söndag 1 februari 2009

Kvällskris

En ensam X-Wing seglar över min skärm. Jag får upp den framför mig och styr vant min TIE Fighter mot den. Några skott senare är X-Wing:en förvandlad till en rykande eldboll och jag återvänder till Stjärnjagaren Gråvargen för att avsluta ännu ett uppdrag för Storamiral Thrawn. Jag suckar och stänger ner TIE Fighter 95. Det är ett av de bästa spelen jag vet, men jag är inte riktigt sugen på det. Istället börjar mina tankar rikta sig mot stadsbyggarhållet. Jag vet vad det betyder. Fan också. Jag måste hitta CD-skivan igen.

Jag har kartongen i min bokhylla, men CD-skivan är inte där. Jag kollar mina CD-Väskor. Inte där heller. Kollar om det fallit ner bakom datorn. Nej. Jag börjar bli irriterad - mest på mig själv. Hur fan kan jag råkat tappa bort CD-skivan till Ceasar 3 IGEN! Jag bestämmer mig för att ladda ner spelet och flyga ännu ett uppdrag i TIE Fighter. Nästa irritation. Spelet finns inte på The Pirate Bay. Det var ju lustigt. Skivindustrin säger att det är högborgen för allt var Piratkopiering på internet heter. Nu kan det tänka sig att jag sökte dåligt, men på min första sökning - ingenting.

Då får jag en idé i mitt huvud. Det är knappast en ny idé, jag brukar göra det här när jag inte hittar någonting som vanligtvis är relativt lätt att hitta och ladda ner. Jag öppnar Google.
Det kanske låter som ett dåligt skämt men jag hittade den Torrent jag ville ha (spelet installeras i skrivande stund) genom att skriva Ceasar 3 Torrent. På samma sätt har jag hittat "Wings over Europe Torrent" och flera andra titlar som inte finns på Piratkopieringens högborg.

Det enda som kommer hända om The Pirate Bay fälls i domstol blir att några unga gossar som ville förändra samhället för att uppmuntra fri kultur och delad kunskap kommer bli skuldsatta för resten av sina liv - eller acceptera en uppgörelse där de får avsäga allting de står för. Deras fight kommer antagligen gå till Högsta Domstolen - men resultatet är avgjort på förhand.

De kommer aldrig stoppa personer som vill dela kunskap och kultur. Sådana personer hittar ett sätt, och de har de alltid gjort. De här personerna skyddar inte sina pengar, de skyddar sin frihet att tänka och tala fritt utan statens inblandning och dessa ligger alltid ett steg före.

1 kommentar:

Gonte sa...

Så jävla korrekt.


Så kommer automatiskt min fundering: Varför skulle Google vara lagliga om TPB inte är det?