måndag 29 december 2008

Partipiskan och Personligt Ansvar

"Jävla dubbelmoral" är vad jag får höra när jag i egenskap av Piratpartist förklarar att vi i partiet förklarar att vi kommer ha en stenhård Partipiska. "Ni kritiserar ju att de stora partierna har en."

Vet ni vad? Det kanske ser ut som dubbelmoral, men det är det inte. Vi kritiserar inte att man bedriver en partipiska, vad vi kritiserar är att personer som är framröstade för att försvara våra rättigheter och skydda oss från ont (yea right) går emot sina egna vallöften och sunda förnuft för att någon i partitoppen som är bästis med FRA och Skivbranchen vill göra sina kompisar en gentjänst. De röstar utan att tänka, de röstar för de blivit tillsagda att rösta så och det är mycket farligt. Deras roll är att se till att folkets röst blir hörd för de som styr i Riksdagen och detta personer sitter just nu och får betalt för att bli tillsagda hur de ska rösta.

Låter som ett bra jobb. Jag vill ha det.

Skulle jag komma in i Riksdagen skulle jag rösta precis som jag lovat väljarna. Jag är försvarsvän, men skulle jag vara tvungen att lägga ner försvaret för att vi ska slippa IPRED 1 & 2 är det en avvägning för mig som är lätt att göra. De som röstat på mig förväntar sig att jag ska agera som de vill. Det är ingen skillnad mot det och när en boss på en golfbana förväntar sig att jag ska kratta ett gäng bunkrar, jag har bara fler arbetsgivare. Och de som röstar mig på förväntar sig att jag ska rösta bort IPRED, FRA-Lagen, Datalagringsdirektivet och allt liknande skit som strömmar ut som lukt från surströmming.

En Riksdagsledamot kan - likt Hitlers hantlangare - inte hävda att de bara lydde order. De har ett personligt ansvar för att se till att deras land inte begår brott mot sina medborgare. De har ett personligt ansvar för att se till att de följer folkets vilja. Sommaren 2008 fick Sveriges folk veta att deras vilja inte längre hördes innuti Riksdagen trots att Åhörarläktaren en dag den sommaren fick besöksrekort och gatan utanför fylldes med arga människor som protesterade - som ville få sin vilja hörd - som ville stoppa ett enda dumt lagförslag. Som tack får vi flera.

Det finns en person jag vill skicka till EU, som jag litar på tar Personligt ansvar för de frågor jag vill se drivas. Det är Christian Engström som jag stolt kommer kryssa i EU-Valet 2009, för jag tryggt vet att han kommer driva min fråga, eftersom den även är hans egen. Han gör samma val som jag är villig att göra, att avstå från andra hjärtefrågor för det han tycker är viktigt.

Det finns de som tycker att det är negativt att vi bara tar upp några få frågor. Jag tycker det är positivt. Det betyder att vi visar vad vi tycker är viktigt och exakt hur viktigt vi tycker att det faktiskt är. Därför röstar jag på Piratpartiet i EU-Valet 2009 och Riksdagsvalet 2010.

3 kommentarer:

Winston Smith sa...

Du skriver: "Jag är försvarsvän, men skulle jag vara tvungen att lägga ner försvaret för att vi ska slippa IPRED 1 & 2 är det en avvägning för mig som är lätt att göra."

I detta sammanhang kanske man borde förtydliga att detta endast skulle bli aktuellt om antingen vänsterblocket (dvs socialdemokraterna) eller högerblocket (dvs moderaterna) krävde en nedläggning av försvaret. I områden som Piratpartiet inte fokuserar på kommer man alltså aldrig att vara mer extrem i någon riktning än vad socialdemokraterna eller moderaterna är. Och detta är viktigt för oss som röstar på Piratpartiet. Om det ena blocket leddes av nazister istället för S eller M så hade jag aldrig kunnat ställa upp på vågmästarstrategin. Men som läget är nu, med S på ena sidan och M på andra sidan, så går det utmärkt för mig och många andra att rösta på Piratpartiet.

Christian Engström (pp) sa...

Bra skrivet, Jonathan.

Partipiska är alldeles utmärkt så länge den används för att se till att de valda parlamentarikerna är trogna mot det program de blev valda på.

Det är när partipiskan används för att få alliansens riksdagsmän att rösta tvärtemot vad de lovade före valet som det är fel.

Kraxpelax sa...

Lästips om försvarspolitiken:

http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/04/forsvarspolitisk-u-svang#comment-11828