söndag 25 januari 2009

Låt den rätte komma in....igen....

Första gången jag hörde hennes röst var för mer än ett år sedan. Våran Guild i World of Warcraft hade precis satt upp en Ventriloserver och då visste jag inte ens att hon var en tjej. Det spelade inte heller så stor roll, i guilden var rollspelandet det viktiga. Vi såg sällan personerna bakom datorskärmen utan bara de personer vi rollspelade - och alla dem var Troll.

Från det steget tog det kanske några månader innan vi började tala på Skype. Och det har vi gjort i ett år nu. Nu kommer hon hit, i April. Och det tredje hon frågade mig om hennes resa var "How is the thing with FRA and all that?". Jag frågade vad hon visste om det och det visade sig att tidningar i Nederländerna hade tagit upp protesterna mot FRA och det upproriska band av medborgarsrättskämpar som länge kämpat mot både den och andra lagar. Hon kände till och med igen symbolen för Piratenpartij på min tröja.

Det är väldigt sällan som andra länders lagstiftningar uppmärksammas i länder som de inte angås av men i fallet FRA så tyckte tydligen inte regeringen att det var nog att länder lämnade protester, att en omröstning om en lag DIREKTSÄNDES och att en spontan tillkallelse fick flera tusen personer att samlas utanför Riksdagen och hålla tal, ropandes och skanderades med viftande flaggor från alla politiska block. Ingenting hjälpte. Lagen röstades igenom. Det är en lag som saknar motstycke i Svensk Historia.

Och det är inte ens allt.

Det var under min semester i Danmark den sommaren som jag fick höra nya ord. Ord som nästan hamnat i skymundan i min hjärna på grund av upphetsningen över att vi äntligen väckt FRA-Frågan efter två års kämpande. Det var ord som IPRED och Datalagrindsdirektivet. De hade nästan passerat obemärkta ett tag. Men inte längre. Svenska Folket har fått beviset att de inte längre kan lita på sin regering, att regeringen hellre dansar med Barnprogramskossor för försöka följa folkets vilja. Det finns ett botemedel. Och det är att rösta bort dem.

Första steget blir EU-Valet och då kommer jag kryssa i Christian Engström för att jag litar på att han är min röst i EU. Sedan blir det Riksdagen nästa år. Det är en stor sak. Det har inte funnits ett nytt parti i Riksdagen sedan 1992. De som sitter där nu känner sig för säkra, det går inte att ha kvar dem kvar om de inte bedriver politik utan bara försöker rädda sina egna jobb. Intressant nog misslyckas de med de också.

Jag kan ge de sittande politikerna en enkel guide till att rädda sina jobb, så de får sitta kvar på sina feta stolar och få en stor fet lön. Riv upp FRA-Lagen. Säg åt era polare i Skivbolagsbranshen att dra åt helvete och skit i att jaga fildelare. Skippa Datalagringsdirektivet. Om EU bråkar, ge dem fingret. Anställ Integritetsrådgivare som håller er borta från det facistiska och Storebrosälskande spåret. Jag kan lätt ge er några namn om det är kompetens ni saknar. För det gör inte vi.

En dag kommer ni förstå det. Då är det försent.

Inga kommentarer: