Anders Andersson, du begår tankefel. Alla de där 100.000 rösterna bidrar till mandatet, men om partiet får 0 mandat bidrar ingen av rösterna till något mandat. Det är en väsentlig skillnad. De som säger att en röst på ett parti som inte kommer in är en bortkastad röst menar ju just att denna skillnad är viktigare än opinionsyttringen.

Själv röstar jag hellre "rätt" än "säkert", men jag tycker det är fel att påstå att de som kritiserar det nuvarande semi-demokratiska valsystemet ses som antidemokratiska då de i själva verket skulle föredra ett helt demokratiskt valsystem, dvs ett som uppfyller condorcet-kriterierna.

Anders Andersson sa...

Marcus, om de 100.000 "bortkastade" rösterna inte bidrar till något mandat, hur kommer det sig då att antalet mandat i parlamentet är konstant? Om mandatet går till något annat parti, kommer det partiet också att betrakta de 100.000 rösterna som bortkastade? De vann ju ett mandat på dem!

Om du hävdar att jag begår ett tankefel, så får du lov att tala om var jag begår det. Du själv säger att "det är en väsentlig skillnad" när du förklarar att partiet inte får något mandat. Skillnad från vad? Från att 200.000 röster bara ger ett mandat?

Sedan förklarar du inte varför rösterna på (s), (v) och (mp) inte är bortkastade. Det sitter inte en enda minister från något av dessa partier i regeringen. I fyra år sitter de och närmast konsekvent röstar mot de förslag som regeringen lägger, men de är i minoritet. Det reella inflytandet är noll. Jag påstår inte att du tänker fel, men ditt resonemang förefaller inkonsekvent.

Min röst i riksdagsvalet 2006 tillföll Piratpartiet, och den återfinns här. Personrösten återfinns här. Hur kan rösten vara bortkastad, om den fortfarande syns i statistiken? Är den tid jag ägnar åt att diskutera denna fråga på Jonathans blogg också bortkastad? Den ger ju liksom inte heller några riksdagsmandat...

Ok, vi säger att rösten är bortkastad. So what? Den är arrogant och överbefolkad också. Är det ett problem på något sätt?