fredag 15 maj 2009

25% Österrikare i Exil, 75% övervakad Svensk


The Last Man on Earth - Ängbybadet, Stockholm. 2009

Hejsan. Mitt namn är Jonathan (inte Johan, Joakim eller Jonte...) Rieder (Utalas R I D E R), Lundkvist (Notera U och att det stavas med KV, Lindkvist undanbedes)

Jag är alltså den som författar orden bakom den här bloggen och trots att ni kanske (eller kanske inte) läst den ett tag så tänkte jag att om ni inte känner mig så vet ni kanske inte så mycket om vem jag är.

Mitt namn står ovan (tillsammans med alla rättelser som brukar höra till när jag normalt försöker berätta det för någon), och jag är född den 15:e December 1987 på södersjukhuset. Jag noterar att intresseklubben antecknar ivrigt i hörnet. Jag är politiskt aktiv (duh...) i Piratpartiet och medlem i deras Valberedning. Min arbetslivserfarenhet har varit sporadisk men mest varit inom Golfbranchen där jag gått (eller snarare kört) omkring och skött golfbanor. Det är inte en branch jag har ett intresse att fortsätta i. På Fritiden sysslar jag med Lajv, speciellt Milsim och Airsoft. Somliga skulle säga att leksamstermen är att leka Tjyv och Polis och även om det inte är speciellt långt ifrån så föreslår jag att intresserade klickar den här länken.



FN-Soldat i Ökenklimat - Rosersberg, Märsta. 2009

Jag gillar också att kommentera mina texter (lite på det här viset) och hade tänkt att fortsätta berätta lite om varför jag skapar bild och text. Jag är inte speciellt duktig med varken penna eller något intrument så när jag skapar är det antingen med min Nikon D40 med Standardobjektiv eller med mitt tangentbord. Det blir enklast så och även om jag inte skriver Fiktion speciellt ofta brukar det ändå (enligt andra) bli bra när jag gör det. Det kan låta som lite hybris men jag får helt enkelt lita på de andra. När jag skriver Fiktion blir det dessutom ofta Fanfiction som skrivs för privat bruk och för några vänners uppskattning.

Min kamera producerar dock mer och jag tar ungefär 150 bilder per gång bara jag tar med den utanför dörren vilket resulterar i en fin och stadig ström av bilder. Mitt FlickR Galleri hittas här:


Into the Sunset - Ängbybadet, Stockholm. 2009


Light of the Chosen - Blackeberg, Stockholm. 2009


Pip S - Riksbron, Stockholm. 2009

I övrigt består mina intressen mest av militärhistoria vilket betyder att jag bygger en himla massa modeller och läser mycket militärhistoriska böcker. Bland Fiction så är Star Wars böcker (speciellt Rogue Squadron serien och böcker av Timothy Zahn) favoriter, tillsammans med Tom Clancys Techothrillers om Jack Ryan. Av dessa är Without Remorse och Hunt for Red October de som är mest sönderlästa. Jag läser aldrig någonting bara en gång - jag läser om och läser om så att jag till slut kan böckerna utantill.

När det kommer till musik är Sabaton och i viss mån Nordman mina klara favoritband. I övrigt lyssnar jag inte så mycket på klara band utan bara på speciella låtar som sällan kopplas till band.


16 September - Mynttorget, Stockholm. 2008


Som jag skrev ovan så är jag dedikerad och evig Piratliberal. Detta grundar sig främst i att jag inte gillar vart vårt samhälle barkar hän och får man mig att bli politiskt aktiv, då har det hänt något. Jag har alltid gillat att samhällsdebattera, men inget redan etablerat parti skulle faktiskt passa mig. Jag vill inte ha ett åsiktspaket, jag gillar att kunna ändra mig i en fråga, antingen för att jag blivit övertygad om det nya sättet att se saker på eller för att situationen har förändrats.

Det finns egentligen bara en enda sak som går före allting annat. Och det är de Demokratiska Rättigheterna och Personlig Integritet. Utan Det senare får vi aldrig det förra och utan det Förra får vi aldrig ett fungerande samhälle. Vi måste bevara de mänskliga rättigheterna i vårt samhälle och det måste vi göra för att ingen annan gör det. Missförstå mig rätt, jag är ingen gammal knasig foliehatt som tror att Jorden är ihålig eller att UFOn kidnappade mig. Vi arbetar inte för att bevisa att någonting har hänt - det gör Riksdagen så bra åt oss. Men vi arbetar också preventivt. Det är alltid bäst att förhindra att någonting händer än att låsa stallet när hästen väl är borta. I viss mån kan man likna oss vid de säkerhetstjänster som då och då - ofta i det tysta - säkerställer vår säkerhet.



Att dessa säkerhetstjänster inte behöver en Signalspaningslag för att spana på folket är en annan sak - konventionella metoder fungerar mycket bättre både när det gäller anti-terrorism, signalspaning och Demokrati.

Vid klar och bevisad fara för landets säkerhet kan vissa indragna previlegier vara aktuella - men Sverige har inte utstått någonting sådant på snart 220 år. Vi behöver inte Datalagrinsdirektiv, vi behöver inte IFPI som ciidar sina onda maskrosfrön i vårt samhälle. Vi vill ha vårat land för oss själva och våra politiker väljer vi själv utan att ni ska behöva köpa dem. De ska inte vara lojala till pengar - det är därför man ger dem en hög lön.


Invasion - Barkarby, Stockholm. 2006

Och framtiden då? Vad utvisar den för mig? Det vet jag inte. Någon gång i livet ska jag kompensera för den Svenska Skolans totala uselhet och lära mig Tyska, någonting jag försökt göra sedan lågstadiet. Först var jag inte godkänt för hemspråk, i åttan var språkklassen full, i nian saknades det en lärare och Gymnasiet erbjöd bara fortsättningskurser. Det är lite segt att ha en fjärdedels Österikiskt blod i ådrorna och inte ens tala språket.

Just nu jobbar jag inte förutom annat än för Piratpartiet - och det betalar inte direkt min hyra. Vad som kommer betala den vet jag inte - även om det vore kul om man skulle kunna få betald anställning antingen inom partiet eller som sekreterare eller dylikt åt en EU-parlamentariker. Om inte annat finns det Riksdagsvalet nästa år, men jag har ännu inte bestämt mig om en kanidering dit är något jag strävar efter.

Lite längre fram skulle jag faktiskt vilja ta flygcertifikat. Jag är högst intresserad av Flygplan och att flyga ett vore riktigt kul - och misslyckas det ska jag i alla fall hoppa ut från ett i fallskärm.


Jag hoppas ni fått en liten bild om hur jag är nu. Och om det är något ni undrar över är det bara att fråga.

3 kommentarer:

Mia* sa...

Så nu vet jag lite mer om honom som nästan alltid syns i partistiska sammanhang - oftast med kamera i näven. Tack, det är roligt att läsa sådana här inlägg!

calandrella sa...

Tips: Släpp dina Flickr-bilder under en Creative Commons-licens!

Jonathan sa...

Calandrella: På FlickR vågar jag inte göra det. Dock är de släppta under Creative Commons på DeviantArt.

Anledningen till detta är för att det på FLickR finns folk som själ bilder (vilket jag råkat ut för). En Copyright tag på Flickr hindrar bilden från att laddas upp igen på ett annat account.