fredag 2 januari 2009

Alexander Bard och Liberati

Det har varit mycket intensiva debatter angående fildelning på sista tiden, och speciellt angående Privatpolislagen IPRED. Jag deltog på en hearing som Folkpartiet anordnade om lagen, där bl a Alexander Bard deltog. Där fick vi höra att vi fildelare hade mördat nästa musikgeneration (som lustigt nog klarar sig bättre än någonsin eftersom vi kan välja själva vad vi ska lyssna på) och hur folk inte gick på Bio längre (SF Bio gjorde sitt bästa år på tjugo år...).

Nu när jag sitter här och slappar efter nyhetsafton, spelar World of Warcraft samt småpysslar lite med min monter så upptäcker jag att Bard har intervjuats av Sydsvenskan. Allt jag kan säga är tack för underhållningen och tänkte att vi kunde gå igenom några av de (för sakfrågan) lite mer relevanta frågorna och svaren. Det finns fler fånigheter men att gå igenom dem är inte nödvändigt.

"- Enfrågepartier har ingen framtid, fnyser Bard.
- Jo, de andra partierna måste svara på frågorna som Piratpartiet ställer, säger Swartz.
- Det är bättre att sitta inne i smeten och påverka, kontrar folkpartisten Bard."
Kommentar: Att folk misstror enfrågepartier är för att de är nya. Det mesta som är nytt misstros. Miljöpartiet hade ett gäng svåra år innan de kom in i Riksdagen och deras engagemang fick upp Miljöfrågor på agendan. Det finns ingen som skippar miljöfrågor nu. Det är samma sak som Piratpartiet försöker göra. Vi måste få upp frågan på agendan, och eftersom inget parti pushar vår fråga så måste vi göra det själva.

De som röstar på ett enfrågeparti gör det för att de anser att just den frågan är viktigare att rösta på än ett block som lovar en massa olika saker, varav hälften de inte håller. Piratpartiet har så få frågor och är så hårt profilerat i dem att det vore politiskt självmord att överge dem samt att dess medlemmar tror starkt på vad de gör. De röstar enligt sin egen politiska övertygelse i sakfrågan, inte för att de får betalt för att tycka någonting de inte satt sig in i.

- Mina ungar fildelar hela jävla tiden! säger Qviberg och ser lycklig ut.
Kommentar: Hans ungar hänger tydligen med i den nya utvecklingen. När jag växte upp fick vi höra nästan all ny musik via radio och TV. Mycket lite av vår nya musik kom från andra källor. Idag är det tvärtom. Blir man intresserad av ett band är det bara tanka ner några låtar. Det var så jag började gilla de band jag lyssnar mest på.

- Annars får vi ingenting gjort. Man kan inte släppa in vilka tokar som helst, för då tar tokarna över och alla vettiga människor drar därifrån.
Kommentar: Jag vill betona här att "alla vettiga människor" är de som håller med Alexander Bard i alla hans frågor. Är det verkligen demokratiskt dock att bara låta en liten elitisk grupp bestämma vad andra människor ska tycka? Det fungerar inte i längden, det är därför partier som många röstar på när de lovar saker inte har så många aktiva medlemmar när det inte är val. Trots att Miljöpartiet fick
5,24% av alla röster så har de mindre medlemmar än ett parti som bara fick 0.66%.

Det är inte demokratiskt att låta en liten andel människor bestämma vad ett parti ska tycka, man låter alla medlemmar komma till tals eller så kan man lika gärna skita i att ha med dem. Det är en sak om man är frivillig stödmedlem, det är ofta så att man är medlem för att man de facto håller med och inte vill engagera sig, men att inte få chansen är rent av vidrigt mot de som stödjer det man kämpar för.


Men jag har insett att ska man bedriva politik så måste man engagera sig på minst heltid och framför allt i partiform för det är enda sättet att bedriva politik på riktigt.
Kommentar: Rättelse: Det är det enda sättet du kan bedriva politik när det inte är valtider. Det underlättar ju om du väljer ett parti som redan har en viss makt och ett behov av att försöka återvinna de liberaler som hoppat av. Synd bara att Liberati inte har den effekten.

Folkpartiets ungdomsförbund Luf till exempel är en fullständig katastrof. Jag kan inte för mitt liv tänka mig att framtidens politiker kommer från Luf-leden.
Kommentar: Är det för att LUF är äkta Liberaler som faktiskt anser att privata bolag inte ska få jaga Svenska Folket för att de delar med sig av lite kultur på nätet? Jag skulle faktiskt väldigt gärna se folk från LUF i Riksdagen som mina ärade kollegor, speciellt när de drar igång sådana här iniativ.

Andra som bloggat om detta är: Anders Wallner som säger Nej till Liberatis erbjudande, Rickard Wendel som tror att Bard kommer sugas med i partiapparaten samt JJ.NN som har åsikter om Dödshjälp och Bards syn på den.

Inga kommentarer: